Hvad er 2D og hvad er 3D

• Hejsa alle sammen...

er der ikke nogen der kunne fortælle mig:

1: Hvad er 2D?
    2: Hvad er 3D?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad er forskellen?

• Den nemmeste måde at beskrive anden– og tredje dimension, forkortet 2d og 3d, er ved at se på den kunst der er i verden.
    Et maleri er et billede i to dimensioner på grund af, du kun kan se længde og bredde (X og Y). En statue, derimod, er i 3 dimensioner: højde, længde og bredde (X Y Z). Det vil sige at den verden vi går rundt i, altså er i 3D. I 3d bruges dybde, skygger og lys også på en helt anden måde.

• Man kan ikke male i ægte 3D, kun noget der minder om det. Som f.eks. computerspil.

Oprindeligt indlæg af Zeb
    Den nemmeste måde at beskrive anden– og tredje dimension, forkortet 2d og 3d, er ved at se på den kunst der er i verden.
    Et maleri er et billede i to dimensioner på grund af, du kun kan se længde og bredde (X og Y). En statue, derimod, er i 3 dimensioner: højde, længde og bredde (X Y Z). Det vil sige at den verden vi går rundt i, altså er i 3D. I 3d bruges dybde, skygger og lys også på en helt anden måde.

Rettelse ... Verden vi går rundt i er 4D da tiden også er en dimension.

.... Vi er vel alle enige om at et spil som fx. Half Life og ligende spil er det vi kalder "3D" (bob bob) ... Men hvis det er 3D og TV´et ikke er, så må 3D-udtrykket jo kun gælde hvis det er noget man kan "bevæge" sig rundt i ... TV´et har jo egetlig 3 dimensioner, men det er jo trods alt kun 2D.

Realistisk set, så er computer-spil vel ikke rigtig 3D da vi kigger på den verden via en 2D skærm ... Kun WR er vel en "ægte" 3D-verden ...

• Ja okay, tiden er også med, men for ikke at forvirre mere end højest nødvendig nævnte jeg bare lige de faktorer som nok var dem han tænkte på, og dem som er synlige.... ;)

• Mange tak for hjælpen. her om et par dage skal jeg nemlig fremlægge om animationer, så det var til stor hjælp, at se jeres synspunkt på forskellene... tak..