Max eller gennemsnitlig temperatur ved overclocking af CPU

  • Ved overclocking af CPU vil temperaturen jo varier, derfor er jeg interesseret i om det er max temperatur man skal være meget opmærksom på eller den gennemsnitlige.


    Når jeg overclocker og kigger på RealTemp som fortæller mig mine temperaturer, får jeg af og til spring op på 85 grader men falder så til omkring 60 igen, hvor gennemsnittemperaturen også ligger (65 måske). Er det så denne eller max jeg skal være opmærksom på på 100% load.


    Tak på forhånd :D

  • Du skal teste dit overclock med en stresstest eksempelvis Aida64 eller prime95. Der burde du ikke se nogle "spring" i din temperatur men en stødt stigning i temp. Det skal du så gøre indtil din temperatur ikke stiger mere.


    Men det lyder da mærkeligt den hopper fra 65-85 og tilbage igen, lugter lidt af sensor fejl.


    Mht. max temp så lukker de jo automatisk ved en vis varme, men som regelt vil man ikke se ens CPU over 70-80 grader. Mange ville sige en Overclocked CPU godt kan komme op og nærme sig 80 andre sværger til max 70.


    Hvilken CPU/køler er det?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Jeg testede CPU med LinX som sådan en lidt quick test. Men det er RealTemp som giver mig disse spring.


    CPU - i5 7600k


    Køler - ThermalRight Macho Rev b - Ligger på nivaue med Noctua NH-D15

  • Jeg testede CPU med LinX som sådan en lidt quick test. Men det er RealTemp som giver mig disse spring.


    CPU - i5 7600k


    Køler - ThermalRight Macho Rev b - Ligger på nivaue med Noctua NH-D15


    Test med aida64 den giver også temperatur målinger :)
    Men hvis du ligger på cirka 65 normaltvis, lyder det til at være helt fint! Hvad er den clocket til chippen?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Altså man kan jo sige at max temp er relevant i den forstand at det er den der kan få systemet til at falde om... Hvis du pludseligt får et temp spike ud over det acceptable kan det jo få systemet til at lukke ned eller crashe :ph34r:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • hvis du er nervosu for din stabilitet saa teste den med feks prime95 eller linpack


    Bemark at aidai64 ikke er lige saa staerk en test som prime95 eller linpack. Aida64 er en liige sjat svagere og er derfor laengre tid om at finde ustabilitet eller misser helt at finde dem.