Ny pc til min datter

  • Hey
    min datter på 11 skal have en pc. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal invistere i. Pt spiller hun java spil på en gammel labtop. Men hun vil genre spille sims og så vil faren også gerne have at hun skal kunne spille cs. Mit problem er at jeg ikke aner hvad jeg skal købe til en begynder pc. Hvis jeg selv strikker en sammen lander den let på 10.000 og det er måske lidt overkill. Så hvis nogen kan komme med et råd om hvad jeg skal købe, som kan opfylde hendes behov, ville sætte stor pris på det. Jeg kan sagtens selv samle den. På forhånd tak.

  • Sims 3 eller 4? 4'eren kræver markant mindre, da EA skar kraftigt ned på hvor stort det spilbare/aktive område er, og gjorde spillet mere laptop venligt.


    Et hurtigt bud kunne være følgende.


    S340 Kabinet fra NZXT
    (Populært, nemt at bygge i og pænt at se på - Og så har det en del farver til den lille dame)


    Intel i5 7400
    (Kan være billigere end de nye 8'gen Coffee Lake, men ellers kig på 8350K)


    ASUS Prime B250-Plus
    (Bundkort betyder ikke vanvittigt meget, hvis I ikke planlægger overclocking eller mange harddiske)


    1x8GB DDR4 RAM 2133-2400Mhz
    (RAM er dyrt for tiden, og du kan altid købe en stang mere for at nå 16GB senere)


    240GB SSD
    (Crucial, Samsung - Ikke vildt vigtigt. Mest for at Windows kører lynhurtigt, og til nogle få spil)


    2TB Mekanisk harddiske
    (WD Blue er et godt sted at starte her)


    nVidia 1060 6GB
    (Mid-range kortet for tiden - Kan være du kan finde et RX570/580 til lign. penge)


    Corsair VS550, 550W PSU
    (Ikke det bedste, men til formålet alt rigeligt og markant bedre end de billige kinesiske kopimærker)


    Edit: Mindre kan også gøre det, hvis maskinen er mere til den unge dame end dig selv. F.eks. en Ryzen 1300X, B350 Bundkort og et grafikkort ala. 1050TI. Dog betyder det at du får svært ved at køre tungere titler ved højere grafik ved 1080P

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • 1x8GB DDR4 RAM 2133-2400Mhz
    (RAM er dyrt for tiden, og du kan altid købe en stang mere for at nå 16GB senere)

    Nu har jeg ikke fulgt med længe, men hvorfor er det at RAM er latterlig dyre for tiden?
    Jeg vil gerne smide 16 GB ekstra oveni mine forvegne 16 GB, men de koster 1400 kr, næsten det dobbelte af hvad jeg gav for mine nuværende 16 GB RAM for 1 år siden.

  • Nu har jeg ikke fulgt med længe, men hvorfor er det at RAM er latterlig dyre for tiden?
    Jeg vil gerne smide 16 GB ekstra oveni mine forvegne 16 GB, men de koster 1400 kr, næsten det dobbelte af hvad jeg gav for mine nuværende 16 GB RAM for 1 år siden.

    Det er fordi de fleste RAM producenter er ved at omstille deres produktion til næste generation og det betyder de ikke helt har kunne producere de samme mængder. Det falder så også sammen med at efterspørgselen generelt er steget i samme periode hvilket desværre for os forbrugere betyder markant højere priser. :thumbdown:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Som Ronin er inde på er omstilling en stor faktor - Men også før det kom på dagsplanen var flere fabrikker bagud med produktionen grundet store opkøb, hvilket så får gang i budkrige fra hardwareproducenterne. Det samme kan man se på SSD fronten, da det er meget de samme produktionslinjer.


    I flere tilfælde er RAM priserne som da DDR4 lige kom ud, hvilket i flere tilfælde er over dobbelt pris af hvad de var på det laveste punkt. :boxed:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • https://www.mm-vision.dk/visio…N5Rf5HW6U6iMaAi_lEALw_wcB


    Du skriver godt nok du godt kan samle selv, men med de nuværende priser på hardware tror jeg ikke du vinder noget.


    Denne maskine koster kun 6000 hvis du selv kan skaffe windows fra et andet sted, de kan findes på ebay for meget få penge(50kr). Og så kan du ihvertfald ikke bygge en bedre selv til de penge.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Som Ronin er inde på er omstilling en stor faktor - Men også før det kom på dagsplanen var flere fabrikker bagud med produktionen grundet store opkøb, hvilket så får gang i budkrige fra hardwareproducenterne. Det samme kan man se på SSD fronten, da det er meget de samme produktionslinjer.


    I flere tilfælde er RAM priserne som da DDR4 lige kom ud, hvilket i flere tilfælde er over dobbelt pris af hvad de var på det laveste punkt. :boxed:

    Man skulle have hamstret for et år siden af både RAM og SSDer :D

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Tak for svar allesammen!
    Ja, det skulle man. Jeg troede at jeg havde nok i 16 GB RAM, men jeg har et spil som æder alle 16 GB RAM som var det slik. :(
    Det er dog også kun fordi jeg bruger en del mods og assets til det. Nå ja, må hellere nævne spillets navn Cities: Skyline

  • Ja lige netop spil som Skylines æder RAM som bare pokker. Du skal dog lige have i mente at Skylines har en tendens til at reservere RAM - det betyder ikke nødvendigvis at du bruger alle 16GB aktivt. Det kommer meget an på hvor mange mods I har installeret.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja lige netop spil som Skylines æder RAM som bare pokker. Du skal dog lige have i mente at Skylines har en tendens til at reservere RAM - det betyder ikke nødvendigvis at du bruger alle 16GB aktivt. Det kommer meget an på hvor mange mods I har installeret.

    Har lige godt 2100 assets/mods til spillet. Jeg har overvejet at købe 2 x 4 GB RAM el. 1 x 8 GB RAM og så smide oveni i mine 2 x 8 GB RAM.


    Jeg har oplevet at spillet crashed med meddelelse om, at der ikke var nok RAM og havde endda kun Chrome med to faner og Spotify åben. Hm.
    Selv hvis jeg lige har haft computeren startet op, så har jeg oplevet det.

  • Har lige godt 2100 assets/mods til spillet. Jeg har overvejet at købe 2 x 4 GB RAM el. 1 x 8 GB RAM og så smide oveni i mine 2 x 8 GB RAM.


    Jeg har oplevet at spillet crashed med meddelelse om, at der ikke var nok RAM og havde endda kun Chrome med to faner og Spotify åben. Hm.
    Selv hvis jeg lige har haft computeren startet op, så har jeg oplevet det.

    Jeg ville helt klart holde mig til at tage 2x8 mere så det matcher de 2x8 du allerede har. Det kan godt give lidt rod ind imellem at kombinere forskellige størrelser/sæt af RAM selv om det nok er et mindre problem nu end tidligere.


    Men hvis du vælger at gøre det skal du ihvertfald være opmærksom på at tingene bliver sat i så hvert sæt kommer i de samme slots i bundkortet. Det burde minimerer risikoen for problemer :)

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Jeg ville helt klart holde mig til at tage 2x8 mere så det matcher de 2x8 du allerede har. Det kan godt give lidt rod ind imellem at kombinere forskellige størrelser/sæt af RAM selv om det nok er et mindre problem nu end tidligere.


    Men hvis du vælger at gøre det skal du ihvertfald være opmærksom på at tingene bliver sat i så hvert sæt kommer i de samme slots i bundkortet. Det burde minimerer risikoen for problemer :)

    Så må jeg spare 1500 kr op. Har 4 RAM-slots i mit bundkort, hvor af mine nuværende RAM (2 x 8 GB RAM) tager de 2 af dem, så er det vel bare at sætte de nye RAM i de slots, som er tomme?