Hjælp min CPU bliver meget varm??? :O

  • Hvilken køler sidder der på den?
    Har du nogensinde skiftet kølepastaen under den? ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • hvis den var de grader der, ville den så ikke være meget varm hvis jeg Lagde hånden på selve CPU køleren? for kan jo ikke nå ind og mærke selve CPUen bagved :)


    Og vil computeren lukke ned før CPUen står af hvis den bliver for varm? :)

  • Uh, det lyder ikke helt normalt, jeg kører mit system med samme CPU, jeg kører ved idle omkring de 35c, og ved lidt blid gaming (Wolfenstein II); omkring de 50c, på en Cooler Master Hyper212 evo.
    Så mit råd ville være at prøve at skifte kølepastaen ud med noget nyt, inden du smider penge efter en ny køler/CPU.

  • Som Bonde er inde på vil første skridt være at afmontere den del der rører CPU'en, tørre den gamle kølepasta af og sætte nyt på. Hvis den stadigvæk er så varm under belastning, så vil jeg gætte på at pumpen i den enten er nær eller helt død.


    En CPU skal helst ikke køre på mere end en 60-70C under betlastning - specielt ikke hvis du ikke har leget med overclocking af den.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja den ville fungere fint, som et alternativ til din vandkøler.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Den vil larme lidt mere end din vandkøler, men den koster også en del mindre. Du kan også købe en anden 120mm AIO vandkøler hvis det er.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • prøv og måle din temp med en anden app end speccy,. f.eks hwinfo,. eller hvis du kan se det i din bios? min viser osse nogen grader der er helt hen i hegnet når jeg bruger speccy.
    ikke nødvendigvis din køler der er defekt.

  • Den sagde 99 grader i bios :-o og den var meget varm når jeg mærkede bag på bundkortet, den har også i en periode sagt en mærkelig lyd så tror den er stået af, har også lige købt den anden coolermaster jeg nævnte og arbejder på at få den sat i nu, er første gang jeg prøver det så håber det går:-o :-) r det fint at jeg bare har smurt kølepastaen ud med et plastik kort fra pengepungen? Så nogle anbefale det og virkede rimeligt nemt :-o

  • Med CPUI'er er det bare at lægge en lille ært i midten og lade køleren presse den til en cirkelrund pandekage, når du monterer den. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg ville ligesom de andre prøve at skifte kølepasta som det første. Virker dette ikke er der stor mulighed for at vandpumpen i dit kølesæt er stået af og hvis det er tilfældet skal du have en anden cpu køler. Min personlige erfaring er at man skal holde sig langt væk fra CoolerMaster og bruge Arctic, Be Quiet, NZXT eller Corsair i stedet for da de alle har en højere kvalitet end CoolerMaster. Med hensyn til kølepasta bruger jeg helst Arctic MX4 eller Arctic Silver 5.

  • Jeg ville ligesom de andre prøve at skifte kølepasta som det første. Virker dette ikke er der stor mulighed for at vandpumpen i dit kølesæt er stået af og hvis det er tilfældet skal du have en anden cpu køler. Min personlige erfaring er at man skal holde sig langt væk fra CoolerMaster og bruge Arctic, Be Quiet, NZXT eller Corsair i stedet for da de alle har en højere kvalitet end CoolerMaster. Med hensyn til kølepasta bruger jeg helst Arctic MX4 eller Arctic Silver 5.


    Der bruger alle sammen den samme pumpe fra Asetek, så det er desværre lidt hip som hap. ;(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |