ARitmetik - primfaktor (kryptering)

• hej jeg har bare et spørgsmål angående nogle ting ang krypteringer hvis nogen har forstand på det.
    det omhandler aritmetikkens fundemental sætning - om en entydig opløsning af et tal i primfaktorer.
    hvis man havde et tal på lad os sige 200 cifre, som man brugte i en kryptering, ville det så være muligt at bryde den kode (set på den måde at den så skulle opløses i primfaktore) før man kunne få "nøglen"??
    skriv hvis der er noget jeg ikke har formuleret præcist.

tak på forhånd

HP dv et eller andet?
    Zepto=helldell hvornår er der egentlig nogen der tager sig sammen og laver en blog imod dem?

Oprindeligt indlæg af Happy^
    Alle koder kan brydes - kun en kvantekode er umulig at bryde uden at bryde fysikkens love.

hvordan vil en kvantekode evt. ud? ... beskrevet self?

Oprindeligt indlæg af oBiWaN
    hej jeg har bare et spørgsmål angående nogle ting ang krypteringer hvis nogen har forstand på det.
    det omhandler aritmetikkens fundemental sætning - om en entydig opløsning af et tal i primfaktorer.
    hvis man havde et tal på lad os sige 200 cifre, som man brugte i en kryptering, ville det så være muligt at bryde den kode (set på den måde at den så skulle opløses i primfaktore) før man kunne få "nøglen"??
    skriv hvis der er noget jeg ikke har formuleret præcist.

tak på forhånd

Ja, det er ikke formuleret særligt præcist... ;)

Brydning (hedder det det?) af krypteringskoder, der er baseret på at det er svært (= regbekraftkrævende) af faktorere et givent tal, eller baseret på diskret logaritme problematikken, vil altid kunne brydes med tilstrækkelig stor regnekraft.

Problemet er at et brute force attack på en sådan kode, højst sandsynligt vil kræve flere udregninger end der er atomer i universet, så derfor er (og bliver der fortsat) udviklet algoritmer til at skære antallet af udregninger ned.

• ok, men der er vel ikke fundet en ligning endnu der kan bryde en sådan kode på kort tid??
    og hvis man nu skulle bryde den kode, hvor lang tid ville det tage?

HP dv et eller andet?
    Zepto=helldell hvornår er der egentlig nogen der tager sig sammen og laver en blog imod dem?

Oprindeligt indlæg af oBiWaN
    ok, men der er vel ikke fundet en ligning endnu der kan bryde en sådan kode på kort tid??
    og hvis man nu skulle bryde den kode, hvor lang tid ville det tage?

-- Jeg har ikke give dig et konkret svar, men her er lidt mere baggrundsviden --

Uhh... selvom jeg havde kryptering sidste semester, så ligger det alligevel langt væk, og jeg har ikke lige min bog her, men...

Normalt er det man ønsker at bryde et stort tal, som er et produkt af to store primtal. Dette er fx tilfældet i RSA.

Man ønsker altså at finde (faktorere) p og q, hvor det eneste man har er n = p * q.
    p og q er primtal og eneste faktorer i n. Det lyder umiddelbart nemt, men... når vi snakker om tal på 256, 512 bit eller højere er det straks en anden sag.

Hvor lang tid en given kryptering vil tage at bryde er utroligt svært at sige, det afhænger dels af hvordan man angriber den og dels af den computerkraft man har til rådighed.

Her er lidt mere læsestof:
    http://www.mycrypto.net/encryption/crypto_algorithms.html