HVor meget og hvordan? Athlon XP 2500

  • Har lige installeret et Abit AN7 og fået påmonteret en 2500 Athlon XP hvor steppings er låst. Hvordan kan jeg bedst overclocke den? Hvor meget skal jeg hæve FSB får jeg skal hæve Vcore? Skal jeg bare hæve FSB'en lidt og afprøve stabiliteten, hvorefter jeg hæver den lidt igen?
    Hvor meget ville jeg cirka kunne få den op på? Der er installeret en Zalman 7000 Cu...
    Undskyld de, måske, lidt nybegynder spørgsmål er temmelig ny til at prøve at overclocke :roller:

  • Det ville være godt hvis du lige skrev hvilke ram du har... du følger jo med op i hastighed når du skruer op for fsb, og hvis de ikke er beregnet til mere end 166 mhz fsb (333 mhz ram) så skal der sættes en divider på så de ikke kører helt så hurtigt som fsb.. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af detro
    2x256 Pc 3200 DDR Dual Kingston hyper X


    ok, så holder de dig jo ikke tilbage før du når en fsb på 200 mhz..


    så skal du jo bare gøre som du selv foreslår, nemlig at hæve fsb'en og teste stabilitet, hvis stabil så hæv fsb yderligere...


    du kan jo starte med at hæve fsb til 175mhz f.eks., og så 185, og så 195 osv...


    når du så når 200 mhz fsb, og gerne vil videre så vil det være smart at sætte en divider på ram for at de ikke skal holde dit overclock på cpu nede, men mere om det når du når dertil ;)

  • Agp frequency er sat til 66 og jeg har nået 1.93 ghz. Multiplier'en er sat til 11x og cirka 190 mhz. Hvordan skal jeg overclocke mere? Jeg kan jo ikke hæve Mhz'ene mere da mine ram kun er pc3200... Skal jeg sætte multiplieren højere op? Eller hvad?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af detro
    Agp frequency er sat til 66 og jeg har nået 1.93 ghz. Multiplier'en er sat til 11x og cirka 190 mhz. Hvordan skal jeg overclocke mere? Jeg kan jo ikke hæve Mhz'ene mere da mine ram kun er pc3200... Skal jeg sætte multiplieren højere op? Eller hvad?


    Du kan hæve fsbén til 200mhz da de jo netop er pc3200 ;)

  • Du kan evt. prøve at hæve Vcore en enkelt tak...
    ..bare husk at holde øje med temperaturen på din cpu...!


    edit: btw hvis du er ny til oc, kan jeg kraftigt nabefale dig at læse denne guide til oc!

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Er vcore ikke bare strøm til Cpu bl.a.? Hvis jeg hæver vcore, bliver det muligt at overclocke mere, da der vil komme mere strøm til cpu'en, men hvad med rammene? Det er jo dem der forhindrer at FSB kommer højere op?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af detro
    Er vcore ikke bare strøm til Cpu bl.a.? Hvis jeg hæver vcore, bliver det muligt at overclocke mere, da der vil komme mere strøm til cpu'en, men hvad med rammene? Det er jo dem der forhindrer at FSB kommer højere op?


    Det er korrekt at du kan overclocke din cpu mere når du hæver vcore...
    Men da du stadig kun er nået til 190fsb, har du stadig 10Mhz mere før du bliver nødt til at oc dine ram.. ;)


    Edit: Bare husk at når sætter mere strøm på din cpu, så udvikler den os mere varme!!!

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • de fleste pc3200 ram kan også lidt mere end det de er rated til...bare giv dem lidt mere strøm.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg har nu nået de 200 mhz og computeren kører stadig stabilt (43 grader når den ikke lavet noget...) Hvordan overclocker jeg rammene? Skal jeg bare give dem flere mhz så jeg kan få cpu'ens fsb højere op?

  • du skal ikek oc dine ram medmindre det er nødvendigt....og det gør du automatisk hvis du sætter den over 200fsb....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hver gang jeg sætter fsb'en til mere end 200, er det umuligt at starte op :( Skærmbilledet forsvinder... Jeg har allerede sat agp'en til 66 låst og hvis jeg giver den lidt mere vcore ( 1.7xx) sker det samme X( Hvad kan jeg gøre for at få den højere op?

  • Hvilken indstilling bruger du til dine ramtimings....?


    Hvis du har "låst dem fast", kan det være derfor!


    Ellers kan du prøve med ramdivider...

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Det er så nok rammene der ikke vil højere...


    løsningen er at sætte en divider på rammene..


    lige nu kører dine ram det man kalder 1:1 dvs at dine ram kører 200/1*1 * 2 altså 400 mhz...


    det du skal gøre er at ændre divideren til f.eks. 5/6, så kører dine ram 200/6*5 * 2 altså 333 mhz og så er der jo masser at give af igen...


    det er iøvrigt en god de også at hæve chipset spændingen ;)

  • Indstillinger:


    FSB; 200
    Multiplier; 11
    Agp; 66


    CPU FSB/DRAM RATIO 5/6 (400 mhz) <-- det var den jeg skulle ændre til 5/6 ik?


    Voltages:
    CPU; 1.813
    Ram; 2.56
    NB; 1.65
    AGP; 1.55


    Ligeså snart jeg overskrider 200 i FSB, genstarter den uden skærmbilled :rolleyes: Hvad skal jeg ændre for at kunne komme over de 200?


  • de 3 jeg har markeret kan sagtens klar højere spænding..


    dine ram kan du snildt sætte op på 2.7V uden der sker nogen skade...


    NB kan du også nemt smide højere op, gerne 1.8V hvis muligt...


    AGP, kan godt klare ihvertfald 1.6V hvis du har mulighed for det, ved ikke helt om jeg vil anbefale 1.65V (dog aldrig noget der har skadet mit hw, selv ved 1.8V)...


    og jo det er det rigtige du har fundet der med cpu fsb/dram ratio ;)

  • Divider og nForce2 er altså noget skrammel og man vil miste for meget ydelse ved at køre med det...


    Hvad står der på heatspreaderne på dine RAM? Det kunne godt tænkes at de er rigtig gode til OC...


    Mht. OC på et AN7, så skal du klart skifte til en anden BIOS. Jeg vil tro at dine RAM godt vil køre med 1T og så vil jeg anbefale denne: http://forum.abit-usa.com/atta…c5822b77289&postid=472506


    Hvis de ikke vil køre stabilt med det, så prøv med 2T-BIOS'en: http://forum.abit-usa.com/atta…c5822b77289&postid=473190