CPU temperatur

  • Edit: Flydeprutten, skal du ikke have en backplate på det grafikkort? Det der sack det bliver udsat for kan skabe micro flænger i pcb'et. Hvilket grafikkort er det iøvrigt?

    Det var måske en go idé. Det er et gigabyte gtx 780 windforce 3x rev. 2. Det er ikke et reference PCB, og det er derfor jeg ikke kunne finde en full cover block til det.


    Det har nok altid hængt lidt, men billedet får det til at se værre ud. Men ja det hænger.

  • Arg... Så har jeg kortet slangen af mellem cpu'en og gpu'en så den ikke presser grafikkortet ned, flyttet strømkablerne på grafikkortet op, så det kommer oppe fra, hvilket har medført at grafikkortet ikke hænger mere. Jeg har også været meget påpasselig med brugen af pasta på cpu'en, hvilket har givet mig 4-5 grader mindre på den.. Alt er godt, indtil jeg ser lidt vand ved 45 grader fittingen fra gpu. Jeg tørrer det af, og kan se der ikke kommer mere. Men efter at ha' rodet med den, opdager jeg at vandet kommer den del som kan roterer. Når jeg trykker på slangen, og tvinger den i en lidt anden vinkel, pibler der lidt vand ud. :cursing:


    Det kommer ikke når jeg ikke rør slangen/fittingen, og der skal noget mere til end et strejf, men jeg er stadig ikke helt tryk ved det. Jeg tror jeg lader det være til weekenden, og bytter begge 45 graders fittings ud, som jeg har i systemet. Jeg overvejer dem fra EK, men er de gode, eller er der andre i kan anbefale?

  • Har selv haft 3 af de 45 graders vinklet fittings fra EK, som lækkede. Alle fittings gør det, hvis de ikke bliver håndteret korrekt. Generelt vil jeg anbefale at du holder dig langt væk fra dem medmindre det er absolut nødvendigt. Har dog aldrig haft problemer med 90 graders vinklet fittings underligt nok.


    P.S. Lad være med at bruge PC'en indtil du har udskiftet dem, fordi de vil bare fortsætte med at dryppe.

  • Har selv haft 3 af de 45 graders vinklet fittings fra EK, som lækkede.

    Jeg er glad for at høre at det ikke kun er mig som problemerne forfølger. Alle de fittings jeg har købt er fra alfa-cool, men jeg tænkte allerede første gang jeg fik dem i hånden, at de 45 graders nogen føltes lidt løse. Jeg vil tømme loop'et nu, og så kan jeg sætte en ekstra fitting jeg har købt, uden vinkel, på i morgen.


    Nu bliver jeg bare lidt nervøs for den anden 45 graders fitting jeg har, men jeg tror også den burde kunne skiftes ud, da der er god plads fra cpu'en til radiatoren.


    Genbruger du forresten slangerne hvis du skifter fittings eller andre komponenter, eller skal man klippe nye hver gang?

  • Hvis du vil have en betydelig bedre temp på CPU, skal den bare delides :)


    Som du kan se, har folk hentet mellem 7 og 30 grader.
    http://www.overclock.net/t/137…pu-with-out-a-razor-blade


    Min egen 3770k faldt også en 20 grader.
    Ved 3.9GHz og 1.11volt, ligger den på nogle og tres grader under load, kølet af en ok luftkøler med en 600rpm blæser.


    På vand kan den 4.8ghz ved 1.3volt og load omkring de 60 grader!



    Som udgangspunkt vil en lavere temperatur, betyde samme OC ved mindre volt. Eller selvfølgelig højere OC ved samme volt :)

  • Jeg er glad for at høre at det ikke kun er mig som problemerne forfølger. Alle de fittings jeg har købt er fra alfa-cool, men jeg tænkte allerede første gang jeg fik dem i hånden, at de 45 graders nogen føltes lidt løse. Jeg vil tømme loop'et nu, og så kan jeg sætte en ekstra fitting jeg har købt, uden vinkel, på i morgen.


    Nu bliver jeg bare lidt nervøs for den anden 45 graders fitting jeg har, men jeg tror også den burde kunne skiftes ud, da der er god plads fra cpu'en til radiatoren.


    Genbruger du forresten slangerne hvis du skifter fittings eller andre komponenter, eller skal man klippe nye hver gang?

    Jeg genbruger mine slanger. Jeg bruger dog godtnok 16/10 Zero Maintenance gummi slange fra EK, de kan holde i en evighed. Men den slange du bruger kan du sagtens genbruge, medmindre de er blevet meget tåget.

  • Jeg genbruger mine slanger. Jeg bruger dog godtnok 16/10 Zero Maintenance gummi slange fra EK, de kan holde i en evighed. Men den slange du bruger kan du sagtens genbruge, medmindre de er blevet meget tåget.

    Jeg bruger PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 13/10, da jeg kunne læse mig til at de burde være gode. Jeg spørger bare, da jeg ikke vil lave en dum lille fejl, bare fordi jeg ikke lige gider klippe nye slanger her i starten hvor jeg piller det fra hinanden igen og igen. :)



    Jeg tror bare jeg genbruger her i starten, og skifter når de begynder at se grimme ud.

  • Hehe.. Det lyder dumt og farligt.. Det vil jeg prøve.


    Hvad har du brugt som kølepasta på chippen. Jeg har noget Gelid GC Extreme som jeg er glad for, men jeg kan se at mange bruger "flydende metal"?

  • Hehe.. Det lyder dumt og farligt.. Det vil jeg prøve.


    Hvad har du brugt som kølepasta på chippen. Jeg har noget Gelid GC Extreme som jeg er glad for, men jeg kan se at mange bruger "flydende metal"?


    Det er klart bedst med det flydende metal, der er også mulighed for at undlade heatspreaderen og bruge alm kølepasta. Se her http://www.coolerkit.dk/shop/e…y-precisemount-3683p.html


    Men ja, det er den eneste vej hvis du vil have en betydelig bedre temperatur.

  • Tredje gang er lykkens gang..


    Nu har jeg fjernet de to 45 graders fittings og erstattet dem med to helt enkelte bitspower fittings uden vinkel. I modsætning til EK, så ligner bitspower, alphacools fittings på en prik, så jeg valgte dem.


    Nu er der kun to 90 graders fittings på pumpen tilbage, og de er placeret et sted hvor der ikke ville ske noget, hvis de skulle lække. Alle fittings som sidder på computeren er helt simple fittings. Det har givet lidt mere slange, og ser måske ikke så fancy ud, men jeg føler mig mere sikker.


    :9xo So far, so good.. Tak for hjælpen begge to.. :9xo