Har jeg smadret mine RAM?

  • Da jeg fornyligt fik installeret et nyt grafikkort, som noget af de første jeg faktisk har pillet med derinde, så ville jeg opgradere mine 8 GB til 16 GB, skulle være endnu lettere, troede jeg.
    Mine klodser er helt identiske med dem, som allerede sidder deri, så jeg ender med 4*4 GB. Jeg åbnede de låse på begge sider og sørgede for, at den vendte rigtigt, men der skulle sådan et enormt pres på, at jeg tænkte, at det måtte være forkert. Var bange for at ødelægge bussen, boardet eller klodsen. Endte med kun at få det ene hjørne af den i, men da jeg ville have den ud igen, så skød den sig ud og landede på gulvet. Da jeg kiggede så den sådan her ud:
    https://my.mixtape.moe/aviufx.png


    Fik en ven til at sætte dem begge i for mig, han kunne åbenbart godt uden at ødelægge noget. I de 4-5 timer, vi har siddet med pcen bagefter, har der dog været BSOD 2 gange. Nåede ikke at skrive fejlen ned, men har DUMP filer. Derudover kører WatchDogs 2 værre end normalt, halv FPS i forhold til før, men overwatch og just cause 3 kører ca. identisk (måske bare fejl med spillet).
    Har også kørt en memtest fra HirensBootCD, den viste ingen fejl, men der står triple channel? Burde der ikke stå dual, da det er 4*4? Ellers burde der vel stå, at jeg havde 12 GB RAM.
    https://my.mixtape.moe/choawm.png


    Windows registrere alle 16 GB RAM og det samme gør CPU-Z.
    https://my.mixtape.moe/ydzhuv.png


    Windows endte også med ikke at ville åbne programmer 2 gange. Kunne ikke åbne min medieafspiller eller noget andet. Blev nødt til at genstarte.


    Nogen som har en ide, om min klods er defekt eller hvad det er? For synes, at jeg får mixet signaler.

  • Tja hvis du piller den ud og du har de samme problemer er det dem, hvis ikke er det ikke den :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Du kunne prøve og køre en memtest86, for at chekke dine ram.


    Kig i bios, og hæv evt. volt til dine ram med et lille nøk.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har kørt den memtest, har linket til et billede af den. Den fandt ingen fejl, men den skrev triple, hvilket forvirrer mig.
    Tør ikke rigtig pille ved volts, lyder som noget man gør ved overclocking. Tror du virkelig, at det kunne være løsningen?

  • Nu har jeg fået flere BSOD i træk med "System PTE Misuse". Der kommer også en lige efter at have kørt windows memory diagnostics, så kan ikke se resultatet. Men memtest86 fandt jo ingen problemer.

  • hvor mange ram stænger har du i maskinen nu ??


    Den nemmeste måde at finde ud af om du har en død ram stang er ved at teste dem en ad gangen.
    og så reboote maskinen med hver enkelt ram stang i :-)

  • Lige nu er alle 4 i.
    Hvis jeg fjernede dem, ville jeg jo sikkert ikke kunne få dem i igen :(
    Da jeg var mindre, sådan 15-16 år, der skulle jeg også teste mine RAM, og ASUS support sagde, at jeg skulle gøre som du skrev. Alligevel formåede jeg at brænde både mit bundkort og den ene klods af sådan, og siden da har jeg ikke turde pille meget derinde. Og senere når jeg har fortalt det til folk, så er der ingen der forstår, hvordan det overhovedet er muligt.


    Tror muligvis jeg har fixet en af de blå skærm. Asus GPU tweak var nævnt som programmet, der var skyld i det ved den ene (eller deres smart doctor, som skulle være en del af det), så det har jeg nu fjernet

  • Du tester med en flere aar gammel memtest86 som ikke tester for DDR hammer fejl.
    Dette er nok ogsaa arsagen til at du ser triple channel memory i memtest86


    Jent og bruge den nyeste memtest86 fra http://www.passmark.com


    Jusk ogsaa pat at foerste pass er et tubor pass der kun tester med ca halvende af test moenstrene. saa hvis du skal haven fuld test saa skal den gennemfoere 2 pass'es



    Jar du teste din CPU ?
    varme ?

  • hvis det er i AA området så kan jeg da også godt lige prøve at skifte ram ud. Men siden memtest86 ikke fandt noget ville det være mystisk hvis ram de fejlede noget.


    Min kammerat sad også og kørte den gamle memtest 86. Er det bare mig eller hvis jeg henter et program er første prioritet det er det nyeste? :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Kør nu bare Windows egen indbyggede Memory Diagnostic test! Programmet har været der i hvert fald siden Windows 7. Glem alt om den forældede memtest86, det kan ikke finde alle fejl i nyere RAM moduler.


    Jeg har haft defekte hukommelsesmoduler der passerede glat igennem memtest86, mens Windows Memory Diagnostic test gik totalt død, indtil jeg satte frekvensen helt ned til 1333MHz. Først da kunne testen rent faktisk fuldføres, hvorefter jeg i loggen kunne konstatere at et af mine moduler var defekte. Så hvis den test ikke kan køres, så er der garanteret noget galt med pc'ens hukommelse.

  • Kør nu bare Windows egen indbyggede Memory Diagnostic test! Programmet har været der i hvert fald siden Windows 7. Glem alt om den forældede memtest86, det kan ikke finde alle fejl i nyere RAM moduler.


    Jeg har haft defekte hukommelsesmoduler der passerede glat igennem memtest86, mens Windows Memory Diagnostic test gik totalt død, indtil jeg satte frekvensen helt ned til 1333MHz. Først da kunne testen rent faktisk fuldføres, hvorefter jeg i loggen kunne konstatere at et af mine moduler var defekte. Så hvis den test ikke kan køres, så er der garanteret noget galt med pc'ens hukommelse.


    wow saa du konkludere alting ud for at enkelt tilfaelde... godt du ikke arbejder for gallup.


    Lod du memtest86 koere i samme laengde tid som du gjorde med WMD?


    Ved samme tids maessigt test i 17 forskellige maskiner med over 200 forskellige defekte ram klodser. viste metest86 en klar fordel i at finde flest fejl og finde dem hurtigst.


    Der vi altid vaere en random chance/risiko for at en ting vil vise sig bedre i et specifikt tilfaelde. Men det betyder ikke at det generelt er saadan.



    Derud over kan jeg godt lige du siger at memtest86 er foraeldet ligeefter at du fortalle om at WMD har varet der siden windows 7...
    Taget i betragning at sidste opdatering til metest86 var 13/ dec 2016.



    Bare lige for at holde lidt facts op imod personlige holdninger/misinformation

  • Sven Bent: Jeg prøver sgu ikke på at konkluderer alting ud fra et enkelt tilfælde! – jeg deler min seneste erfaring omkring memtest86. Et program der kan køre hele nattet uden at finde en eneste defekt RAM celle, adresseringsproblem eller hvad det nu ellers tjekker for, mens Windows medfølgende test omvendt har fundet fejl for mig igen og igen siden jeg blev klar over des eksistens.


    Jeg har med mellemrum benyttet memtest86 siden det dukkede op og jeg har ikke gode erfaringer med det program.


    Du ved nok, at selv Windows ”lommeregner” er blevet opdateret hen af vejen, ikke? – så måske er det muligt at også Windows Memory Diagnostic har undergået en smule udvikling gennem tiden. Det ville du sådan set selv havde kunnet finde ud af hvis du havde undersøgt sagen. MdSched.exe startede med at have fileversion 6.x i Win7, mens det nu på min pc er oppe i version 10.x. Så noget er der vist sket.


    Endelig så giver jeg en information om at WMD findes – folk har det allerede hvis de kører Windows, men mange kender det ikke – så hvad fanden sker der ved at prøve det? Hvis Open Source programmer var så super gode, så fandtes der jo nok ikke et utal af store kommercielle softwarepakker indenfor alle mulige tænkelige områder. Man skulle jo være direkte dum for at betale for software der kunne fås bedre, helt gratis - og ja, jeg ved godt at OS ikke er det samme som gratis software.

  • hvor i landet er du fra ?
    for hvis du er i århus kan jeg godt tage et kig på maskinen :-)

    Jeg er her i Århus. Du er velkommen til at kigge på det, men vil nok stille en masse dumme spørgsmål imens.

    Kør nu bare Windows egen indbyggede Memory Diagnostic test! Programmet har været der i hvert fald siden Windows 7. Glem alt om den forældede memtest86, det kan ikke finde alle fejl i nyere RAM moduler.

    Jeg har faktisk kørt den indbyggede i Windows, den gav mig blå skærm hen imod slutningen. Jeg prøver at køre den igen når jeg lægger mig til at sove.

  • Geezus: Jeg tror det vil være en god ide hvis du får en med lidt mere teknisk erfaring til at hjælpe dig, så det vil være rigtig fint hvis dwmc kan hjælpe dig.


    Mange af os der har rodet med de ting i årevis, har opnået en fornemmelse for hvornår det ikke bare en stram RAM sokkel der stritter imod, men andre ting der gør at sådan et modul ikke vil ned i soklen. Så vi har lært hvor hårdt man egentligt kan tillade sig at presse på før man ødelægger noget. Med tiden begynder man så at syntes, at det at indsætte et RAM modul, er såre simpelt, men glemmer, at alting kan føles svært og akavet i starten. Ikke mindst når man er nervøs for at ødelægge dyrt indkøbt udstyr.


    Og husk så, at der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme svar.