TEST: GUIDE: Overclock dit grafikkort med MSI Afterburner

• [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2018/review/3171/large_front.png]

På mange opfordringer fra Jer, har vi produceret en guide til overclocking af dit grafikkort med MSI Afterburner. Omdrejningspunktet er i et NVIDIA Pascal grafikkort, og vi tager Jer med i hele processen fra start til slut. Se med, og få tips til at presse mere performance ud af dit grafikkort ved brug af Afterburner.

Læs GUIDE: Overclock dit grafikkort med MSI Afterburner

• God gennemgang :9xo

Dog lige en bemærkning omkring RAM overclock, så afhænger det af kortet.

Klarer grafikkortet den længere stress test, er man klar til at overclocke RAM. Her er der dog, som jeg tidligere var inde på, som regel meget lidt reel gaming ydelse at hente. Generelt vil jeg faktisk ikke anbefale, at man overclocker sine RAM, hvis det udelukkende er til gaming, man bruger sit kort. Der er som regel så lidt ydelse at hente, at tiden det tager at indstille tingene, og den ustabilitet det kan medføre, ikke er det værd.

Et 1080Ti har en bus width på 352bit, 1070/1080 på 256bit og 1060 192bit. Dem der ikke lige har råd til top modellen i serien, vil altså se en større forbedring af at overclocke sine ram, -også i spil :)

Et 1060 har altså en bandwidth på 192GB/s hvor et 1080TI vil have hele 484GB/s, derfor står det klart at man nok får væsentlig mere ud af et RAM overclock på sit 1060 end sit 1080Ti :)

Jeg har ikke lige været så heldig at have et kort fra Pascal serien i hænderne, men ovenstående har i ihvertfald været det samme for de sidste mange generationer af grafikkort.

• Cool... Fedt du melder ind med dine fund :9xo Jeg synes bare heller ikke jeg har set meget fremgang i det andre kort i Pascal familien men jeg vil da ved lejlighed teste efter og så hvor stor forskellen er.

Cyberpunk 2077 Build:

AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

3x 500 GB 2,5" SSD

Corsair HydroX Custom loop.