Indlæg af flydeprutten

    Tredje gang er lykkens gang..


    Nu har jeg fjernet de to 45 graders fittings og erstattet dem med to helt enkelte bitspower fittings uden vinkel. I modsætning til EK, så ligner bitspower, alphacools fittings på en prik, så jeg valgte dem.


    Nu er der kun to 90 graders fittings på pumpen tilbage, og de er placeret et sted hvor der ikke ville ske noget, hvis de skulle lække. Alle fittings som sidder på computeren er helt simple fittings. Det har givet lidt mere slange, og ser måske ikke så fancy ud, men jeg føler mig mere sikker.


    :9xo So far, so good.. Tak for hjælpen begge to.. :9xo

    Hehe.. Det lyder dumt og farligt.. Det vil jeg prøve.


    Hvad har du brugt som kølepasta på chippen. Jeg har noget Gelid GC Extreme som jeg er glad for, men jeg kan se at mange bruger "flydende metal"?

    Jeg genbruger mine slanger. Jeg bruger dog godtnok 16/10 Zero Maintenance gummi slange fra EK, de kan holde i en evighed. Men den slange du bruger kan du sagtens genbruge, medmindre de er blevet meget tåget.

    Jeg bruger PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 13/10, da jeg kunne læse mig til at de burde være gode. Jeg spørger bare, da jeg ikke vil lave en dum lille fejl, bare fordi jeg ikke lige gider klippe nye slanger her i starten hvor jeg piller det fra hinanden igen og igen. :)



    Jeg tror bare jeg genbruger her i starten, og skifter når de begynder at se grimme ud.

    Har selv haft 3 af de 45 graders vinklet fittings fra EK, som lækkede.

    Jeg er glad for at høre at det ikke kun er mig som problemerne forfølger. Alle de fittings jeg har købt er fra alfa-cool, men jeg tænkte allerede første gang jeg fik dem i hånden, at de 45 graders nogen føltes lidt løse. Jeg vil tømme loop'et nu, og så kan jeg sætte en ekstra fitting jeg har købt, uden vinkel, på i morgen.


    Nu bliver jeg bare lidt nervøs for den anden 45 graders fitting jeg har, men jeg tror også den burde kunne skiftes ud, da der er god plads fra cpu'en til radiatoren.


    Genbruger du forresten slangerne hvis du skifter fittings eller andre komponenter, eller skal man klippe nye hver gang?

    Arg... Så har jeg kortet slangen af mellem cpu'en og gpu'en så den ikke presser grafikkortet ned, flyttet strømkablerne på grafikkortet op, så det kommer oppe fra, hvilket har medført at grafikkortet ikke hænger mere. Jeg har også været meget påpasselig med brugen af pasta på cpu'en, hvilket har givet mig 4-5 grader mindre på den.. Alt er godt, indtil jeg ser lidt vand ved 45 grader fittingen fra gpu. Jeg tørrer det af, og kan se der ikke kommer mere. Men efter at ha' rodet med den, opdager jeg at vandet kommer den del som kan roterer. Når jeg trykker på slangen, og tvinger den i en lidt anden vinkel, pibler der lidt vand ud. :cursing:


    Det kommer ikke når jeg ikke rør slangen/fittingen, og der skal noget mere til end et strejf, men jeg er stadig ikke helt tryk ved det. Jeg tror jeg lader det være til weekenden, og bytter begge 45 graders fittings ud, som jeg har i systemet. Jeg overvejer dem fra EK, men er de gode, eller er der andre i kan anbefale?

    Edit: Flydeprutten, skal du ikke have en backplate på det grafikkort? Det der sack det bliver udsat for kan skabe micro flænger i pcb'et. Hvilket grafikkort er det iøvrigt?

    Det var måske en go idé. Det er et gigabyte gtx 780 windforce 3x rev. 2. Det er ikke et reference PCB, og det er derfor jeg ikke kunne finde en full cover block til det.


    Det har nok altid hængt lidt, men billedet får det til at se værre ud. Men ja det hænger.

    Jeg har valgt tre EK Vardar 2200 rpm PWM blæsere. De har allerede et ret højt tryk. Men det er, som med de fleste andre, først ved høje omdrejninger. Push/pull ville nok gi' noget, men det er noget bøvl, og det ville kræve at de sad udvendigt på kabinettet. Jeg tror jeg lever lidt med det her. Der er jo stadig ting jeg kan tweake, og temperaturene er jo ikke dårlige.


    Det kan jo også være at jeg har lavet en helt basal bommert med kølepastaen da jeg satte blocken på min CPU (selvom jeg ikke ville indrømme det, hvis det var :$).


    Hvis jeg kender mig selv ret, så går der ikke lang tid før det hele bliver splittet ad, og sat sammen igen. 8)


    der er stor foreskel fra lav til middel, men knap så stor forskel middel til høj hastighed


    men det kommer også meget and på hvor god din radiator er, eller hvor meget areal du har ialt

    Jeg har valgt en 360 mm radiator fra EK, da det er det største et define R5 kan ha' i toppen, og jeg ville starte med kun én radiator. Men i retrospekt burde jeg ikke ha' købt en 60 mm tyk radiator, da jeg ikke har lyst til at køre blæserne ved 1500+ omdrejninger. Hvad værre er, så er jeg uddannet kemi ingeniør, så jeg har jo nærmest en universitetsgrad i termodynamik, og burde nok ha' kunne sagt mig selv at det var for tygt. :rolleyes: Men det er 10 år siden jeg blev færdig, og jeg har ikke arbejdet med termodynamik siden da, så jeg har da en undskyldning. :oops:

    Så har jeg leget lidt med overclockning, og jeg fandt frem til at ved 4.4 GHz rammer den ca. 80-82 grader. Men vcore er også skruet godt op. Det er stadig betydeligt bedre end med luft.


    Hvad er forresten jeres erfaringer med at ændre blæser hastighed. Jeg har ikke prøvet over længere tid, men der er ikke meget respons fra systemet, hvis jeg bare skruer lidt op og ned. Jeg går ud fra er dette skyldes at jeg har ca. 1.5 liter vand, og det fungere som en buffer, i modsætning til luftkøling hvor der var en umiddelbar respons i temperaturen. Er dette rigtigt konkluderet?

    Den der GPU block har du undersøgt, om den er meget restriktivt i dens flow? Kan sige med sikkerhed at din CPU blok ikke er, men har du bare en del, som er kan det forudsage problemer med at din radiator ikke får varmen leveret. Prøv og mærke slangerne efter om nogle er varme eller kolde, og hvis det er juster din D5 pump op på fuld hastighed, og se om det giver en forskel. Hvis det gør, juster den én tand ned af gangen, indtil der opstår problemer igen så du kan finde den rigtige indstilling.

    Blocken er mere restriktiv end fx en EK's universal-block (pga. den ekstra VRM køling), men ikke nok til at den vil kunne forhindre flowet. Jeg er ret sikker på at der er flow hele vejen igennem loop'et. Slangerne ændre også temperatur som man kunne forvente når man sætter load på.


    det er logisk nok, den vil jo heller aldrig kunne få dit hardware under din rum temperatur

    Ja, logik og termodynamikkens anden lov forhindre det i at ske. :D




    (wow, det er ikke mange steder på nettet man kan bruge den meme :thumbsup: )

    men 60 grader med prime 95 lyder heller ikke dårligt


    prøv at overclocke den lidt

    Det vil jeg prøve så snart jeg får lov til at rode med det igen i morgen :) .

    Jeg lavede en test mere.. Mit hus er kølet lidt af nu, og idle temperaturen ligger nu på 31 grader, og load temperaturen med de mest ekstreme settings i prime95 er 60 grader.


    Rummets temperatur har godt nok stor betydning. Men er den stadig for høj, eller er det forventlig af min CPU ved stadard opsætning.

    jeg ved ikke om det er billedet der snyder eller om det er strøm kablerne der trækker lidt i grafikkortet, men det ser ud som om at det bliver bøjet?

    Nu så jeg lige på billedet igen. Jeg tror det snyder lidt. Måske skulle jeg trække strømkablet bagom grafikkortet, men det hæger ikke så meget som det ser ud på billedet.

    og vandet cirkulere godt nok rigtigt ikke?

    Ja, grafikkortet virker jo også helt fint. Det er det der er mærkeligt.


    jeg ved ikke om det er billedet der snyder eller om det er strøm kablerne der trækker lidt i grafikkortet, men det ser ud som om at det bliver bøjet?

    Ja, det hænger en lille smugle. Det har altid hængt lidt, også før jeg lavede vandkøling.

    Jeg opdagede lige, at den ikke var overclocket, og har heller ikke været det da jeg luftkølede den (min fejl). De tal jeg skriver i min første besked er for stock-speeds.

    Hvis den får lov at stå i noget tid, kommer den ned på 32-34 grader, men den springer meget i temperatur, i forhold til da den blev luftkølet. Når jeg browser kan den godt springe fra 35 til 50, og tilbage igen. Det skal siges at jeg bruger CPU'ens egen temperaturmåler til de her tal. Motherboardets måler ligger noget under (ca. 7-8 grader), og noget mere stabilt.


    Edit: så ikke lige dit spørgsmål.. Måler det lige..

    Ja, det er selvfølgelig også relevant. :)


    Jeg har overclocket den til 3.8 GHz, men jeg har ikke rørt ved vcore. Jeg har heller ikke slået turbo mode eller noget andet fra.

    Så blev jeg færdig med mit første vandkølings loop, og jeg må indrømme at jeg liiige var ved at fortryde under vejs. :rolleyes:


    Jeg valgte en 360 mm radiator fra EK (60 mm tyk), en cpu-blok fra EK, D5 pumpe fra EK og en universal køler til GPU'en fra Watercool. Min CPU er en i7-3770K og GPU'en er en gtx 780.


    https://onedrive.live.com/redi…SQ&v=3&ithint=photo%2cpng



    GPU'en bliver kølet super godt med en max temperatur på ca. 38 til 40 græder. Min CPU derimod kommer helt op på 70 græder når man presser den 100% med fx prime95. Det er stadig 20 græder mindre end med luftkøling (Cooler Master Hyper 412S med en 2200 rpm blæser), men jeg synes godt nok det er i overkanten.


    Er min CPU bare ikke i stand til at køles bedre, eller er der nogen som har et foreslag til hvad jeg skal gøre?

    Dog går du efter den anden løsning, så har Coolerkit forskellige heatsinks, de sælger som kan evt. bruges til det du mangler.

    Ja, det var også det jeg oprindeligt tænkte på. Altså passiv køling af VRM og RAM, og så universal blok fra fx. EK. Jeg er bare i tvivl om det er nok.


    Grunden til at jeg ikke lige linkede til coolerkit var blot at jeg ikke lige kunne finde kobberkølere som passede til VRM chipene. Ellers har de gode priser, og ligger ikke mere end 25 km fra hvor jeg bor, så det ville være et oplagt sted at handle. :-)

    Ud over at ha' læst det i et par forumindlæg, så stammer min information primært herfra . Jeg overvejer som alternativ at købe den her Watercool HEATKILLER GPU-X³ . Den vandkøler VRM chipene, men jeg er stadig nød til at køle RAM'en passivt. Jeg synes jeg kan læse mig til, at det er vigtigst med god køling af VRM'en.
    Min plan er faktisk at købe en D5 pumpe. Derudover vil jeg købe en EK Supremacy EVO blok til CPU'en, og en EK CoolStream XE 360 radiator.


    Sammen med et sammenbygget reservoir i pumpen og en blok til GPU har jeg ikke planer om flere enheder.

    Tak for forslaget. :-)
    Den er ret fed, men jeg blev lidt bekymret, da jeg læste et den kræver et ret højt tyk for at opretholde flowet igennem den (jeg håber jeg har forstået det rigtigt). Det kunne jo betyder at jeg måske skulle have to pumper.


    Her du nogen erfaring med den?