Hvilke ram til s939?

• Hej

Jeg går og overvejer at skifte min "gamle" P4c 3.0 ud med en 3200+ 90nm og et Asus A8V dlx eller MSI K8N Neo2 Pl.

Mit problem er så bare, at jeg for tiden har 2x256mb PC3200 KHX BH5, som jo ikke kører godt sammen med A64. Jeg har overvejet følgende ram:

2x512mb PC4400 GSkill m. Samsung TCCD chip (2-2-2-5 @ PC3200 og 2.5-3-3-7 @ PC4400) - Kræver dog at jeg køber dem i udlandet.

2x512mb PC3200 eller PC4000 Crusial Ballistix - Nogen der har prøvet disse ram sammen med en A64 s939?

2x512mb PC4500 Adata, da disse ram også skulle have Samsung TCCD chip.

Efter hvad jeg har læst på XS.org ser det ud til at det bedste er ram med Samsung TCCD chip.

Hvis der er nogen andre ram som er meget gode til A64 s939 er i meget velkommen til at skrive :) Der skal bare gerne være 2x512mb.

/AphiX

• Der er ikke noget problem med KHX og A64, men! KHX BH5 giver problemer.

Der har været en del tråd angående folk med BH5 og A64, hvor de ikke har kunne få det til at køre ordentlig.

• Ja, jeg så også lige den tråd inde på XS.

Så valget bliver nok Ballistix eller GSkill hvis jeg kan få dem til landet "rimelig" billigt.
    Jeg har ikke set så mange der har været oppe omkring 300fsb 1:1 med Ballistix, så GSkill er nok de bedste.

• hehe gomer hvor ved du det fra?? ;)
    Jeg ville gå efter noget andet end ballistix så.
    Mushkin Lvl2 rev2 eller andre der også har TCCD-chips. der er en sticky på xtreme med dem.

edit: dem er alle de ram der sidder TCCD på.

• Gomer >> ved du hvor jeg kan købe dem hvor de sender til Danmark?

Jeg har kun fundet en shop der har dem (fandt den på pricewatch) og de sender ikke til udlandet.

SlackeR, jeg har set den tråd også derfor jeg har overvejet Adata ;) GSkill ser bare ud til at være "de bedste" :))

• Kan du ikke også pm´e mig med den info? ku os godt bruge et par klodser! :D

The only thing comming to a sleeping man, is dreams!
    ------------------------------------------------------------------------
    X2 3800+@10x250, 2xBfg 7900gt(550/750), 2x1gb Gskill pc3200(1:1), Maxtor 200gb hd, Hp DVD-Brænder

• Der er principielt 2 veje at gå, når man overvejer ram på 939 mobo:

Enten stramme timings, høj mem-volt og så moderat speed. De fleste vil kunne klare omkring 240-250. De bedste 270-275.

eller man kan køre slappe timings og høj FSB på 280-300+. Det kræver ubetinget, at AGP lock på bordet virker. Denne løsning kræver ikke så mange volt.

De bedste low timings ram er oftest 256 mb single moduler som Muschin v2.2 osv (ses på listen på xtreme)

vær forberedt på, at når man kommer til grænsen /og over for rammene, kan windows "crache" med harddisk fejl, lav backup, og recover muligheder etc. INDEN det sker (jeg har ike lært det endnu, men er blevet god til hurtigt at indlæse windows :crazyeyes: ;) )

De bedste high timings er dem der hedder 4300 eller 4400 etc. Her er Corsair 4400 dual et godt bud,
    Disse ram kan fint være 2 x 512 mb
    Der er også OCZ med flere der bruger de samme chips.

Betydningen af gode rammoduler kan ikke fremhæves nok. Det er også vigtigt at sætte sig grundigt ind i timings i bios og hvad de enkelte indstillinger betyder.
    Man må teste stabiliteten og ydelsen med de enkelte indstillinger. Lav ikke om på for meget af gangen..
    Et godt værktøj er programmet 64Tweaker, hvor man kan ændre indstillinger i windows, det har den fordel, at hvis det ikke går, kan man boote igen med de oprindelige indstillinger, der er også flere indstillinger end der er i bios.

• tjae Crucial Ballistix pc3200 burde vel oxo lige nævnes i det her selskab :)

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Ja Fragman, jeg har overvejet dem, men jeg vil nu hellere prøve høj fsb denne gang, nu har jeg haft BH5 i lang tid.

Jeg har snakket med america4sale, og det vil koste 2025kr at få sendt et 1Gb dual kit GSkill PC4400 (2.5-3-3-7). Så det bliver nok sådan et kit (eller to :) )

• problemet med de normale chips er at netop winchester cpus ikke er glade for at oc med dem.....OCZ hvis du har råd....ellers ballistix.....atm. kan jeg ikke komme i tanke om andre der bruger den chip i deres ram moduler....

anandtech havde en artikel ang ram på amd64 winchester..

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2226

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Hva er du nu for en?

Tror du ikke jeg har råd til gode ram? Jeg er da bare på SU og arbejder ved PostDK. Jeg skal da have det bedste, sådan er det vel når man vil overclocke :)

Ej, jeg skal lige have mine løn (på mandag) så må jeg finde ud af hvilke ram jeg vil have. Nu har jeg jo fået min 3200+
    Imorgen (idag altså) skal jeg lige have lånt en 3500+ 130nm og have opdater bios, så jeg kan bruge min 3200+ 90nm. Så skal i se mig komme ned omkring 30sek på SuperPI1M :crazyeyes:

• Så har jeg fået min 3200+ og mit AV8.

Lige nu køre jeg 305x9 (2747mhz) med 4xHTT. 3:2 med mine BH5 ved 2-2-2-5. Det køre da ok, men man kan godt mærke at rammene ikke køre 1:1.

SuperPI 1M tager 33sek, så jeg kan nok tag 1sek eller 2 hvis jeg køre 1:1 med et par stænger GSkill.

Men det er sq lidt surt at man ikke kan clocke særlig meget på ens gfx med sådan et mobo her. Med mit gamle P4P800-E Dlx kunne jeg køre med alle PL og Vs åben og clocke kortet(6800NU) til 400/900 helt stabilt. Nu kan jeg ikke engang køre 3Dmark03 ved 350/800 med alle PL og VS.
    Kan det passe at det bare er pga, den alve Vagp? (1.65v mod de 1.8v mit gamle kunne)

Oprindeligt indlæg af Fragman
    problemet med de normale chips er at netop winchester cpus ikke er glade for at oc med dem.....OCZ hvis du har råd....ellers ballistix.....atm. kan jeg ikke komme i tanke om andre der bruger den chip i deres ram moduler....

anandtech havde en artikel ang ram på amd64 winchester..

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2226

på xtremesystems kører det bedst med Gskill, mushkin og de andre med TCCD.
    Ballistix er Micron moduler.
    jeg ville gå efter TCCD!