Overclocking af AMD64 3000+ (S939)

• Jeg har netop modtaget denne CPU sammen med et A8V Deluxe bundkort, og i den sammenhæng begyndte jeg at lede efter guides på nettet, for at se om man kunne forsøge sig med nogle spændende ting. I den sammenhæng fandt jeg flere som har øget hastigheden op til 2400 mhz, og nogle endda op til 2600 mhz med boxkøleren. Jeg har også boxkøleren, og tænkte at det så også måtte være muligt for mig, måske ikke at nå helt op på 2600 mhz, men i hvert fald få tilføjet lidt ekstra preformance.

Men jeg er spritny hvad angår overclocking, jeg ved intet om det, og har aldrig forsøgt mig med det før. Jeg er derfor på bar bund hvad angår programmer, og hvad man skal gøre i dem.

Er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg skal bruge, for at gå i gang med at overclocke min CPU? Evt. også fortælle om der er noget jeg skal sikre mig før jeg går igang, og om det er en svær proces.

På forhånd tak!

• start med at læse de oc guides der er på tweak......og emnerne (søgefunktion) der er her på forum...der er svaret på de fleste af dine spørgsmål i de forskellige tråde :)

men selvom din cpu er dejligt oc oc venlig så afhænger det generelt også af bundkort, ram og køling........strømforsyning osv begynder også at betyde noget når man kommer lidt ind i tingene :)

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Et par programmer der er MUST HAVE er bl.a. clockgen og cpu-z begge kan hentes her http://www.cpuid.com/

Eller start i BIOS og sæt HTT til 3.
    Sæt din ram dividor lav, alt efter hvor hurtige dine ram er. Sæt så Vcore til 1,5 og start med at hæve FSB. Når du har fundet max oc, så finder du ud af hvor hurtige dine ram kan køre ved at hæve ram dividor.

Jeg kører også med 3000+ s939
    kører pt.
    fsb 285
    multi 9
    vcore 1,58
    HTT 3
    ram div 166

A64 3000+ Winny @ 2,6GHz
    MSI K8N Neo2 Platinum-54g
    512MB PC3000 KHX BH-5 3,3V
    Creative FX5900 Vmod
    Western Digital 200GB
    Antec True380 railmod

• http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=46730

• Hej igen.

Jeg troede godt nok at overclocking var lidt nemmere end som så. Jeg tror bare jeg nøjes med hvad jeg har, og læser en par guides, så må jeg forsøge mig igen når jeg ved lidt mere om det hele.

Men i skal da alligevel have et tak for hjælpen. :D

• Forresten, er der nogen der ved hvad AMD Cool'n'Quiet er? Jeg læste at man kunne enable det i BIOS, og umiddelbart lyder det jo som noget der sænker varmen og støjniveauet?

Er det korrekt, og er der i så fald ingen bagsider ved at bruge det?

Oprindeligt indlæg af Brition
    Hej igen.

Jeg troede godt nok at overclocking var lidt nemmere end som så. Jeg tror bare jeg nøjes med hvad jeg har, og læser en par guides, så må jeg forsøge mig igen når jeg ved lidt mere om det hele.

Men i skal da alligevel have et tak for hjælpen. :D

Lyder dælme fornuftigt - det jo ik' ligefrem helt billigt legetøj. Og ja det er ikke lige bare - der kommer hele tiden nye muligheder ! [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/34.gif]

Oprindeligt indlæg af Brition
    Forresten, er der nogen der ved hvad AMD Cool'n'Quiet er? Jeg læste at man kunne enable det i BIOS, og umiddelbart lyder det jo som noget der sænker varmen og støjniveauet?

Er det korrekt, og er der i så fald ingen bagsider ved at bruge det?

Ja, det clocker cpu'en ned når den ikke bruges så meget, og derved falder varmen og støjniveauet.

• Skal dog siges at du mister ydelse med cool n quiet på - det gjorde jeg ihvertfald på mit abit kv8-max3 board og en 3400+ ...

• Hvor meget ydelse? Nok til at det ikke er værd at bruge?

Men jeg synes heller ikke jeg kan få det til at virke. Jeg har ellers gjort alt hvad der står i manualen, men hverken CPU kraft eller voltage skifter i Cool'n'Quiet programmet.

Jeg har,

Sat Cool'n'Quiet og ACPI 2.0 Support til Enable i BIOS.
    Installeret CPU driveren fra ASUS CD-rommen.
    Ændret det til 'Minimal Power Management' i Power Management inde i Control Panel.

Er der andet man skal? For det ser ikke ud til at virke. ;(