PCIe 16x til grafik?

  • Jeg har et Asrock Z170M Extreme 4 micro-ATX motherboard, her er 3x PCIe 16x pladser.
    Har lige bestilt et Zotac GTX 1070 AMP EXTREME graffikkort og kommer nu i tvivl om hvodan jeg bedst kan brruge de to sammen.
    Jeg har 1 PCIe 1x kort jeg er nød til at bruge, muligvis faktisk også en PCIe 4x baseret SSD (udover den der allerede sidder i slottet på bundkortet).


    Så vil det være muligt at flytte grafikkortet til den sidste af de 3 PCIe 16x pladser og stadig bruge det med samme båndbredde som hvis det sad i slot nr 1??


    Bliver lidt presset på pladsen af et uATX når mit nye GTX jo er 2 1/2 plads stort.....
    Havde ikke lige overvejet den udfordring før jeg bestilte... ellers er en PCIe flex forbindelse den eneste udvej jeg ellers lige ser.


    Ingen issues med kabinet da jeg arbejder med et total franken monster af en open air boks, grim som bare pokker men dejligt med muligheder

  • Som jeg læser layoutet på dit bundkort, så kan jeg ikke se nogen problemer i det, så længe du bruger et GFX.


    Slots - 3 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1/PCIE3/PCIE4: single at x16 (PCIE1); dual at x8 (PCIE1) / x8 (PCIE3); triple at x8 (PCIE1) / x8 (PCIE3) / x4 (PCIE4))*
    - 1 x PCI Express 3.0 x1 Slot (Flexible PCIe)
    - Supports AMD Quad CrossFireX™ and CrossFireX™
    - Supports NVIDIA® Quad SLI™ and SLI™


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • 3 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1/PCIE3/PCIE4: single
    at x16 (PCIE1); dual at x8 (PCIE1) / x8 (PCIE3); triple at x8
    (PCIE1) / x8 (PCIE3) / x4 (PCIE4))*
    * Supports NVMe SSD as boot disks
    * PCIE4 is from chipset PCIE x4 lane.
    • 1 x PCI Express 3.0 x1 Slot (Flexible PCIe)
    • Supports AMD Quad CrossFireX and CrossFireX
    • Supports NVIDIA® Quad SLI and SLI


    I manualen står der at PCIE4 kun køre med x4 lane.
    Så vil anbefale at bruge PCIE1 eller PCIE3 til dit grafikkort.


    Du kan faktisk godt se på dit bundkort, at den kun køre x4 lane.
    Kig på hvor mange små stik ben der er i slottet.


    Asrock Z170M Extreme 4

  • Som jeg lige læser jeres svar (uden at have talt ben i slotsene) så hvis jeg bruger slot 3 burde det være det samme som at bruge slot 1?? Ville give god mening, da det typisk er de to slots man ville bruge i SLi. Jeg skal kun bruge 1 GFX men vil selvfølgelig køre det med fuld 16x hastighed.


    Alternativt, nogen der kender/kan finde en høj kvalitet 16x PCIe flex forbindelse?
    Aller helst i sort, så resten a mit frankenstein system ikke bliver endnu mere rodet at se på end det allerede er...

  • Hvor mange hardware dele skal du have siddende? Og hvilke dele?
    Vis det er 3 ting.
    PCIE1 X16: Gfx
    PCIE2 X1: Som Gfx fylder
    PCIE3 X8: Til ssd x4 kort
    PCIE3 X4: Til pcie x1 kort


    Du har jo også mulighed for at smide en m.2 ssd i bungkortet


    De lanes jeg har skrevet er, hvad portene kan gå op til.
    Håber du kan få det til at være der.

  • Ok på den måde skal det jo være slot 1. Har nu sat det nye GTX1070 i og hold da op det er gigantisk! Der er lige plads til et eneste ektra PCIe kort foran i slot 4, resten er fuldstændig umulige at bruge pga den ret voldsomme køler løsning.
    Måske det snart løser sig, har en dialog med Alphacool kørende om de vil bygge en køleplade til netop dette kort og dermed kan jeg få mere plads til netop at kunne bruge de dele jeg ellers havde tænkt.


    Der sidder allerede en NMVe ssd direkte i bundkortet, men ville gerne have en ved siden af også for at have lynhurtig lager kontra kun lynhurtig os som jeg har nu.


    Anyway det er løst for nu, takker for hjælpen