Opgradering af PC

  • Hej alle!


    En ven anbefalede mig at søge hjælp her vedr. opgradering af min computer eftersom jeg ikke selv har den store indsigt. Problemet er, at jeg oplever en meget ringe performance når jeg forsøger at spille Black Desert Online hvilket ærger mig, da jeg har ventet på at spille det i noget tid efterhånden. Jeg arbejder derfor lidt i hvordan jeg kan komme til at spille det i en nogenlunde fornuftig facon. Det behøver ikke at være ultra (eller for den sags skyld bare high) grafik, medium er fint for mig - forudsat FPS'en er relativ god. Med andre ord leder jeg lidt efter "bang for buck", da jeg er studerende og i denne sammenhæng ikke svømmer i penge. Hjælp til hvad jeg skal kigge efter og gode råd i det hele taget vil være særdeles velkommen! :)


    SPECS


    CPU: Intel Core i5 4670 @ 3.40 GHz 4C


    RAM: 8GB Single-Channel DDR3


    Motherboard: ASUSTeK Z87-K (Socket 1150)


    Grafikkort: 2047MB Nvidia GeForce GTX 650


    Jeg har fået hjælp af programmet Speccy for at finde ud af mine specs, hvis der er flere relevante oplysning jeg uvidende har udeladt er i mere end velkomne til at sige det. Hvis mine specs er helt hen i vejret, og nærmest umulige (eller afsindig dyre) at rette op på, kan jeg også godt tåle at høre det.


    Tak på forhånd, håber I kan hjælpe! :)

  • Nyt grafikkort.


    Et gtx 650 er low-end grafikkort, og såvidt jeg ved, er Black Desert et spil, som stiller OK høje krav til den grafiske ydelse.


    Det lyder som om, at noget i retning af et gtx 960/R9 380 (x eller non-x) er det, du søger.
    Hvis du kan holde din nuværende situation ud i et par måneder, står Nvidia vist klar med næste generation af grafikkort. :) Hvor stort ydelsesspringet bliver (og hvor meget bedre performance per-dollar ratioen bliver) kan ingen vist udtale sig om lige nu. :P


    Har du SSD-disk i din computer eller bare en standard HDD?

    I5 760 @ 3.6 ghz
    Club3D HD 7950 13' Series @ 1100/1575 mhz
    8gb Crucial SP ram 1600 mhz
    Gigabyte GA-P55-USB3

  • Ja processoren er ganske god så der som der bliver nævnt køb et grafikkort til ~1500 fra nyt, ellers omkring 1000 brugt kan du finde noget ligende fra ældre generationer :) se efter 770/780/7950/7970/280x

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Tak for svarene, Det hjælper utrolig meget!


    Jeg har en standard HDD harddisk, desværre. Kan SSD være gavnligt for min performance? Havde indtrykket at SSD var mere quality of life forbedringer :)


    Jeg leder netop efter noget der ikke er alt for dyrt, kr. 1000 lyder rimeligt. Kan et kort i den prisrækkevidde give et godt resultat?


    Tak igen!

  • Hey igen.


    Nah, SSD vil nok ikke direkte påvirke din spilperformance. Men den bliver afgjort lidt mere "lækker" i brug generelt i form af hurtigere windows-load tider etc. Det er ikke et must-have som sådan, men man kan sige det på den måde, at det er svært at leve uden SSD når først man har prøvet det. :)


    Jeg vil ikke anbefale nogle af de 3 grafikkort, du linker til. De har masser af ram, men en langsom grafikchip. Så at sige, så har de et kæmpe lager til data af grafiske beregninger, men de er ikke i stand til at udføre beregningerne særligt hurtigt og så er det jo et fedt, om lageret til dataene er kæmpe. :) Alle 3 er enten på højde med dit gtx 650 eller meget værre.


    I found this btw, average frames i BD for forskellige grafikkort. Det er desværre koreansk, men tallene taler for sig selv. http://www.mmorpg.com/photo/30…e3-484c-a6cd-a9f53e8da2b1
    Gtx 650 ligger, som forventet, når bunden af fødekæden sammen med gtx 740/730 og gtx 750.


    Gtx 960 og R9 380 (AMDs modsvar til gtx 960) er ikke med på listen, men vil være - slag på tasken - cirka 3-4 gange så hurtigt som dit nuværende gtx 650 (i spil generelt).
    Gtx 960/R9 380 kan fås som nye fra tyskland til cirka 1350-1400 kroner. Hvis man køber et af disse kort brugt, så vil prisen nok være et stykke under 1000 kroner. :) Så hvis ikke man vil over 1000 kroner, så vil jeg klart anbefale brugt. :)


    Hvis du søger et brugt kort, så vil jeg anbefale: gtx 770, gtx 960, R9-280, R9-280x, R9 285, R9-380 eller R9-380x. (Alt efter prisen self., kun R9 380x er mere end 1000 værd brugt). Af brugte kort kan også AMD HD 7950 eller HD 7970 gå an, men disse kort bør ligger under 800 imo pga alderen.

    I5 760 @ 3.6 ghz
    Club3D HD 7950 13' Series @ 1100/1575 mhz
    8gb Crucial SP ram 1600 mhz
    Gigabyte GA-P55-USB3

    Rettet 5 gange, sidst af chili ().

  • Hej igen, tak for al hjælpen!


    Er blevet tilbudt et GTX950 til 800,- på HoL. Ville lige høre, om dette eventuelt kunne være noget jeg skulle gå efter.


    Det skulle være dette: ASUS GeForce GTX950 Mini


    Hvis i ser dette, vil jeg sætte pris på lidt mere hjælp inden det bliver solgt til en anden :D

  • Hey.


    Tror det er helt ok. 800 er vist en fin pris, og kortet er ikke så gammelt (da gtx 950 er et ret nyt release - de første gtx 950 blev frigivet for kun 7 måneder siden) og det yder, omend ikke så meget som et gtx 960, så ret tæt på. :)


    Og ja, kortet passer til dit mobo.


    Man kan selv tjekke på pc-parts picker (https://pcpartpicker.com/parts/partlist/):


    ^^. Bare indsæt Z87-K og Asus gtx 950 m. Det er et match. Mini-grafikkortene passer ind i atx-motherboards.

    I5 760 @ 3.6 ghz
    Club3D HD 7950 13' Series @ 1100/1575 mhz
    8gb Crucial SP ram 1600 mhz
    Gigabyte GA-P55-USB3

  • Yes. :) NP. Bare vær opmærksom på, at gtx 950 ikke er helt så hurtigt som de kort jeg har anbefalet: kun næsten.


    Der er masser af youtube-videoer der viser hvordan gtx 950 kører black-desert. Dem kan du jo lige se på for at få et indtryk. :)

    I5 760 @ 3.6 ghz
    Club3D HD 7950 13' Series @ 1100/1575 mhz
    8gb Crucial SP ram 1600 mhz
    Gigabyte GA-P55-USB3