Hvordan fejlsøger jeg min internetforbindelse?

  • Jeg oplever store udsving i netforbindelsen. Specielt, hvis et familiemedlem streamer på eksempelvis Netflix og en anden tænder computeren/griber en ipad og går på nettet, så kan Netflix-forbindelsen gå helt i ged.


    Problemet er blevet værre, så min fornemmelse er, at det er mit eget udstyr det er galt med og ikke den netadgang, (min arbejdsgiver) har købt.


    Hvordan fejlsøger jeg?? (udover at slukke/routeren) - kan jeg måle et sted, hvor stor kapaciteten er? Hvordan ser jeg på computerne Win+ + Win 10) hvor meget download, de har gang i, når jeg tænder dem? (jeg har oplevet, at netflix hakker blot ved at computeren tændes)




    Jeg har netstik i stort set alle værelser i lejligheden, som fjensyn og stationær computer er koblet til via kabel. Samtidig har jeg trådløs router som alle enheder kan koble sig op på.


    VH
    Kasper

  • Koble alle enheder af routeren. Hvis du kan sætte din computer til uden om din router så sæt den direkte på dit modem (med kabel). Lad kun din computer været forbundet og hvis din computer ikke har internetproblemer så er det din router der ikke kan håndtere alle din enheder.


    Hvis din router er første led i din internet forbindelse så smid alle enheder af og sæt kun en på. Har den ingen problemer så er det routeren der har problemet og skal opgraderes.


    Derudover skal din internet hastighed jo være stor nok til at alle enheder har båndbredde nok til Netflix, browse hjemmesider og hvad du ellers bruger nettet til. Du kan se her hvad Netflix kræver

  • Det eneste du kan teste nemt via software er din internethastighed på adskillige websider fx http://www.speedtest.net men lige så snart du skal måle pakketab og pingtider mellem dine enheder og router så begynder det at blive mere langhåret. En ting er at man kan måle det og hive tal ud der fortæller hvor lang tid data bruger på at komme rundt i dit netværk. Men tallene fortæller ikke noget om hvad der specifikt fejler i dit netværk. Er det routeren der ikke er hurtig nok, er det trådløse signal ikke kraftigt nok, er dine kabler i teknikrummet for dårligere. Det hele kan påvirke din internet oplevelse på den enhed du sidder på.
    Derfor er det nemmeste at kun sætte en enhed på dit Internet og helst uden om routeren. hvis det lader sig gøre. Så lader du den gøre i et døgns tid eller mere og hvis det har kørt problem frit så er de jo routeren som den skyldige.

  • Yes, thanks. Jeg kan godt se hvad du mener.


    Et eller andet sted er problemet også bare, at nettet virker ok, når der kun er en enhed på. Jeg er i hvert fald tilfreds med hastigheden. Det klumprer bare, når flere enheder er på. Og det kan jeg jo ikke teste på, hvis jeg går uden om routeren.

  • Det lyder som om det er routeren.


    Hvis du har båndbredde nok til at føde alle dine enheder samtidig, så er det højst sandsynligt at det er routeren der er for langsom og skal udskiftes til en kraftigere der kan håndterer din trafikmængde.

  • Routeren er en TDC Homebox et eller andet, som min arbejdsgiver mente var helt fantatisk af bl.a. sikkerhedshensyn. Der står ikke lige modelnummer på, men det må være muligt at tjekke performance op sådan en?

  • Routeren er en TDC Homebox et eller andet, som min arbejdsgiver mente var helt fantatisk af bl.a. sikkerhedshensyn. Der står ikke lige modelnummer på, men det må være muligt at tjekke performance op sådan en?

    Så er det vel bare at ringe til TDC og høre om de kan sende en bedre router, der kan klare de behov du har.