Max volt til RAM?! Abit IC7 MAX og Ballistix

• Nu jeg sidder her og roder ihærdigt med noget luftkølet OC'ning kom jeg til at kigge på specs for Crucial Ballistix. De er angivet til 2.8V - men om det er max eller bare standard står der ingen steder
    ( heller ikke på deres hjemmeside). Mit Abit bundkort kan fodre rammene med op til 3.2V, men indtil videre har jeg holdt mig til kun at give 2.9 som max, da jeg er nervøs for at molestrere rammene.

Så: hvor stor er chancen for at rammene futter af ved højere V ( i forsøg på at nå strammere timings + højere FSB)? ( mit kabinet har et rimeligt airflow - overvejer dog seriøst en kraftigere Papst blæser til at hive luft ind i kabinettet end min nuværende)

Desuden har jeg overvejet at få købt mig en OCZ Ram Booster ( baseret på råd jeg har fået), men hvilket funktion og effektiv har den HELT præcist?

En forespørgsel udover subjektet: jeg har læst i flere tråde efterhånden hvor folk fodrer deres CPU med f.eks. 1.4375 Vcore... Uanset hvor meget jeg end prøver kan jeg ikke få min Vcore til at køre med mindre spring end 0.25Vcore - hvordan?? Voltmodd?

• Tror ikke du rister noget under 3.2v, men nu kender jeg ikke dine RAM. Med mindre du skal op i virkelig ekstrem OC, så er 3.2v rigeligt, så tror ikke du umiddelbart får brug for OCZ RAM boosteren.

• 1. du brænder 99.9% sikkert ikke noget af med under 3.2v

2. ocz power booster er et lille indstikskort, som skal sidde i et ram slot... den kan på den måde tilføre større spænding (volt) end ellers.. man er derfor ikke nødt til at lave voltmod...

3. angående vcore så er det højst sandsyneligt bare programmer der kan måle vcore mere præcist end ellers... hvis du kigger i BIOS kan du nogen gange se vcore med flere decimaler end du manuelt kan indstille..

• Vær opmærksom på at VTT ikke følger med VMEM. Den skal være det ½ af VMEM, men så vidt jeg husker følger den ikke med. Derfor vil du ikke løse dit manglende volt til dine ram med en OCZ DDR Booster uden også at skære i bundkortet.
    Lang tid siden jeg moddede et, så er faktisk ikke helt sikker på jeg husker rigtigt.

Oprindeligt indlæg af Gomer Pyle
    Vær opmærksom på at VTT ikke følger med VMEM. Den skal være det ½ af VMEM, men så vidt jeg husker følger den ikke med. Derfor vil du ikke løse dit manglende volt til dine ram med en OCZ DDR Booster uden også at skære i bundkortet.
    Lang tid siden jeg moddede et, så er faktisk ikke helt sikker på jeg husker rigtigt.

du husker rigtigt... men det er nu alligevel ikke helt rigtigt da man ved power booster "sprøjter" strømmen direkte ind i soklen uden om mobo.. det eneste der er vigtigt her er spændingsforskellen og den vil til enhver tid være vdimm-0=vdimm ..

dog kan det godt anbefales at udføre vtt mod men ifølge ocz's kombatibilitetsside har de teste power booster op til 3.4v uden probs og uden mods.. de siger dog at det "måske kan være nødvendigt for bedste performance..."

http://www.ocztechnology.com/d…RBoostermobocompatibility

• Det kan godt være de har testet op til 3.4volt, men den kommer til at flyve rundt uden et vtt mod.

Har selv prøvet med en moddet psu der gav 3.75 volt på 3.3 linien, og det fik min vram op på ca 3.3v, men den hoppede rundt mellem 2.97 og 3.3v, jeg kunne oc mine ram lidt mere, men slet ikke så meget som hvis vtt havde fuldt med op.

btw. VTT stopper med at følge efter 2.8v, men 3.2v vil stadig give lidt til oc.

• ja men der er en forskel.. vtt skal med op da mobo skal kunne finde ud af det.. hvis du sætter power booster i og den skaber spænding i ram soklerne på 3.4v så er det der vdimm effektivt vil ligge.. uden så meget diskution..

Oprindeligt indlæg af EdgarBaba
    ja men der er en forskel.. vtt skal med op da mobo skal kunne finde ud af det.. hvis du sætter power booster i og den skaber spænding i ram soklerne på 3.4v så er det der vdimm effektivt vil ligge.. uden så meget diskution..

Underligt at stort set alle med et mobo fra ic7-serien har problemer uden et vtt-mod.
    OCZ anbefaler også at lave vtt-mod for at gøre linien mere stabil.

Oprindeligt indlæg af noxon

Underligt at stort set alle med et mobo fra ic7-serien har problemer uden et vtt-mod.
    OCZ anbefaler også at lave vtt-mod for at gøre linien mere stabil.

jeg kender personligt 2 som kører med denne kombination og ingen af dem har nogen probs.. det ene mobo er et ic7 , det andet et ic7-g

• Jeg har nu i en anden tråd på OC.dk fået at vide at Abit IC7 MAX3 rent faktisk ikke leverer 3,2V som angivet, men leverer kun 2,8 uanset indstillinger - det er jo mindre heldigt!
    Desuden har jeg andetsteds læst mig til at det er ustabilt på 2,9 til 3,1V ( 3,2 ikke inkluderet)

Så hvad kan I anbefale mig istedet for ( motherboard), som kan klare en god portion V til ram + evt kan gøre brug af OCZ Booster?

( og hvad betyder VTT egentlig? jeg er stadig ikke så meget inde i de forskellige begreber)

• Alternativ hvor det er meget nemt at modde er Asus P4C800-E eller ikke -E alt efter behov.

Ved MAX3 bundkortet skal vtt følge med! EdgarBaba hvis du har prøvet det burde du også kende til forskellen mellem at have vtt eller ikke på et MAX3 eller andre boards.
    Jeg har f.eks. sagtens kunne clocke en del med 3.55v på et Abit AV8 socket 939 hvor vtt var 1.38v som er langt under hvad den burde være.
    Det er dog ikke holdbart da man ikke får den optimale ydelse ud af sine ram, samt stabiliteten kan forværres ved mangelende vtt volt.
    "diskussion" skriver du - der er intet at diskuterer, da det noxon prøver at forklare er sådan det er :P
    Eneste grund til jeg nævner det er at indehaver af denne tråd ikke køber en OCZ DDR Booster for så at kunne voldclocke...da det faktisk kan have lig nul effekt på overclockingen i nogle tilfælde.

• nu vil jeg ikke lade mit ordvalg ligge til grund til en "diskution" men jeg har netop snakket med en af de kammerater jeg har som ejer et ic7 og han bruger ocz power booster uden nogle problemer. på ocz's hjemmeside kan man da også læse at det mobo de har brugt er umoddet og jeg er derfor sikker i min sag.

Oprindeligt indlæg af EdgarBaba

nu vil jeg ikke lade mit ordvalg ligge til grund til en "diskution" men jeg har netop snakket med en af de kammerater jeg har som ejer et ic7 og han bruger ocz power booster uden nogle problemer. på ocz's hjemmeside kan man da også læse at det mobo de har brugt er umoddet og jeg er derfor sikker i min sag.

JA, det hjælper at fodre ram med måske 3.4V, MEN hvis vtt samtidig havde været 1,7V og ikke 1,4V, så havde man fået mere ud af det ved samme VDIMM. Og sådan ER det.

Oprindeligt indlæg af noxon

JA, det hjælper at fodre ram med måske 3.4V, MEN hvis vtt samtidig havde været 1,7V og ikke 1,4V, så havde man fået mere ud af det ved samme VDIMM. Og sådan ER det.[/quote]

Nemlig :D

• Sætter jeg f.eks. ram til 3,1V kan cpu-z ikke registrere dem :boxed: - meget mystisk imo! De kører tilsyneladende bedst ved 2,9V indstillingen med forholdsvis stramme timings...