Gang i QXL... ?

Oprindeligt indlæg af -=TDB=-Drac

Jaaa men det gør jeg jo så bare desværre ikke.. .. men jeg står inde for folks penge.. det er jo min lomme de ryger fra hvis han ikke levere tlf.

Jeps det jo det... ligefør jeg bestiller fra dig... :))

Oprindeligt indlæg af Burger

Det er da rart at se, at du giver mere end købeloven siger man skal have .. Hvordan vil du overholde de 2 års garanti?

De 2 års garranti er der jo også på en tlf du går ned og køber i byen ikke... de tlf jeg har købt kan selvf også serviceres ... og ved fabriksfejl skal de indsendes til en adr her i dk. sammen med en kopi af medfølgende kvitt/faktura.. :)
    jeg fatter ikke helt alt det halløj der skal være omkring det.. det er en fed mulighed for at score sig en FED tlf billigt.. det er fair nok at være skeptisk.. men man kan også overdrive.. jeg har handlet MEGET her på tweak. men jeg har ALDRIG i mit liv taget røven på nogen. og har så sandlig heller ikke tænkt mig at gøre det for sølle 1500 pr mand.... i modsætning til ham på qxl bor JEG her i landet.. og vedkommende der køber af mig får fulde navn adr tlf nr og hva oplysninger de ellers vil have.. :)

Oprindeligt indlæg af -=TDB=-Drac
    Ja ok.. men reklamations retten dækker jo fabriksfejl ... så derfor betegnes det også som en garanti.. :) men no need to worry.. alle tlf er solgt... :)

Nej .. Det er reklamationsret og ikke garanti .. Det er to vidt forskellige ting .. Så måske du skulle få styr på begreberne .. ;)

Men godt du fik solgt telefonerne .. Og godt du ik er en forretning, for så var du blevet hængt op på de to års garanti .. *G*

Oprindeligt indlæg af Boris

Næh, det er der ikke.....Der er 24 måneders reklamationsret, hvor af de første seks måneder er garanti...... ;)

Også forkert... de første 6 måneder er "formodningsret" og minder om en garanti - men er det ikke! Betyder kort og godt at man formoder at kunden har ret

• der gives stadig en 2 års garanti fra produkcenten... det gør der på næsten alt man køber... :)
    og du har 2 års reklamations ret.. hvilket vil sige at hvis der viser sig en fabriksfejl så er det dækket a garantien på den.. :) min egen tlf feks.. der røg skærmen da den var 1½ år gammel ca.. lige pludseligt slukkede skærm bare.. gik ned med den.. de sendte den ind og den kom tilbage med ny skærm..

Der tager du så fejl.....

1. Nej det gør jeg ikke.
    2. Men godt du kan argumentere for dig selv... jeez :roller:

Reklamationsretten er delt op i to perioder, som sagt. De første 6 måneder hedder formodningsret og betyder altså at det er FIRMAET der skal bevise at det er kundens fejl. De næste 18 måneder er det lige omvendt. Ved tvivlsspørgsmål er det kunden der skal bevise at det er en fabriksfejl.

(jeg er lige glad med om der er garanti på telefonerne. Snakker kun om reklamationsret nu)

Anyways... Jeg vil meget gerne høre hvordan du tror det er...

Oprindeligt indlæg af Burger
    LecTer .. Der skal ikke bevises noget .. Det skal sandsyneliggøres .. Der er en forskel .. ;)

Jeps - jeg sendte fx mit kamera til reparation i foråret, efter at have haft det i 1½ år - og jeg sagde bare at det var gået i stykker selvom jeg havde passet godt på det. De tog straks imod det, uden jeg behøvede at bevise noget som helst - Slet ikke dårligt ;)

• Faktisk er vi enige, vi bruger bare forskellige ord for det samme......
    Men, det er altså sådan, at under garanti perioden, her de første seks måneder, benytter man formodningsretten. Man kan ikke, som forbruger kræve at få formodningsret. Det ville være grammatisk forkert. Man kan, der i mod, benytte sig af formodningsretten under garantiperioden......
    Bevisbyrden er som, du har beskrevet, men, som Burger påpeger, skal det, sådan set, bare sandsynliggøres.
    Købeloven er altså også noget vagt formuleret, med en masse fraser, som: "inden for en rimelig tid" og "uden at være til gene" uden at definere det nærmere....

Faktisk er vi enige, vi bruger bare forskellige ord for det samme......

Hvis I er enige, hvorfor sagde du så lige at han tog fejl ? :rolleyes:

Men, det er altså sådan, at under garanti perioden, her de første seks måneder, benytter man formodningsretten.

Der er ikke noget der hedder formodningsretten - det hedder formodningsreglen - og i forbindelse med selve købeloven taler man slet ikke om "garanti-perioder". Jeg begriber stadig ikke hvorfor så mange har svært ved at fatte at garanti er en serviceydelse som de enkelte producenter/forretninger giver på de produkter de nu engang fremstiller/sælger.

Garanti er ikke noget de har PLIGT til at udbyde - det er en ren og skær luksus for forbrugeren, så han kan føle sig sikker ved at købe det givne produkt.

Man kan ikke, som forbruger kræve at få formodningsret. Det ville være grammatisk forkert.

grammatisk forkert ?? - hva' i hulen fabler du om nu? :boxed: - Her er tale om købelov og så blander du grammatik ind i billedet - Har du spist svampe eller hva' ? hvis man skal tale om noget der er grammatisk forkert, så er det alle de underlige ord du pludselig finder på ... :roller:

Man kan, der i mod, benytte sig af formodningsretten under garantiperioden......

Stadig nej - man kan ikke "benytte" sig af nogen "formodningsret". Det er en regel der bare er der, for at stille forbrugeren bedre, i handeler med erhvervsdrivende - hvad enten man vil det eller ej, så gælder regelen.

Bevisbyrden er som, du har beskrevet, men, som Burger påpeger, skal det, sådan set, bare sandsynliggøres.

Ja, efter de første 6 mdr. hvor formodningsregelen galdt.

Og btw. Hvis du stadig vil snakke om grammatik-fejl, så se lige at få styr på de komma'er først ...

Købeloven er altså også noget vagt formuleret, med en masse fraser, som: "inden for en rimelig tid" og "uden at være til gene" uden at definere det nærmere....

Den er ikke "vagt" formuleret, men eftersom købeloven råder over et meget bredt område, så er den fastsat forholdsvis åbent. Ellers skulle man jo lave sær-afsnit for hver slags produkt der findes, og det ville blive noget værre rod... :rolleyes:

• Tag den Folks! Endelig kom du Mikkel! :boxing:

:razz:

• 1. REKLAMATIONSRET:
    Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare, der har fejl eller mangler, som var til stede da varen blev solgt. Kunden har to år til, at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt er sælgerens ansvar. Bevisbyrden ligger de første 6 måneder hos forhandleren, de efterfølgende 1½ år ligger hos kunden. Reklamationsret er kundens lovfæstede ret.

2. GARANTI:
    Garanti er en særlig aftale, der indgås mellem køber og sælger. Hvis kunden og sælgeren enes om, at der skal være en garanti på to år for en vare, så kan kunden i denne periode klage over alle typer af fejl og mangler. Det er i dette tilfælde sælgers ansvar at at bevise, at fejlen skyldes misligehold fra kundens side. Garanti er ikke kundens lovfæstede ret.

3. OMBYTNINGSRET:
    Forbrugeren kan som udgangspunkt kræve, at få ombyttet en vare i stedet for at acceptere sælgers tilbud om, at få varen repareret. Det var omvendt indtil 1 januar 2002. Der er dog et meget vigtigt forbehold: Forbrugeren kan kun kræve ombytning, hvis ikke kravet påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger i forhold til en reparation.

4. RIMELIG TID:
    I den nye købelov har forbrugeren altid to måneder til at reagere efter, at en fejl eller mangel ved en vare er opdaget. Man betragter således reklamationer inden for 2 måneder, som værende inden rimelig tid og dermed i overensstemmelse med loven. Reklamation kan godt foretages senere end to måneder og stadig være i rimelig tid, men det må antages at høre til sjældenhederne.

5. FORMODNINGSREGLEN:
    Den sidste væsentlige ændring af købeloven, er den såkaldte formodningsregel, der betyder, at inden for de første seks måneder efter et køb formodes det, at fejlen var til stede ved købet. Rent praktisk betyder reglen, at forbrugerne sikres en lempeligere bevisbyrde inden for de første seks måneder og medfører, at forbrugeren indenfor de første 6 måneder har lettere ved at få varen ombyttet.

• Så er det vist afgjort! God post Grillrotten. Har selv været lidt i tvivl om hvordan det var med det der 1. halve år.