Er det vigtigste bundkortet?

  • En af de første ting man lærer i faget er at der ikke er noget der hedder fremtidssikring - ikke rigtig. Om en to-tre år har Intel fundet på at lave en ny sokkel til en ny generation af processore, så di bundkort skal udskiftes alligevel. Men for at give dig et helt konkret svar - Ja og nej. Det bundkort du f.eks. har valgt understøtter ikke overclocking af din CPU senere.


    Hvad du dog KAN gøre er at vælge komponenter der giver lidt mere ånderum senere - Her taler jeg f.eks. om at vælge en K model processor, så du kan overclocke den (om et par år) og forlænge levetiden lidt. Dette kræver også et Z170 eller Z270 bundkort, og igen her kan du vælge de nye 270 kort der har lidt flere stik og forbindelser end de lidt ældre 170 modeller. Dette betyder self. at du kan ende med enten at skulle samle selv, eller betale Komplett eller lign. for at gøre det for dig.


    Konkrete bud:


    i3 7350K eller i5 7600K for at få lidt mere kraft.
    Z170 / Z270 bundkort (Mærke og pris er mindre vigtigt i dag - fokuser på hvilke stik det har ift. hvad du ønsker)
    2,5" SSD i stedet for den M.2 de foreslår. Ideen er god nok, men M.2 er endnu dyrere end SSD ift. diskplads. Og du kan altid sætte en i senere.
    1x8 eller 2x8GB RAM i stedet for. 4GB stik er ved at være udfaset, og der er ofte problemer med at have 4 klodser i maskinen i spil.


    Der er også et helt andet alternativ - Kig på brugtmarkedet og fokuser på maskiner/dele fra Skylake generation, dvs. 6xxx processorer (Gerne med K). Forskellen imellem sidste generation og den helt nye er marginal, specielt med lidt overclocking (hvilket er rørende nemt i dag og idiotsikret så længe du læser en guide på forhånd)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvad er budgettet og hvad skal den bruges til?
    http://www.froggaming.dk/ de kommer med nogle af de billigste byggede PC'er. De bruger også kvalitets produkter så du får noget der hænger godt sammen hele linjen rundt.
    Men hvis du kan ville jeg vente til Ryzen er udkommet, det er de nye CPU'er fra AMD og hvis ikke de er interessante så bliver Intels CPU'er nok også nedsat i pris.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Indtil der sker en formfaktor ændring, så er de to enheder der benyttes længst: Kabinettet og strømforsyningen. Du kan i bund og grund leve med et billigt bøjet, blikkabinet i mange år (hvis du kan holde ud at se på skidtet), men en god PSU vil altid være en god investering. Jeg køber altid selv kvalitetsprodukter når det drejer som computere … hvilket muligvis er en erhvervsskade.


    Den eneste fremtidssikring der findes indenfor pc-området, er at købe et godt bundkort, med en for tiden kraftig CPU og rigeligt med RAM i en standartstørrelse kabinet, så du kan udskifte/opgradere de enkelte enheder (grafikkort, diske mv.) når og hvis der bliver behov for det. Et godt bundkort koster i min bevidsthed omkring en tusse – og så kan andre mene hvad de vil. Grafikkortet kan så udskiftes når behovet opstår. Jo flere gode danske kroner du kaster efter din pc nu, jo længere vil den kunne trække de spil der dukker op gennem de næste par år.


    Glem alt om at opgradere CPU’en og RAM’en efter nogle år, det kan slet, slet ikke betale sig. Det har jeg selv for nyligt måtte erkende. Bundkort og CPU følges ad og RAM teknologien vil sandsynligvis have ændret sig efter et par år. Husk: Gammel teknologi bliver ikke billigere, den bliver dyrere.


    Fra tid til anden dukker der så nogle nye teknologier op, der vender tingene lidt på hovedet, som nu f.eks, VR-headset’ene. Den slags gør med ét alle tidligere forsøg på at investere i fremtiden indenfor pc-området, temmelig omsonste.


    Min forrige pc, en Quad-core Pentium-et-eller-andet på 2,5 GHz, stoppet i et Asus bundkort med 8 GB RAM, overtog min ældste søn for godt et år siden, og den er først nu, efter lidt over 5 år efter anskaffelsen, blevet for langsom til den 1680x1050 skærm der er tilsluttet og de spil han spiller, hvorfor den så er blevet ”sendt videre” i familien, til brug for Word, Excel og internet brug, drevet af en Windows 10 Home. Til det er den stadig ganske brugbar – fordi den var ”pænt kraftig” da jeg anskaffede den. Så jeg vil sige, at den har ”tjent” sig hjem.


    Alternativet er, at købe noget der her og nu er ”godt nok” og så skifte det ud om nogle år. Hvad der så bedst kan betale sig rent økonomisk, ved jeg ikke, men jeg ved at kvalitet betyder en masse for mig på lige netop det her område, mens jeg på andre bare anskaffer det billigste jeg kan opdrive. Så i bund og grund handler det om prioritering. Regn med at det koster et sted mellem 250 og 500+ kroner om måneden at være rimeligt up-to-date på pc-området. Er du ikke parat til at ofre det, så kig i retning af en konsol i stedet for.

  • Desvære er alle i3 bare blevet relativt unødvendige, da en g4600 klare sig lige så godt til en langt lavere pris. Så enten vil jeg sige g4600 eller i5 eller selvfølgelig de nye Ryzen som jeg klart vil anbefale at vente på. De bliver annonceret indenfor 1 uge :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Hello
    Dette bundkort er IKKE fremtidssikret, det er et low-end kort !



    Et bundkort er bindeleddet eller kommunikations koordinatoren mellem de forskellige tilkoblede enheder, og køber man som med dette bundkort noget mindre godt så ender det med at blive flaskehalsen i systemet, grunden til at jeg beskriver dette bundkort som mindre godt er at et af de komponenter (M.2-drevet kan køre NVMe med x4 og at Asus bundkort manualen skriver at det M.2-slot kun køre x2), så det begrænser allerede fra start dit system
    Som jeg ser IT så er der lidt langsigtet i at bruge en del kr på et rigtigt godt bundkortet, som måske kan noget som ikke lige nu er økonomisk muligt, og måske gå lidt på kompromi med en eller flere af de andre dele, til der er råd til at opgradere et eller flere af dem man har skåret lidt på,
    I gamer/mod pc verden idag er det for mange også vigtigt at have noget der ser godt ud, har det betydning for dig ?


    Asus manual her
    http://dlcdnet.asus.com/pub/AS…150M-PLUS_UM_web_only.pdf



    Ønsker du at holde fast på den pc fra Komplett og har små 600 kr mere, ville jeg klikke på "Tilpas pc'en" og vælge det bundkort under "Mainboards" som hedder "Asus Prime Z270-P" som koster 569,17 kr mere og er et meget bedre og nyere bundkort med masser af opgraderings muligheder, her kan du så også tilpasse de andre komponenter efter ønske eller økonomi !
    Du kan vælge div komponenter helt fra hvis du allerede har mus-tast eller lignende, og har du ingen diske i et nuværende system som du vil sætte, så kan du tilvælge ekstra diske så du ikke løber tør for plads til programmer og spil på denne maskines ene 256 GB drev !


    Igen hvis det er mig der skal vælge, så vil jeg bruge 320.21 kt på en windows 10 pro eller hvis du har et dvd drev hjemme som du vil sætte i, 341.81 kr på win 10 pro inkl recovery dvd !


    Hyg dig, og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt !