Thunderbolt Hub/Adapter

  • Er her nogle der kender til en hub til en Macbook Air, hvor der er Thunderbolt indgang og udgang, plus HDMI og/eller DVI og som ikke koster 1500 kroner.
    Jeg leder efter den for en ven - lad mig få nogle forslag.

  • Prisen starter ved ca. 1450 kr. på det danske marked for deciderede Thunderbolt-kompatible hubs.
    Du kan finde dem en smule billigere udenlands, men selv fra USA eller Kina sparer du max et par hundrede kr. (som alligevel bliver ædt op af moms og told :whistling: ).


    Hvis han har en mac af nyere dato med thunderbolt 3, har CalDigit deres Thunderbolt Station 3 Lite til en startpris på ca. 1000kr hvis du kigger på udenlandske sider (i DK koster den 1590 kr. her, dog den eneste DK side jeg kan finde modellen :( )



    Afhængig af om Mac'en har Thunderbolt ver. 1, 2 eller 3, er der nogle alternativer, afhængigt af hvordan og hvad din kammi skal bruge porten til...


    Thunderbolt version 1 og 2 bruger samme stik som mini displayport, og denne kan konverteres til DVI og HDMI via en billig adapter.
    De to første versioner af Thunderbolt bruger ligeledes DisplayPort protokollen, så alt DP udstyr er i teorien kompatibelt med Thunderbolt 1 og 2
    Nogle ældre macs (navnlig macbooks) kan dog kun trække 1 ekstra skærm herfra, og ikke meget mere udover det.


    Thunderbolt 3 bruger USB type C... her er dine muligheder dog mere begrænsede, da standarden er forholdsvis ny... Porten virker dog stadig som en USB 3 port, og også her er der mulighed for at bruge alternativer til USB 3(.1). Det er muligt at få gode docks og hubs til USB 3, som er ca. lige så gode som Thunderbolt kram. Her er et eksempel til ca. 900 kr i Tyskland


    Ofte er problemet med alternativerne dog (især ved billige/sweatshop produkter) at der ikke altid er drivere og programmel til Mac OS med, så tjek gerne efter inden du køber. ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200