Tips til opgradering af nuværende PC

  • Dette er mit setup:
    I7 4770
    GTX 770
    MSI z87-g43
    8 GB ram (ved ikke MHz)
    128 gb SSD
    1 tb dum mekanisk


    Jeg tænkte lidt at opgradere kortet til 1060 6 gb, da den begynder at halte efter, men så begynder jeg også at tænke, om jeg holder liv i en død maskine, og om det kan betale sig? Den understøtter jo ikke DDR4 fx, det vil koste mig bundkort og ram blokke at få det. Jeg har heller ikke m.2 til de nyere SSD og PCIe er vidst kun 2.0 ikke 3.0, whatever the difference may be. Hvis der er kommet masser af nye teknologier, så går jeg jo glip af dem ved kun at udskifte få dele.
    Bruger den hovedsageligt til at game på.


    EDIT: kan se jeg har mit setup under mine beskeder also, i forgot that.

  • Dit system er helt fint til gaming endnu. Køb en større SATA SSD. Og glem en NVMe SSD til alm. brug herunder gaming, da det er minimalt med forskel imellem den og en SATA SSD. Det er kun ved store sekventielle operationer, at du rigtig vil opleve en forskel.


    Men du vil til gengæld få glæde af et bedre grafikkort - men hvilken opløsning spiller du i? Til 1080p @ 60 HZ kan du kigge på Gtx 1060 6 GB eller AMD Rx 470 eller Rx 480. Du skal være OBS på at du ikke kan køre SLI med Gtx 1060, den mulighed har Nvidia helt fjernet. AMD kortene kommer i 4- og 8 GB Versioner. 4 GB rækker fint single kort, mens du kan få glæde af 8 GB versionen i CF.


    Personligt havde jeg smækket 8 GB RAM mere i, på den måde er du lidt fremtidssikret.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • NVMe SSD, er det dem der skal i PCIe eller m.2? Sådan talmæssigt ser der jo ud til at være stor forskel. Ved ikke, hvad sekventielle operationer er.
    Jeg kører i FullHD, da det er max på min skærm, og ting over plejer at være virkelig tunge. SLI og Crossfire vil jeg ikke have. Min skærm er dog 144 Hz, men forventer ikke at spille det nyeste deroppe.
    Jeg ved virkelig intet om ATI mere, kan ikke finde rundt i deres navne, men det er lang tid siden, at jeg har haft det, så kunne da godt overveje det. Til prisen af en 1060, har de noget tilsvarende eller bedre der? Og hvor vigtigt er de indbyggede RAM i kortet, for kan spare 400-500 kr på 3 gb fremfor 6 gb i nvidia.
    Systemram har jeg tænkt at opgradere bare fordi det er så billigt, men ser nu sjældent at mit system bruger det hele. Ved heller ikke helt, hvad jeg skal kigge efter specmæssigt, timings, MHz etc.

  • I min verden er R480X det absolutte kort, at købe i mellemklassen. Grundet, man kan køre xfire hvilket ikke kan lade sig gøre med GFX960, det er et singlekort, og sådan er det.


    Hvad angår M2 SSD, så har de langt højere tal end normale SSD'er, men de starter langsomt op i forhold til almindelige SSD'er, så det går lidt fløjten i sidste ende. I reallife brug vil man ikke kunne se forskel.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • I min verden er R480X det absolutte kort, at købe i mellemklassen. Grundet, man kan køre xfire hvilket ikke kan lade sig gøre med GFX960, det er et singlekort, og sådan er det.


    Hvad angår M2 SSD, så har de langt højere tal end normale SSD'er, men de starter langsomt op i forhold til almindelige SSD'er, så det går lidt fløjten i sidste ende. I reallife brug vil man ikke kunne se forskel.


    Mvh
    Sam


    Han mener det nye 1060 der ikke kan sli. Det er dog en sandhed med modifikationer. Nej den har ikke en mulighed for at påsætte en SLI bro. Men med DirectX12 bliver det muligt at køre med 2 grafikkort kun igennem bundkortet. Dvs 1060 muligvis kan bruges til SLI, men det vil kun være de spil som vælger at implementere det. Dvs. der bestemt ikke er nogle sikkerhed for at det vil blive en mulighed.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • I min verden er R480X det absolutte kort, at købe i mellemklassen. Grundet, man kan køre xfire hvilket ikke kan lade sig gøre med GFX960, det er et singlekort, og sådan er det.


    Hvad angår M2 SSD, så har de langt højere tal end normale SSD'er, men de starter langsomt op i forhold til almindelige SSD'er, så det går lidt fløjten i sidste ende. I reallife brug vil man ikke kunne se forskel.


    Mvh
    Sam

    Er crossfire den eneste grund til, at du ville vælge den over 1060? For jeg regner ikke med nogensinde at skulle have 2 kort igen. Jeg har haft Nvidia de sidste 2 gange, så ved meget lidt om ATI mere, da deres navne også er mere forvirrende. Kan også se de sælges med 4-8 gb modsat nvidia 3-6. Prisen er ca. det samme på dem.
    Så m.2 starter lidt langsommere maskinen, men er hurtigere derefter?