"hjemmelavet" kølehovede på CNC fræser. gode råd?

  • Jeg har designet dette kølehovede.


    monterings huller bliver lavet i plexi glas(de er ik tegnet på)


    der er en oversigt af de forskellige lag. og de 4 "klodser" er simpelthen BGA ram(svarer til et x800pro)


    men vil gerne høre lidt respons.


    og der 3 studser, fuldstændig som antarctica. 1 spule og 2 udgange.


    de røde ringe er det inderste af en 10mm fittings de er 8mm.


    billedet er lidt tungt noget ala 2mb fordi jpeg så sletter den alle farver :s så det bmp..


    mange tak


    og self billede :D


    http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=13627



    ps: tråd er også på overcloking.dk

  • af hvad jeg kan se på din tegning tror jeg ikke det vil blive særlig godt, prøv at lav åbningen smallere og smallere jo længere væk det er fra centrum for den væske der skal gå ud i siderne og ikke direkte mod de to udgange, ellers vil det meste smadre hele vejen ud til yderste spor og vandet i dem i midten ikke have særlig meget bevægelse?? :|


    - 12k


    PS: Tror du får rigtig svært ved at lave så smalle riller, men good luck da ;)


    EDIT: Og så smæk det lige op i jpg... - Nu har jeg 2mbit så mærker det ikke så slemt, men for 256kbit brugerne tager det længere tid end de gidder vente at hente det billede...

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

    Rettet en gang, sidst af 1_2_know ().

  • Syntes også det ser godt ud - Tror nok det skal blive godt .. Hvor Bredde bliver de små gange egenligt ?


    Quote

    Jeg vil gerne vide lidt om hvad der er muligt på sådan en svend nemlig


    Måske noget specielt du tænker på om der kan laves ?( Johnny herinde lavede jo også sine hoveder på CNC ..

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Syntes også det ser godt ud - Tror nok det skal blive godt .. Hvor Bredde bliver de små gange egenligt ?



    Måske noget specielt du tænker på om der kan laves ?( Johnny herinde lavede jo også sine hoveder på CNC ..


    Tjah bare sådan generelt. hvis man engang skulle få lavet noget kølehoved / fordamper man skulle have lavet.. på skolen eller på et værksted.
    Så ville lige høre om hvor små kanaler, hvor skarpe sving osv.. og evt pris på et værksted.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR
    Jeg tror derimod det er kanon. hvor meget skill har du med det cnc?
    Jeg vil gerne vide lidt om hvad der er muligt på sådan en svend nemlig ;)


    Hmm, men hvis vandet er stillestående bliver varmen jo fjernet pænt langsomt, såfremt der er bevægelse i alle banerne vil bedre resultat opnå's ;)


    Selve princippet i kølehovedet er ganske fint, however tror jeg det er meget svært at lave... :|

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 1_2_know


    Hmm, men hvis vandet er stillestående bliver varmen jo fjernet pænt langsomt, såfremt der er bevægelse i alle banerne vil bedre resultat opnå's ;)


    Selve princippet i kølehovedet er ganske fint, however tror jeg det er meget svært at lave... :|


    Det er såmænd ikke så relevant at der er flow i HELE hovedet hvis det er det vigtigste sted - og det er over kernen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR


    Tjah bare sådan generelt. hvis man engang skulle få lavet noget kølehoved / fordamper man skulle have lavet.. på skolen eller på et værksted.
    Så ville lige høre om hvor små kanaler, hvor skarpe sving osv.. og evt pris på et værksted.

    Det kommer helt og holdent an på hvor dybe sporene skal være for der findes, ja 1mm fræsere har jeg da set og så vil du kunne lave radius 0.5 (er det småt nok)

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Johnny

    Det kommer helt og holdent an på hvor dybe sporene skal være for der findes, ja 1mm fræsere har jeg da set og så vil du kunne lave radius 0.5 (er det småt nok)


    Joh det skulle jeg da mene ;)
    men det kommer an på en masse. måske laver jeg noget når jeg alligevel skal lære autocad nu her.
    De fleste CNC-bænke kan læse CAD-filer direkte ikke?
    Og var der nogen der kendte en eventuel pris, bare sådan ca?

  • Syntes det ser rigtig godt ud.


    Jeg har selv gået på et tidspunkt og haft nogen planer på at lave mit eget, og vil derfor give et par råd.


    Flow.
    Vær sikker på at arealet i dit kølehoved, ikke bliver mindre end arealet i dine slanger - da det vil give for stort tryktab og dermed, bliver flowet lavere.


    Overflade.
    Jeg kan se at du har lavet nogen små kanaler til at lede vandet, og også at du har konstruret dem så der kommer "tubulens" i hele hovdet.
    Det ville også være en god ide, hvis det var luft. Men vand har så god lede evne at det ikke gør noget!


    Du skal mere tænke på, at jo mere overflade jo mere varme kan du fjerne.


    Så mit forslag er at du vælger en meget lille fræser (hvis du har en ?) og den må meget gerne være konisk. 1 mm i spidsen. Og så lad den fræse cirka 3 mm ned over hele overfladen som et skakbræt.


    Godstykkelsen mellem chippen og vandet skal være så lille som muligt.


    Hvis det skal være rigtig godt, så stjæl en af farfars sølvmønter og fræs ud så den passer lige over chippen.


    håber du kan bruge det :-)

    P4 3,2 Ghz @ 3,7 Ghz
    Asus P4C800-E
    2 x 512 MB XMS Corsair PC4000
    ati x850 xt og Radeon pci 7000
    1 stk. HP 20 tommer fladskærm HP2035
    2 stk. Sony 17 tommer fladskærm SDM-HS73

  • Hvis det er til gfx så syntes jeg nok det er lidt overkill så skulle du hellere lave klodsen så den dækker rammene med og så lade være med at lave så mange gange, det er bedre at der er ren kobber der hvor der ikke er nogen varmeafgivelse.
    Desuden kræver den type hovede en meget kraftig pumpe ellers yder den dårligere end et standardhovede (påstand baseret på tests med rbx-hovedet)
    Ydermere vil du få meget mere ud af at lave toppen af kobber i stedet for akryl pga varmeafledningen(man kan jo ikke se den anyway)

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

  • [quote/]
    Joh det skulle jeg da mene ;)
    men det kommer an på en masse. måske laver jeg noget når jeg alligevel skal lære autocad nu her.
    De fleste CNC-bænke kan læse CAD-filer direkte ikke?
    Og var der nogen der kendte en eventuel pris, bare sådan ca?[/quote]



    det kommer an på om der er en postprocessor der kører sammen med det cad-system du bruger. men de fleste cad/cam systemer kan læse std-autocadtegninger ind, men det er ikke gjort med det der skal jo også lægges værktøjsbaner ind på. så det kan blive pænt dyrt hvis du ikke kender en der kan gøre det for dig.
    Jeg vil gætte på at med prg og bearbejdning vil det tage ca 2t hvis det er tegnet
    en cnc-time koster mellem 400 og 600kr

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

    Rettet 2 gange, sidst af Johnny ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Johnny
    [quote/]
    Joh det skulle jeg da mene ;)
    men det kommer an på en masse. måske laver jeg noget når jeg alligevel skal lære autocad nu her.
    De fleste CNC-bænke kan læse CAD-filer direkte ikke?
    Og var der nogen der kendte en eventuel pris, bare sådan ca?



    det kommer an på om der er en postprocessor der kører sammen med det cad-system du bruger. men de fleste cad/cam systemer kan læse std-autocadtegninger ind, men det er ikke gjort med det der skal jo også lægges værktøjsbaner ind på. så det kan blive pænt dyrt hvis du ikke kender en der kan gøre det for dig.
    Jeg vil gætte på at med prg og bearbejdning vil det tage ca 2t hvis det er tegnet
    en cnc-time koster mellem 400 og 600kr[/quote]


    Av. så må jeg få John til at hjælpe mig.
    Eller køre det på en standard fræser, så kan jeg da selv nogenlunde.

  • meen hvis du kender en der må/kan lave det uden for arbejdstid så er det ikke så dyrt som regel.

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR