Computer genstarter efter ny psu!

  • Hej. Jeg har måtte skifte min psu da den pludselig ikke ville starte. Dette gjorde jeg omkring kl 18. Har i løbet af aften spillet dota2, stronghold crusaders, l4d2 uden problemer. Da jeg så i nat kl 2:30 starter csgo op spiller 8-9 runder ja så uden varsel så slukker min computer ned. Tænker det vel er noget der bliver for varmt men kan dette også have noget at gøre med den psu jeg har sat i og hvordan ? Jeg har tænkt på at skifte bundkort samt cpu det skal dog fungere med mit grafikkort.



    Min computer ser således ud af de ting som jeg lige can huske 😊:


    Motherboard - GA-970A-ds3
    CPU - amd FX-6300 six vore processor
    GPU - amd radeon R9 390 8gb

  • Har du testet om din PSU virker? Prøv at jump starte den. Men umiddelbart kunne noget tyde på at der en anden HW del der måske er overgang i, siden din pc går ud.


    Men ellers vil du få meget ud af at skifte til et Intel setup. Du kan overveje et Z 170 bundkort og en Intel Core i5 6600k + en anstændig CPU køler så du kan overclocke.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Har du husket at sætte strøm til dit GFX (hvis det kræver det)


    Bare en typisk fejl jeg selv laver..

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Tak for svaret.


    Jeg har haft min computer tændt en times tid nu og helt uden problemer. Tænker jeg tænder csgo om lidt og ser om den igen lukker ned.


    Nej jump starte den har jeg ikke prøvet. Men er dog 100% sikker på at det er den som ikke virker. Den har haft problemer længe efterhånden. Når jeg trykkede på start knappen på min computer tændte den og gik ud og efter 5 sekunder startede den så op igen og så larmede den gevaldigt.


    Okay og der vil intet problem være med mit grafikkort i forhold til at samarbejde med z170 og en i5 6600k :) har dog en cpu køler cooler master hyper 212 evo så vidt jeg husker. :)

  • Okay :) jamen nu prøvede jeg så igen. Kunne lugte at noget bliver alt for varmt. Mærkede så efter på min psu. Den er VIRKELIG varm. Det samme er køleren til CPU. Noget jeg bør være opmærksom på ? (cpu køler blæser lige op på psu og omvendt.)

  • er disse to noget værd? https://www.komplett.dk/produc…0i-pro-gaming-socket-1151
    https://www.komplett.dk/produc…gaming-pro-ac-socket-1151


    og processoren: https://www.komplett.dk/produc…i5-6600-skylake-processor


    Den strømforsyning jeg har er en brugt og muligvis defekt tænker jeg når den lukker ned på den måde? Har dog ikke helt viden nok til at jeg kan være sikker men smider denne med i puljen ;) https://www.komplett.dk/produc…supernova-750-g2-750w-psu


    Ville også sgu smide nye ram i da de nuværende ram er DDR3 og jeg af hvad jeg kan læse mig til skal bruge DDR4 https://www.komplett.dk/produc…rx-fury-ddr4-2133mhz-16gb


    Vil gerne høre meninger og hvorfor/hvorfor ikke hvis nogle har tid og lyst til at hjælpe :)


    EDIT: kan se det her setup med samme PSU vil være en smule billigere https://www.komplett.dk/produc…pakke-intel-core-i5-6600k

  • Er det meningen at du vil bygge et Mini-ITX system? For begge bundkort er Mini-ITX.


    Man betaler en del mere for at gå ned i den størrelse, og der er stor forskel på Mini-ITX og alm. ATX - færre udvidelser mv.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Nej som sagt tidligere så ved jeg ikke det store omkring bundkort/cpu/psu i grove træk er jeg ikke den store computer expert :D men jeg prøver. Men hvad med det jeg linkede til under edit ? Er det noget jeg burde overveje?

  • Det er nu heller ikke noget jeg gør mig i det OC :)


    Men jeg har fået løst problemet hvilket jo er meget rart så kan jeg stadig spille cs mens jeg lige sparer lidt kroner og øre sammen ;)


    Det var støv som var problemet på cpu og grafikkort.


    Tak for hjælpen jeg køber nok sådan en motherboard & cpu når pengene er der om en måneds tid :)


    Tak for hjælpen !

  • Når jeg sidder og læser det her, så er der noget jeg ikke helt forstår? – men lad mig lige ridse følgende op først:


    Din PSU vil typisk lukke ned (eller nægte at starte) hvis den indbyggede strømbegrænser træder i kraft, hvilket sker når der trækkes mere strøm fra den end den er beregnet til at give. Det kan være årsagen til, at din PC ikke ville starte med den gamle PSU, mens den nye så ud til at løse problemet i første omgang, i og med den er kraftigere.


    Det kan selvfølgelig også skyldes at den gamle PSU blot er blevet defekt. Computerstrømforsyninger i dag kan sandsynligvis også modtage information fra bundkortet, hvis der opstår problemer i forhold til strømforsyningen, så de lukker ned pga. ønske fra bundkortet. Jeg ved ikke hvordan de kredsløb ser ud nu, da det er år og dag siden jeg sidst har rodet med den slags på komponentniveau.


    Jo mere strøm din PSU skal levere, jo mere varme vil den også genere. Bliver en PSU varm i ubelastet tilstand eller nægter den at starte, så er den defekt. Man kan få en computerstrømforsyning til at tænde uden at tilslutte den til noget som helst, ved at kortslutte et par ben i det stik der sætte fast på motherboardet. Der kan findes oplysningen om hvordan man gør ved at søge på Google. Man ved den er tændt når blæseren starter.


    Bliver en PSU varm uden at være defekt, så er det for der trækkes en hulens masse strøm fra den.


    Din CPU og GPU – samt alle andre kredsløb i din PC – genererer mere varme jo hurtigere de arbejder og følgelig trækker de mere strøm. En kendsgerning alle der selv roder med elektronik eller OC burde vide.


    Køleplader og blæsere er der for at hjælpe varmen væk fra chippene og hvis de støver til, så nedsættes køleevnen, hvorved den indre varme i chippene stiger efterhånden som støvet lukker mere og mere af for luftgennemstrømningen.


    Når det sker begynder PC’en at opføre sig uhensigtsmæssigt. Man kan opleve periodiske BSOD, at hele PC’en låser eller at programmerne begynder at lukker ned af sig selv. Typisk opdager man det når man spiller, fordi det er der PC’en virkelig kommer på arbejde og derved bliver varm.


    Bliver man ved med arbejde med en PC med køleproblemer, så risikerer man, at de alt for varme dele beskadiges for bestandig. Den indre krystalstruktur i chippen ødelægges mere eller mindre og det er en uoprettelig tilstand. Så det er ekstremt vigtigt, at man allerede de første par gange man oplever sådan noget, får fundet ud af om det skyldes et problem med kølingen. Jeg mener, det er VIRKELIGT vigtigt!


    Det fremgår det af dine indlæg, at du skifter din PSU som en vel meget naturlig følge af dit problem, men senere skriver du så, at du nu har løst problemet, og at det skyldes støv?


    Det jeg ikke forstår, er: Hvordan kan du adskille din PC og udskifte strømforsyningen, uden at finde ud af den er støvet til – det kan man da se med det samme? Jeg kunne aldrig selv drømme om at udskifte noget som helst i min PC, uden først at gøre den grundigt ren. Støv er (sammen med varme) et modbydeligt lille skadedyr og der skal ikke ret meget til før forbindelser mellem kort og sokler svigter eller bliver forringet.


    I en moderne BIOS bør man kunne se status på temperaturen og desuden kan man få programmer der kan vise disse data mens man spiller, f.eks. vha. RivaTunerStatisticsServer. Check bare en gang imellem at tallene ikke er løbet løbsk.


    Det bedste er, hvis man har mulighed for at bære computeren udenfor og forsigtigt, blæse den ren med trykluft. Hold f.eks. igen på blæserne så de ikke begynder at lyde som små jetmotorer. En støvsuger og en blød pensel kan dog til nød bruges.


    Hvor hyppigt dette bør gøres, afhænger af hvor PC’en står og hvor meget den bruges. Jeg har selv investeret i et 2-delt Cosair kabinet med et rigtigt godt støvfilter ved de blæsere der hiver luft ind i kabinettet. PC’en står i stuen og renser jeg filteret en gang om ugen kan jeg nøjes med at blæse indmaden ren hver anden eller hver tredje måned og derved undgå termiske problemer.


    Folk der ryger i nærheden af deres PC er rimeligt ”fucked” her, da den tjærefyldte røg suges ind og får støvet til at klæbe sig til stort set alting derinde. Derved kan det ikke bare pustes eller støvsuges væk og jo bedre ens køleplader er, jo værre. Mange af de dyrere kølere har tynde og meget tætsiddende ribber der før eller siden nærmest er stoppet fuldstændig til med tjærefyldt støv i mellemrummene. At få sådan en sag ren igen kræver knofedt og kemikalier. BTW: At ryge ved sin PC i et rum hvor man også sover, burde være helt indlysende forkert. Sengetøj støver som bekendt en del og gør absolut ikke sagen bedre.



    Jeg er desværre bange for at skaden er sket, nu hvor din CPU eller delene omkring den ligefrem har lugtet varmt, så det er ikke godt. Bliver din nye PSU stadig varm, så stop med at bruge den øjeblikkeligt. En defekt enhed kan meget let være medvirkende årsag til, at andre dele også brænder af.



    Jeg har sikkert fået udpenslet det her alt for detaljeret, men det er sket så alle kan være med, uanset baggrundsviden, og måske drage nytte af det senere hen, hvis de løber ind i tilsvarende problemer :)

  • dengsen
    hvis du ikke har købt noget endnu
    sætte en anden psu i.
    men først skal skille alle dele af ,du har i din pc.
    dvs cpu og bundkort ,tag det ud for se om ,der skulle være, en kortslutning til stel.
    dvs check de huller, på bundkortet der passer precis, de afstand stykker i kabinettet.
    samler det hele igen , husk rengør cpukøler, og grafikkortet, det gøres, med lille pensel eller trykluft.
    brug aldrig en støvsuger.
    lægger nyt kølerpasta på cpu.
    husk reset bios, inden du sætter strøm til.
    hvis du det bliver varmt cpukøler og psu
    du skal overveje, om ikke der, skal sættes kabinetkøler i.
    det vil aflaste psu ,så den ikke bliver så varm.
    NB:den nye psu, hvad hedder den, type, mærke.
    hvis det ikke virker.
    rma din nye psu.eller bytter til anden psu
    husk din psu skal mindst 45 ampere på singlerail 12volt med dit grafikkort, tror fejlen er der.
    et forslag til psu. der kan klare opgaven, bygget over seasonic xserie , klare op til 900watts i spidsbelasting.
    http://www.edbpriser.dk/stroem…id-8097251.aspx?q=xfx+xtr
    54 ampere 12volt

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet 4 gange, sidst af doitttt ().

  • Computeren køre uden problemer så længe csgo ikke er åbent. Er ret sikker på at det er strømforsyningen som bliver for varm. Godt nok har jeg sagt at både køleren til cpu og grafikkortet bliver varmt også men det er nu psuen som lugter. Jeg har bestilt en ny psu en https://www.komplett.dk/produc…-750w-psu?noredirect=true


    Den som gik i stykker i første om gang er denne: http://www.jonnyguru.com/modul…Reviews&op=Story&reid=426

    Den som jeg køre med nu indtil jeg får den nye fra corsair er denne: https://www.proshop.dk/Stroemf…-No-certification/2147644