Kemi HJÆLP!

• Hej jeg ville bare høre om der er nogen der kan hjælpe mig med den her, har siddet og tænkt lidt over den.

i får hele opgaven:D
    Propansyrens syrechlorid, propanoylchlorid, reagerer spontant med vand under dannelsen af propansyre.

(reaktionsskema) færdiggør

25.3 propanchlorid blandes forsigtigt med 100g vand, hvorefter propansyren renfremstilles ved destillation.

Beregn det teoretiske udbytte af propansyre

0.456g af den renfremstillede propansyre opløses i vand til 500ml i en målekolbe. temp er 25Celcius, antag først at syren ikke er protolyseret i vand.

Beregn det osmotiske tryk af opløsningen under den nævnte forudsætning.

I virkeligheden er propansyre delvist protolyseret og den korrekte værdi for det osmotiske tryk af opløsningen måles til 0.315bar

beregn en værdi for proansyrens pKs ud fra målingen af det osm. tryk

opløsningen af propansyre i vand blandes med 50ml 0.105M NaOH-opløsning.

beregn pH for blandingen.

HP dv et eller andet?
    Zepto=helldell hvornår er der egentlig nogen der tager sig sammen og laver en blog imod dem?

Oprindeligt indlæg af oBiWaN
    Hej jeg ville bare høre om der er nogen der kan hjælpe mig med den her, har siddet og tænkt lidt over den.

i får hele opgaven:D
    Propansyrens syrechlorid, propanoylchlorid, reagerer spontant med vand under dannelsen af propansyre.

Godt nok er det lang tid siden, at jeg har gået på HTX og rodet med kemi på B-niveau, men lad os se, om jeg kan hjælpe med noget !!

(reaktionsskema) færdiggør

CH3-CH2-CH2-CL+O2

Beregn det teoretiske udbytte af propansyre

PAS

Beregn det osmotiske tryk af opløsningen under den nævnte forudsætning.

Øøøh pas igen

beregn en værdi for proansyrens pKs ud fra målingen af det osm. tryk

Øøøøh endnu mere pas X(

beregn pH for blandingen.

Slut, dette overgår min forstand !! Læser du på Universitet?
    Kan jeg måske være behjælpelig med en formel til udregning af bit og bytes :ohmy:

• så vidt jeg husker skal du finde det teoretiske udbytte, ved at regne dig frem til massen af stoffet EFTER reaktionen, ved at bruge formlen n = M/m.

[n] = mol [M] = molarmasse(g/mol) [m] = masse(g)

regner med at du godt ved hvordan man laver et reaktionsskema ;)

så er det bare med at starte fra en ende af, og udregne. du har m og M, og så kan du finde n. når du kommer til enden, kan du finde massen af stoffet som så er det teoretiske udbytte. eller var det, det praktiske udbytte ? :/

• nej nej det var det teoretiske udbytte:D

hehe kl er halv tolv og sidder stadig med det:D

HP dv et eller andet?
    Zepto=helldell hvornår er der egentlig nogen der tager sig sammen og laver en blog imod dem?