Forskel på .wav og mp3 i 320kb/sec?

  • Hejsa.


    Jeg sidder og ripper nogen af mine cd'er ned og kommer til at tænkte på, hvorvidt der er hørbar forskel på .mp3 encoded i 320kb/sec og den orignale cd? Nu sidder jeg og hører dem i et par Sennheiser 497 og et Soundstorm lydkort, som for den normale bruger jo er rimelig klasse, men for en hifi-freak jo er til grin. Men er der virkelig noget at hente ved at have cd'en siddende i drevet?

  • Der er forskel da Mp3 er komprimeret.. men der var en ny teknik på vej frem istedet for mp3 som beholdte den høje kvallitet istedet for at komprimere..


    Quote

    Venus Ultima
    Er der ikke en regel her vedr. at man ikke må poste om ripping..??


    nope... Ripping er ikke ulovligt medmindre han bryder den digitale spæring.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Hejsa.


    Jeg sidder og ripper nogen af mine cd'er ned og kommer til at tænkte på, hvorvidt der er hørbar forskel på .mp3 encoded i 320kb/sec og den orignale cd? Nu sidder jeg og hører dem i et par Sennheiser 497 og et Soundstorm lydkort, som for den normale bruger jo er rimelig klasse, men for en hifi-freak jo er til grin. Men er der virkelig noget at hente ved at have cd'en siddende i drevet?


    Hvis du sidder og ripper et par CD´ere, så kan du jo lige hurtig høre om DU syntes der er nogen forskel. Der findes ikke et endegyldigt svar på det for folks hørelse er forskellig ... og det samme er deres vilje til at gå lidt på kompromis med kvaliteten for at spare lidt plads.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af mrflashbag
    nope... Ripping er ikke ulovligt medmindre han bryder den digitale spæring.


    Han må godt bryde den spæring (hvis der er nogen) hvis det er nødvendig for at kunne afspille den ... på fx. hans MP3-afspiller eller ligende ...

  • Jeg vil hvertfald anbefale dig at rippe til et andet format end .mp3, da det er gammelt og forældet i forhold til adskillige nyere.
    Jeg vil anbefale .ogg. Det bliver hele tiden fornyet rent teknisk, samtidig med at filerne fylder mindre og lyder bedre (efter min mening og mange andmelderes) ved samme bitrate som mp3.

  • 192 er fin nok til mp3...


    ellers kan du jo bare køre med variabel bitrate.. :)


    Desuden har dit valg af programmer og encoders + presets også utroligt meget at sige. Det er ikke nok at sætte en cd i og trykke "Rip" eller "Mp3" i et program som AudioGrabber, der skal nusses med det for at få et ordentligt resultat - heller ikke med standard indstillinger i programmer som EAC!


    edit:


    Man må ikke få hjælp til at rippe, hvis denne hjælp fåes uden for hjemmets fire vægge, men der er ikke nogen der siger at man ikk må få hjælp til at komprimere skidtet.. :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HAM
    Jeg vil hvertfald anbefale dig at rippe til et andet format end .mp3, da det er gammelt og forældet i forhold til adskillige nyere.
    Jeg vil anbefale .ogg. Det bliver hele tiden fornyet rent teknisk, samtidig med at filerne fylder mindre og lyder bedre (efter min mening og mange andmelderes) ved samme bitrate som mp3.


    bedre og bedre det ved jeg nu ikke rigtigt ... Synes umiddelbart de lyder mere dybere i det ... Ved ikke helt .. Men igen, det variere jo med folks hørelse, og hvor filerne afspilles (tænker på lydsystem) ... hvad med mp4 ?


    Men hvis de bliver komprimeret endnu mere, så burde lyden da også være lidt dårligere ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer
    jeg vil også anbefale OGG


    jeg kører 80kbit OGG


    jeg kan IKKE høre forskel på OGG i 80kbit og mp3 i 128kbit


    Hvis bare tingene bliver rippet ordentlig, så kan man man som sådan ikke høre forskel ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mrflashbag
    ja derfor man skal have en filtype som ikke er komprimeret kan simpelthen bare ikke huske hvad den nye type hedder men hvor Cd'ens kvallitet bliver beholdt uden komprimering :S


    du vil aldrig have cd'ens kvali 100%. Der vil altid gå en brøkdel tabt ved en kopiering.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer
    jeg vil også anbefale OGG


    jeg kører 80kbit OGG


    jeg kan IKKE høre forskel på OGG i 80kbit og mp3 i 128kbit


    nu er 128 bit jo også lavt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky


    du vil aldrig have cd'ens kvali 100%. Der vil altid gå en brøkdel tabt ved en kopiering.


    Det er noget vås!


    APE og FLAC er lossless formater, hvilket vil sige at du kan opnå en hvis komprimering uden at miste lydkvalitet overhovedet! Samme princip som fx Zip.


    Både APE og FLAC kan komprimere ned til ca. 1:2 - uden at det går ud over kvaliteten.


    http://flac.sourceforge.net/
    http://www.monkeysaudio.com/


  • Jeg må vide det, er du et Orakel, Zulu ? .. synes altid du har et svar på alt muligt lige fra bærbare til lyd ... :]


    Ikke til dig Zulu men generelt, det siges i øvrigt Plader (LP) skulle have den bedste lyd. Derfor DJs bruger LPs og ikke cder :]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Jeg må vide det, er du et Orakel, Zulu ? .. synes altid du har et svar på alt muligt lige fra bærbare til lyd ... :]


    Ikke til dig Zulu men generelt, det siges i øvrigt Plader (LP) skulle have den bedste lyd. Derfor DJs bruger LPs og ikke cder :]


    Orakel er nok lige overdrevet... :P


    ...Men jeg prøver at holde mig til at svare på det jeg ved noget om. :crazyeyes: (eller tror jeg ved noget om... :O )


    LP'er har en højere forvrængning af lyden (bl.a. fordi de er analoge) ift. CD'er, så det taler ikke til deres fordel.


    Men der må der være et par DJ's herinde, der ved hvorfor LP'er bliver fortrukket i det miljø - uover at de er lidt nemmere at scratche på end CD'er... :]


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky


    hrhr jo


    Jeg er ikke helt med...


  • Nostalgi .... Må da selv indrømme at visse ting lyder bedre på LP frem for CD.... dog meget få ting ... og det SKAL være gamle ting ...


    Hvis man smider en elvis-LP og sammenligner den med en elvis-CD, så er der jo ingen tvivl om at LP´en lyder mere realistisk ...


    Men ja, det er jo logik for burhøns af CD´en giver den reneste lyd. Men det er ikke altid at bedre rent faktisk er bedre.


    Jeg bruger dog ikke LP´ere mere ... Det er et kompromis jeg indgik for en del år tilbage.


    Men nogle gange når jeg hører musik fra gammel tid, så kommer jeg stadig til at tænke på hvordan det lød på LP ... og savner det lidt ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu


    Jeg er ikke helt med...


    "jo" til at der altid vil gå en del af kvaliteten tabt ved kopiering. Det er måske ikke hørbart, men der er mistet noget.. :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    "jo" til at der altid vil gå en del af kvaliteten tabt ved kopiering. Det er måske ikke hørbart, men der er mistet noget.. :)


    Hvor mener du at der tabes noget?