Crikulationspumpe/grundvandspumpe til havedam?

• Ja så fik jeg jo endelig taget mig sammen til at lave de to have bassin som jeg ville have, det er meningen at der skal løbe vand fra det ene ned til det andet, som er ca. 4 m væk, så jeg skal jo have en pumpe til at tage vandet fra det ene til det andet. Den billigste springvandspumpe jeg kan finde koster ca. 350,- men den kan sku ikke engang pumpe vandet igennem slangen. Så mit spørgsmål lyder:

Kan man sætte en Crikulationspumpe eller en grundvandspumpe ned i hastighed. Da den jo pumper alt for hurtigt til mit behov. Det skal selvfølelig ikke være en til 1000,- kun omkring det halve.

Oprindeligt indlæg af dkp
    Ja så fik jeg jo endelig taget mig sammen til at lave de to have bassin som jeg ville have, det er meningen at der skal løbe vand fra det ene ned til det andet, som er ca. 4 m væk, så jeg skal jo have en pumpe til at tage vandet fra det ene til det andet. Den billigste springvandspumpe jeg kan finde koster ca. 350,- men den kan sku ikke engang pumpe vandet igennem slangen. Så mit spørgsmål lyder:

Kan man sætte en Crikulationspumpe eller en grundvandspumpe ned i hastighed. Da den jo pumper alt for hurtigt til mit behov. Det skal selvfølelig ikke være en til 1000,- kun omkring det halve.

Tror ikke du skal renge med en pumpe til dine krav koster meget under 1000 kr
    her er lidt at kigge på link

Oprindeligt indlæg af SplatDK

Tror ikke du skal renge med en pumpe til dine krav koster meget under 1000 kr
    her er lidt at kigge på link

Nej, det ved jeg. Det er derfor at jeg selv vil lave et system vha. eks. en Crikulationspumpe, da sådan en kun koster ca. 400,- det kræver selvf. at man kan sætte den ned i hastighed

Nej, det ved jeg. Det er derfor at jeg selv vil lave et system vha. eks. en Crikulationspumpe, da sådan en kun koster ca. 400,- det kræver selvf. at man kan sætte den ned i hastighed

Du kan nemt sætte flow ned på en pumpe. Vand vil altid rende den nemmeste vej, så sæt et T-stykke på afgangen fra pumpen og en ventil på den ene gren. Jo mere du åbner for ventilen, jo mindre flow. Det vand der render gennem ventilen, føres bare tilbage. ;)
    Jeg har ofte set det brugt i forbindelse med springvand og "vandfald" til havedamme.

Oprindeligt indlæg af The Hans
    Du kan nemt sætte flow ned på en pumpe. Vand vil altid rende den nemmeste vej, så sæt et T-stykke på afgangen fra pumpen og en ventil på den ene gren. Jo mere du åbner for ventilen, jo mindre flow. Det vand der render gennem ventilen, føres bare tilbage. ;)
    Jeg har ofte set det brugt i forbindelse med springvand og "vandfald" til havedamme.

Ohh. ja, self. Det havde jeg da slet ikke tænkt på.

• Jeg har hørt fra en kammerat at jeg bare kan bruge en pumpe til vandkøling fra en comp. Men jeg kan ikke rigtig finde noget info om hvor mange liter i timen, den kan pumpe. Nogen der ved hvor jeg kan finde det?

Jeg har hørt fra en kammerat at jeg bare kan bruge en pumpe til vandkøling fra en comp. Men jeg kan ikke rigtig finde noget info om hvor mange liter i timen, den kan pumpe. Nogen der ved hvor jeg kan finde det?

de kan slet ikke trække det

Oprindeligt indlæg af SplatDK

de kan slet ikke trække det

Hvorfor kan de ikke det ?
    Edit: BTW. Tillykke med fødselsdagen. ;)

En Eheim 1048 er ofte brugt til vandkøling og den kan da fint trække det, selvfølgelig afhængigt af, hvor stort et flow man ønsker.

Han kunne også købe sådan en her.
    http://www.avifauna.dk/product…=136_137&products_id=3812

Det svarer nogenlunde til den jeg har, bortset fra at min er på 3000 l/t

Et problem man kan få ved at forbinde 2 havedamme er, at når man pumper vandet fra den ene dam over til den anden, render det for langsomt tilbage til den første dam og vandstanden falder i den.

Det sås ret tydeligt her, da jeg lavede en bæk mellem en købe dam på 900 liter og min anden dam på 5000 liter. Det på 900 liter blev halvvejs tømt og det så alt andet, end godt ud. :rolleyes:

Jeg vil anbefale at sætte et filter på og hvis der er bliver problemer med svævealger og vandet dermed bliver grøn suppe, så sæt et UVC rør i serie med filteret. Det klarer vandet op i løbet af en uges tid. ;)

• Mange tak for det, så er den bestilt, Glæder mig helt vildt til at hele haven er klar, så smider jeg jo nok lige et par pic. ind, så i kan se det færdige resultat.

Mange tak for det, så er den bestilt, Glæder mig helt vildt til at hele haven er klar, så smider jeg jo nok lige et par pic. ind, så i kan se det færdige resultat.

Nice. Jeg glæder mig til at se nogle pics af det. :D

Af en elller anden grund, har Avifauna nu fjernet den pumpe jeg linkede til, så jeg håber, at du fik med, at det var en Aquajet 2500 l/t med regulerbart flow til 499 kr. ? ;)

Oprindeligt indlæg af The Hans
    Nice. Jeg glæder mig til at se nogle pics af det. :D

Af en elller anden grund, har Avifauna nu fjernet den pumpe jeg linkede til, så jeg håber, at du fik med, at det var en Aquajet 2500 l/t med regulerbart flow til 499 kr. ? ;)

Ja, det var da godt nok mærkeligt. Det kan være at jeg var så heldig at jeg fik den sidste. I den mail jeg fik stod der: "1 x Aqua jet PFN 2500 (73002005) = DKK. 499,00" så det må da næsten være den

• Så har jeg modtaget pumpen. De havde nok ikke flere tilbage af Aqua jet PFN 2500 typen, for har modtaget en Aqua jet PFN 3500 istedet til samme pris. Det forklare nok hvorfor de har fjernet deres link.

Så har jeg modtaget pumpen. De havde nok ikke flere tilbage af Aqua jet PFN 2500 typen, for har modtaget en Aqua jet PFN 3500 istedet til samme pris. Det forklare nok hvorfor de har fjernet deres link.

Jep. Der var du heldig. ;)