Egoismen længe leve!!!

  • Man ser det hver dag.. Folk der er så egoistiske, at man ved det bare ved at se på dem..
    Dem der gerne vil behandles som guder, og som ikke vil gøre noget til gengæld, men kun vil behage dem selv.. 8o
    Folk i trafikken etc. Du ser det overalt, og det er til at brække sig over.. :boxed:
    Hvis man f.eks. har et stykke slik og giver ud til forsamlingen, men det ikke bliver gengældt en anden god gang.. Det er disse små ting, der bliver til store debatter når det breder sig.. Starter i det små men bliver STORT..
    Så hvis folk bare tog lidt mere af sine medmennesker ligesom de tager af sig selv, ville det hele blive bedre for alle..


    Nu skal jeg ikke sidde og sige at jeg selv er en helgen, overhovedet ikke, men kunne da være dejligt hvis folk respekterede en igen ligesom andre folk skal kunne respektere DEM..


    Skrev dette indlæg pga. jeg sad i bilen og begyndte bare at tænke på hvor egoistiske folk er overalt.. Hvis det var, at alle folk ikke var så egoistiske kunne det evt. blive et bedre sted og samfund for alle at leve i..


    Der må gerne komme en masse svar eller evt. kommentare på dette lille tankevækkende emne.. ;)

  • Tja, sådan er vi mennesker. Når alt kommer til alt, er det ofte 'numero uno' der står forrest i køen. Jeg ville da også synes det var skønt hvis alle bare elskede hinanden, at alle delte deres penge med alle, og alle havde overskud til at smile til højre og venstre i dagligdagen, eller når man går ned ad gaden. Men sådan fungerer det ikke.

  • Enhver er sig selv nærmest - sådan er naturen indrettet - alt andet er tillærte sociale reaktionsmønstre. Det er også derfor at disse mønstre er det første der ryger ved paniksituationer, hvor folk f.eks. bliver trampet ihjel af andre på vej ud af brændende huse m.v. Her træder den naturlige drift i karakter.


    At de sociale reaktionsmønstre tjener et formål og udgør en stor del af civilisationens fundament er jo så en anden sag.


    Ret beset er de eneste mennesker man med rette kan forvente rene altruistiske handlemønstre fra ens familie.

  • Tjae... er delvist enig. Egoisme er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Uden egoisme ville du ikke kunne klare dig i vores velfærdssamfund. Hvis du hele tiden satte alle andre på højde med dig selv, ville du ALDRIG komme frem i livet.


    Du kan se det som en kø til en bus. Hvis du ingen egoisme havde, ville du hele tiden lade alle andre komme foran dig i køen og aldrig komme ind i bussen. Med naturlig egoisme forsøger du at komme så hurtigt som muligt ind i bussen, men din ETIK og MORAL træder ind og lader måske den gamle dame og et par søde piger ind foran dig.


    Og sådan er samfundet også. Hvis du ikke kæmpede for dit eget egoistiske selv ville du aldrig blive forfremmet på dit arbejde, få det dyre hus, den gode bil. Du ville aldrig få fat i den lækre pige, da alle de andre drenge jo (lige som i bussen) skal til først.


    Deciderede egoister er en anden ting. Folk der KUN tænker på sig selv, og skider på alle andre. Folk der ikke har den førnævnte moral og etik. Dem findes der desværre en del af, og det må vi bare leve med og prøve at tolerere så godt som muligt.


    Og så til sidst et spørgsmål: Når du sætter kryds til Folketingsafstemningen, går du så ikke efter det parti/-medlem der passer bedst til din egen (læs: egoitiske) ideologi? Det parti/-medlem der gør at DU får mest ud af det?

  • Ganske rigtigt, tænker ofte noget i samme retning når jeg færdes rundt i byen. Folk er ikke tålmodige, blive sure hvis de skal vente 1 minut længere ved kassen og skælder ud på kassedamen som sidder der helt uskyldig og bare passer sit job .. Der er så meget, men sådan er vi som mennesker vel bare ... Men nogle gange ville det da være rart som du siger, hvis folk lige kunne smile lidt mere osv.


    Men sådan er verden dog ikke skruet sammen, folk har travlt med at passe deres. Og det har de fleste af os vel ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Folk er ikke tålmodige, blive sure hvis de skal vente 1 minut længere ved kassen og skælder ud på kassedamen som sidder der helt uskyldig og bare passer sit job


    Præcist lige den der kan bare gøre mig sur! Det er SÅ klamt hvis de skælder hende ud hvis der sker en fejl

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wraper


    Præcist lige den der kan bare gøre mig sur! Det er SÅ klamt hvis de skælder hende ud hvis der sker en fejl


    Nemlig, de er jo ved at eksplodere fordi hun/han skal ringe til en i firmaet som kan sige prisen på varen eller lign. Og tager det lidt længere tid end regnet, så er de jo ved at gå helt over gevind og ender med at sige, jeg skal ikke have varen, det er lige meget ... Tænker bare, ro på folkens !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wraper


    Præcist lige den der kan bare gøre mig sur! Det er SÅ klamt hvis de skælder hende ud hvis der sker en fejl


    Helt enig. Jeg hører nok desværre bare selv til blandt de folk der meget nemt bliver utålmodige og irreteret når jeg står i kø ved kassen. Jeg plejer så heldigvis at kunne holde min vrede skjult så det ikke går ud over den stakkels kassedame. Det er jo som regel også den gamle dame foran i køen (som absolut skal betale med alle hendes 25 ører) som er skyld i ventetiden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad


    Helt enig. Jeg hører nok desværre bare selv til blandt de folk der meget nemt bliver utålmodige og irreteret når jeg står i kø ved kassen. Jeg plejer så heldigvis at kunne holde min vrede skjult så det ikke går ud over den stakkels kassedame. Det er jo som regel også den gamle dame foran i køen (som absolut skal betale med alle hendes 25 ører) som er skyld i ventetiden.


    apopro de gamle damer, så har de med at køre deres skide gangstativ op i en når de står bagved :( Uheldigt, det er ...

  • engang var jeg aldrig egoistisk, men syntes så mange andre er, og nu er jeg blevet mere og mere egoistisk! Nogle personer deler jeg gladeligt ud til, andre IKKE! Jeg ved de ikke giver igen aldrig nogensinde, og vidt plat! Hader hustlere der aldrig køber deres eget til eks game night! (lan-party) X(