Hjælp til valg af Stationær

  • Hej jeg planlægger at tage sprænget fra min gamle bærbar (Ideapad z710) til et mere kraftigt stationær setup, men er noget meget tabt i processen med at vælge.


    Computeren skal benyttes til Python, CAD og simulerings-software (Autodesk Inventor og COMSOL multiphysics) med store modeller så den skal umiddelbart som minimum have 16 GB RAM.
    På gaming-fronten er det mest gamle titler jeg spiller (CIV5, Warthunder og EUIV), men det kunne godt tænkes at jeg samler nogle af de nye titler op i den nære fremtid (Har tænkt på GTX1070 eller 1080, men er meget i tviv!l).
    Medhensyn til processor og computer skærm (4K?) er jeg fuldstændig tabt :(


    Budgettet med skærm inkluderet er umiddelbart på omkring 15.000,-


    Har kigget lidt på følgende:
    https://www.wupti.com/produkte…e-gaming-pc-amd-r-0722032



    Håber der er nogle kloge hoveder som kan komme med nogle guldkorn.


    Mvh
    Martin

  • Nu er jeg ikke super skarp til GPU kravende for større CAD projekter, men jeg går ud fra at et 1070 nok ikke er en dum ide. Om du så er oppe i et 1080/2070 i stedet for skal jeg ikke kunne sige.


    Ingen af de spil du nævner er synderlig krævende på Grafiksiden, og fokuserer mere på en hurtig Intel CPU (Fordi de er større per kerne end AMD)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De her arbejdsopgaver er desværre en jungle at finde rundt i.
    Intel har nogle fordele ved eksempelvis AVX512 instruktions sæt, hvor de render fra AMD. Og endda i stor stil. Også hvis programmerne er mere sensitive til hurtige clocks og ikke flere tråde. Nogle programmer er bare direkte biased mod intel.


    Men hvis ikke du gør brug af disse specielle ting/bias ja så er AMD med de ekstra kerner til stadig billigere penge langt det meste af vejen en del bedre. I sidste ende hvis du vil optimere det 100% så skal du ud og spørge de forskellige virksomheder hvad der vil give mening i forhold til de ting du bruger i programmerne og om en intel CPU kan udnyttes bedre. Jeg læste hurtig om python og comsol og de ser ud til at køre fint på begge platforme. Ihvertfald i forhold til hvad deres krav til hardware siger. CAD i nogle tilfælde vil intel være en del hurtigere på intel siden men igen om det er gældende for inventor ved jeg ikke.


    Summasumarum: Du må finde frem til hvilke moduler/funktioner du bruger og find ud af om de har en bias mod mange kerner eller intel. Som regelt er det udtalt på forums som reddit osv..

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Nemlig - Jeg kan i den omgang nævne at f.eks. EUIV er tungt vejet mod Intel.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej fundet frem til følgende 2 muligheder



    Mulighed 1: 11.915,- kr
    Processor:i7-9700k op til 4.9GHz (8 kerner)
    Processorkøling:NZXT M22 - 120mm AIO Vandkøling
    Grafikkort:MSI VENTUS RTX 2070 8GB
    Bundkort:MSI Z390-A PRO
    Ram:16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX
    SSD:240GB Kingston A400 SSD
    HDD:1TB Harddisk 64mb / 7200rpm
    Strømforsyning:550w Cougar STX
    Ekstra blæsere:Ingen ekstra blæsere


    Mulighed 2: 10.785,- kr
    ProcessorIntel Core i5-9600K
    Bundkort ASUS Prime H310M-K
    Grafikkort MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8GB
    RAM Kingston HyperX 2x8GB 2666MHz
    Strømforsyning Shark Gaming Bloodpump 750W
    SSD:240GB Kingston A400 SSD
    HDD:1TB Harddisk 64mb / 7200rpm
    Køler (processor)Intel Stock Køler
    ASUS Prime H310M-KASUS Prime H310M-KASUS Prime H310M-K


    Umiddelbart hælder jeg mest til mulighed 1 (Vil gerne "fremtidssikres" inden for rimlighedernes grænse ~12.000, med de resterende 3000,- gående til en skærm), men ville meget gerne høre om nogle af jer har noget input, da jeg som sagt ikke har meget forstand på dette felt.


    Mvh
    Martin

  • Nr1 uden tvivl langt de fleste komponenter er markant bedre :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Nemlig - Jeg kan i den omgang nævne at f.eks. EUIV er tungt vejet mod Intel.


    Paradox spil er ikke kendt for god optimering når det kommer til multi-treading generelt.


    Computeren skal benyttes til Python, CAD og simulerings-software (Autodesk Inventor og COMSOL multiphysics) med store modeller så den skal umiddelbart som minimum have 16 GB RAM.
    På gaming-fronten er det mest gamle titler jeg spiller (CIV5, Warthunder og EUIV), men det kunne godt tænkes at jeg samler nogle af de nye titler op i den nære fremtid (Har tænkt på GTX1070 eller 1080, men er meget i tviv!l).
    Medhensyn til processor og computer skærm (4K?) er jeg fuldstændig tabt :(


    Med hensyn til Autodesk programmer, er det også vigtigt at få en stærk GPU. Inventor/Autocad har understøttelse for "hardware acceleration" som hjælpe meget i tunge opgaver.


    Så en i7, 16/32gb ram og en 1080/2070 ville være det perfekte system.


    Hvis du ikke har mod på at bygge selv, kan jeg stærk anbefale mm-vision.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB