Vandkøling ...

Originally posted by Sajmon

Det tager så også længere tid at køle vandet ned, da mængden er større - og hvis man kører med nogenlunde konstant load på, er der ingen fordel i at have stort reservoir.

Korrekt..

Men, såfremt det ikke er en spand der skal være tændt konstant vil det tage længere tid at opvarme vandet, et moderne setup som er godt clocket hvorpå der er køling på gpu+cpu levere typisk 250-300W varme til vandet, og bliver ikke mindre af SLI / CF...

Det formår at varme vand uden res ret hurtigt op, især ved brug af en enkelt dual radi...

Det tager tid at køle vandet ned?? - Tjah, med radi i top, lykkedes det faktisk at køle vandet markant ned på relativt kort tid, blot 3 timers inaktivitet (og de fleste sover vel noooget over 3 timer...) er nok til at køle vandet en pæn sjat ned... - Hvis man sover fra 23:30 til 7... Og er på arbejde / skole til kl.15, så får vandet meget tid at køle ned på...
    En tid som gør man højst sandsynlig aldrig vil opnå samme temp på vandet som uden de mange res :)

--- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

Originally posted by nazty
    Okay. Er det en dual radi?

Nopes, single.

12k--> Du har en PM.

Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

Korrekt..

Men, såfremt det ikke er en spand der skal være tændt konstant vil det tage længere tid at opvarme vandet, et moderne setup som er godt clocket hvorpå der er køling på gpu+cpu levere typisk 250-300W varme til vandet, og bliver ikke mindre af SLI / CF...

Det formår at varme vand uden res ret hurtigt op, især ved brug af en enkelt dual radi...

Jeg ved ikke hvem der bilder dig de der ting ind - men faktum er at det i enorm grad kommer an på hvilken vandkøler det er - og ikke i ret stor grad hvor meget dine blæsere larmer.
    Indsætter du en buffer i dit vandkølesystem, som en stor vandmængde jo er, skubber du blot dit overophedningsproblem foran dig. Det vil sige at det jo bare er et spørgsmål om tid før du render ind i varmeproblemer hvis du forlader dig på tidsfaktoren. Mere vand = længere tid - men stadig vil problemet komme, så længe din vandkøler ikke er god nok.

Basic facts.

Det tager tid at køle vandet ned?? - Tjah, med radi i top, lykkedes det faktisk at køle vandet markant ned på relativt kort tid, blot 3 timers inaktivitet (og de fleste sover vel noooget over 3 timer...)

Ja, men er maskinen ikke tændt, har de fleste mennesker ikke vandpumpen tændt, ligesom at blæserne ikke kører rundt. Det sagde du nemlig lige at den ikke var.

er nok til at køle vandet en pæn sjat ned... - Hvis man sover fra 23:30 til 7... Og er på arbejde / skole til kl.15, så får vandet meget tid at køle ned på...

Ja det køler ned, men ikke hurtigere end med en vandkøler mens systemet kører.

En tid som gør man højst sandsynlig aldrig vil opnå samme temp på vandet som uden de mange res :)

Hvis du siger sådan der, og du vil stå inde for det, må jeg desværre påpege at du ikke ved ret meget om effektflytning, som vandkøling jo er.

Indsætter du reservoir i systemet, lagrer du blot effekten uden at flytte den over i den omgivende luft = langsomt men sikkert stigende temperatur - og efter xxxx minutter vil det overophede.

Erstatter du det kilo eller 2 vand, som dine reservoirs øjensynligt skal veje og fylde for, med en god tynd vandkøler og 2 lownoise blæsere får du et bedre resultat, som endda kan køre i dagevis uden særlig opmærksomhed.

Der ER ingen køleeffekt i reservoirs, som er værd at tage med i beregningerne.

Der ER ingen ide i at sidde og råde folk til noget de ikke forstår - og noget du slet ikke selv har hverken ret i eller kan forklare grunden til.

En god vandkøler vil til HVER EN TID være en bedre ide end en effekt-buffer.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• Til hver en tid = lort?
    Kan snildt nævne et par eksempler hvor det ikke er tilfælde:
    benching, suicide shot..

Derved siger jeg ikke at du ikke har ret, jeg siger blot at den ophobning af varme er praktisk da den maximale temperatur bliver udskudt, dette er praktisk for de fleste brugere da ikke ret mange har computeren tændt 24/7.. - Endvidere bør man altid have sin pumpe tændt, ingen grund til at slukke den?
    Den effekt computeren levere i tændt tilstand er så overvældende at temp stiger ret så hurtigt..
    Og nej, vi snakker ikke fysisk lukket system hvis du vil gå videre ud i flueknepperi, så ja, der er stadig et mildt airflow omkring radi... (i slukket tilstand)

Og at et res ikke har køle effekt, afhænger så sandelig af hvilket, man kan få alu res jo? - Tilmed kobber-res... - Men ja, plexi overfører ikke varmen nævnværdigt... - Men er somsagt heller ikke formålet..

Min pointe er netop at den maximale temperatur bliver udskudt, idet den gør dette opnår man den sjældent, derfor er res en god idé, og min anden pointe er... 250W varme som en computer kan komme til at levere - giver en ret høj temp hurtigt ved lavt vandforbrug, ISÆR hvis man har 1x dual 120mm radi...

Faktisk levere min stock CPU køler med liiidt hjælp fra andre blæsere noget bedre end vand.. - GFX er det så ikke tilfælde med grundet skod opbygning af blæser..

--- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark

Til hver en tid = lort?
    Kan snildt nævne et par eksempler hvor det ikke er tilfælde:
    benching, suicide shot..

Så det du siger, er at du hellere vil have 20 liter vand end en vandkøler som kan trække vandet ned på ambient?

Derved siger jeg ikke at du ikke har ret, jeg siger blot at den ophobning af varme er praktisk da den maximale temperatur bliver udskudt, dette er praktisk for de fleste brugere da ikke ret mange har computeren tændt 24/7..

Der er alt for mange usikre faktorer i det du "råder" folk til. Det gælder om at have noget som ikke kræver særlig opmærksomhed, som en effektbuffer gør. Du aner ikke et klap om om manden skal til LAN en gang imellem, og derfor skal sidde og game 10 timer i hug, og ikke gider slæbe 5 kilo ekstra.
    For i en sådan situation, vil han være en af dem der sidder og glor på en BSOD en gang imellem, og render rundt og ser forvirret ud fordi hans maskine går ned eller bliver sygt varm. Lige DER vil han nok takke dig for god vejledning, tror du ik? :pokey:

- Endvidere bør man altid have sin pumpe tændt, ingen grund til at slukke den?

Den bruger strøm, og mange pumper bør ikke køre 24/7.

Den effekt computeren levere i tændt tilstand er så overvældende at temp stiger ret så hurtigt..
    Og nej, vi snakker ikke fysisk lukket system hvis du vil gå videre ud i flueknepperi, så ja, der er stadig et mildt airflow omkring radi... (i slukket tilstand)

Nu modsiger du så dig selv. Lige før var bufferen = langsom temperaturstigning??

Og at et res ikke har køle effekt, afhænger så sandelig af hvilket, man kan få alu res jo? - Tilmed kobber-res... - Men ja, plexi overfører ikke varmen nævnværdigt... - Men er somsagt heller ikke formålet..

Varmeafledningen fra reservoir er så lille at den ikke skal tages med i beregningerne for hvornår dit kølesystem er godt nok. Hvis den overstiger do fra din(e) vandkøler(e), så er det noget bras du har købt.

Min pointe er netop at den maximale temperatur bliver udskudt, idet den gør dette opnår man den sjældent, derfor er res en god idé, og min anden pointe er... 250W varme som en computer kan komme til at levere - giver en ret høj temp hurtigt ved lavt vandforbrug, ISÆR hvis man har 1x dual 120mm radi...

Skægt du siger det, men min Dual Heatercore kan trække vandet ned på 1-3 grader over ambient i dagevis, stort set uanset belastning. Vis mig et reservoir der kan gøre det, uden at der er indbygget chiller. :finger:

Faktisk levere min stock CPU køler med liiidt hjælp fra andre blæsere noget bedre end vand.. - GFX er det så ikke tilfælde med grundet skod opbygning af blæser..

Din Stock CPU køler er i så fald heller ikke belastet med ret meget mere end 110 watt, eller også er det modellen som hører til en X2, som er med heatpipes - men den kan så stadig kun lige akkurat aftage 130 watt....
    Det er en simpel aluminiumsklods, som ret tidligt vil gå i mætning - og i så fald kan du ikke trække effekten hurtigt nok ud af den UANSET hvor mange blæsere du hjælper den med. Det er simpel kølerdynamik.
    Forklaringen kan så også være at du har et seriøst ringe vandkølesystem, men det siger du jo ikke er tilfældet...

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

Rettet en gang, sidst af Sajmon ().

• Prøv at forstå, radiatoren er der fortsat, ergo er res ikke eneste køler..

Jeg skal ikke kunne sige det i dit tilfælde..

Men jeg har som bekendt en thermochill 120.2b, og den er ikke nok til at afkøle mit system passende... Nu er jeg også istand til at få det til at afgive ret meget mere varme end std. - ved extern montering af radi kan en dual måske holde en anelse bedre temps, men stadig ikke helt nok..
    Og ja, jeg kan også holde 1 grad over amb ved stock vcore, men hæv du lige din vcore til 1.7v og lad din computer køre noget belastning i 18 timer, så vil jeg gerne høre om dine 1-3 grader over amb på radi, husk, gfx skal også være en varme djævel...

Men er jo ikke min køling der er for skud i denne omgang, jeg kan ikke nøjes med min nuværende køling og udvider horisonten en anelse... (dyrt, men bliver godt..)

Afmontering? - Næh, hvis jeg ikke havde andre skumle planer, så havde en kasse ala mach / vapoLS under tower, med et res af 25x25x40cm været passende.. det er vel omkring 20 liters bay... (afhænger af tykkelsen af materiale)

Hvis man bekymre sig om hva ens computer vejer er der da noget galt :\ - spørgsmålet er blot om den er "handy"..
    Apropos det, damn... Da BTH skulle hente en mach I hos mig, gik han fra Valby st. til sin lejlighed med en mach I under armen, hmm... Er ikke 50 meter så vidt jeg husker... :|

--- SILENT STORM ---

Prøv at forstå, radiatoren er der fortsat, ergo er res ikke eneste køler..

Det har jeg skam fattet for længe siden - men du vil jo ikke have en god en med i kredsløbet?

Jeg skal ikke kunne sige det i dit tilfælde..

Kig ovenstående.

Men jeg har som bekendt en thermochill 120.2b, og den er ikke nok til at afkøle mit system passende... Nu er jeg også istand til at få det til at afgive ret meget mere varme end std. - ved extern montering af radi kan en dual måske holde en anelse bedre temps, men stadig ikke helt nok..

Du siger intet om temps eller varmeafgivelse, og så længe du ikke er specifik, kan man ikke sige om det er skidt eller godt.

Og ja, jeg kan også holde 1 grad over amb ved stock vcore, men hæv du lige din vcore til 1.7v og lad din computer køre noget belastning i 18 timer, så vil jeg gerne høre om dine 1-3 grader over amb på radi, husk, gfx skal også være en varme djævel...

Nej jeg skal ikke have 1,7 vcore på min P4. Det er desuden heller ikke nødvendigt for at den kører som den skal. 1,5 volt er rigeligt - og den smider 171 watt af sig ved full load. Min maskine kører 24/7 med 2 x folding (toast giver lavere temperatur på en P4), og mit vand er lige nu 24,1 grader ved 20,9 graders ambient med blæserne på 7 volt.
    GFX er et voltmoddet HIS X850XT som render noget over std.
    Jeg har desuden mit chipset - yderligere 40 watt med på vandkredsen.

Men er jo ikke min køling der er for skud i denne omgang, jeg kan ikke nøjes med min nuværende køling og udvider horisonten en anelse... (dyrt, men bliver godt..)

Afmontering? - Næh, hvis jeg ikke havde andre skumle planer, så havde en kasse ala mach / vapoLS under tower, med et res af 25x25x40cm været passende.. det er vel omkring 20 liters bay... (afhænger af tykkelsen af materiale)

Hvis det ikke er din maskine osv, som er for skud her - hvorfor sporer du så samtalen ind på det?

Hvis man bekymre sig om hva ens computer vejer er der da noget galt :\ - spørgsmålet er blot om den er "handy"..

Igen - det er DINE behov og DINE præferencer. Du har ikke et klap anelse om hvorvidt Aqu har de samme krav osv.

Lad være med at spore alle indlæg ind på dit eget grej.