Dkp

• Nogle der kan fortælle mig hva det system går ud på? Jeg går ikke ud fra det stårfor dansk kommunist parti heller...

• DKP er en forkortelse for "Dragon Kill Points", en gammel betegnelse fra dengang man bankede Lady Vox og Lord Nagafan for det seje loot i EverQuest.

Kort fortalt er det ensbetydende med et Point system som belønner de folk som er meget online. Tænk på DKP som en slags valuta i dit eget guild som du skal arbejde for (Ved at deltage i raids osv).

Normalt er der to-tre slags forskellige måde at bruge sine point på, og det kommer lidt an på hvor avanceret dit guild's medlemmer er (At have en website med en ordentlig database er et must, for at systemet kan være troværdigt).

Men her er nogen af dem jeg selv har prøvet

Open Auction : Officers lægger en minimums pris, og medlemmerne kan så byde frit til de ikke syntes det stykke loot er mere værd.

Closed Bid , Som ovenfor, men medlemmerne byder i tells, og kun een gang.

Fixed price : Kræver en del omtanke og benarbejde iblandt officerene. Hver eneste stykke loot får en fast pris alt efter hvor meget den har droppet, og hvor efterspurgt den er. Er vel entlig i bund og grund en måde at ligge prisen fast på. Tænk på en liter mælk, den koster måske 5kr. Men hvis mælkens udbud ændrede sig vile prisen blive sat op eller ned af udbyderen (Officerene i denne sammenhæng). Køberene har ingen indflydelse på hvad mælken koster, de kan kun vælge at købe eller lade være.

Håber det hjælper lidt på forståelsen, der er nok en del andre som har mere erfaring med DKP systemer end jeg, da jeg mest har været i Familie type guilds :)

• ok, så man optjener point ved at tage med på raids osv...?
    Og betaler med disse...
    Hva er der galt med at rulle random? bortset fra de enkelte ninja pishoveder, som nu en gang er rundt omkring...

• Fordi at lave Randoms ikke belønner dem som lægger meget arbejde i guild'et. F.eks kunne man tænke sig til een person som ville vinde det hele, eller en person som måske kun kom hver 3rd gang, men samtidig vandt hvergang han var der.

Med DKP er det normalt sådan at dem som er der meget får lov at vælge først pga ders høje point status, og det er også ok da loot'et så bliver brugt mest i guild sammenhæng.

For der vil selvfølgelig være rift om det, vi snakker jo trods alt 40-60 mennesker som skal byde på typisk 1-2 ting per mob, og ikke alle klasser har lige mange drops fordelt på alle mobs.

• Ok. tak for det. Men hva gør man så hvis der er folk fra mere end en guild med? det sker tit 2-3 guilds går sammen (i hvert fald på Bladefist). Og det sker da også at de måske bare tager en enkelt fra en helt anden guild, hvis de ikke lige er nok den pågældende dag...

• okay, har hørt lidt om det..... vil gerne lige vide, hvem holder øje med points? altså antal X timer(point) som man har? er det GM, og sidder han i så fald med et skide ægge ur og tager tid eller? ^^ har bare undret mig lidt over det, det må sq da være lidt stenern.... ;)

• Det gør Officerene i dit guild normalt :), og det er derfor man normalt har en website med en database så medlemmerne hele tiden kan se hvor mange point de har, ellers ville systemet hurtigt blive utroværdigt (For vi ved jo hvordan folk bliver når der er loot med i billedet)

Normalt udeles point per raid, og ikke per time, med bonus'er for at komme til tiden, og for at blive der til det er færdigt.

• I Bad Omen er det raid leader der sidder og skriver op og lave en masse notes for at få skrevet de fejl ned, som de forskellige members laver. Fejl kan være combatlooting og aggroer et par Molten Giants, som skal undgåes. Sidstnævnte er ikke slemt hvis han bare lige lader sig blive dræbt hurtigt, men det er ikke alle der fatter det, så de trækker dem med ind i raidgruppen, som ikke altid er forberedt på det... og gør måske at et par stykker dør.
    Sådan nogle ting giver minus point.

Rang, class etc spiller self også ind. Hvis man er på trial kan man ikke bruge DKP, men man tjener dem stadig.
    Et MC raid giver fx 3 point og 1 point pr boss
    et Scholo run giver kun 1 point

Men det er jo kun det DKP system jeg kender ... Der findes lige så mange forskellige DKP systemer, som der findes guilds der bruger det