CPU temperatur

  • Så blev jeg færdig med mit første vandkølings loop, og jeg må indrømme at jeg liiige var ved at fortryde under vejs. :rolleyes:


    Jeg valgte en 360 mm radiator fra EK (60 mm tyk), en cpu-blok fra EK, D5 pumpe fra EK og en universal køler til GPU'en fra Watercool. Min CPU er en i7-3770K og GPU'en er en gtx 780.


    https://onedrive.live.com/redi…SQ&v=3&ithint=photo%2cpng



    GPU'en bliver kølet super godt med en max temperatur på ca. 38 til 40 græder. Min CPU derimod kommer helt op på 70 græder når man presser den 100% med fx prime95. Det er stadig 20 græder mindre end med luftkøling (Cooler Master Hyper 412S med en 2200 rpm blæser), men jeg synes godt nok det er i overkanten.


    Er min CPU bare ikke i stand til at køles bedre, eller er der nogen som har et foreslag til hvad jeg skal gøre?

  • Hvis den får lov at stå i noget tid, kommer den ned på 32-34 grader, men den springer meget i temperatur, i forhold til da den blev luftkølet. Når jeg browser kan den godt springe fra 35 til 50, og tilbage igen. Det skal siges at jeg bruger CPU'ens egen temperaturmåler til de her tal. Motherboardets måler ligger noget under (ca. 7-8 grader), og noget mere stabilt.


    Edit: så ikke lige dit spørgsmål.. Måler det lige..

  • og vandet cirkulere godt nok rigtigt ikke?

    Ja, grafikkortet virker jo også helt fint. Det er det der er mærkeligt.


    jeg ved ikke om det er billedet der snyder eller om det er strøm kablerne der trækker lidt i grafikkortet, men det ser ud som om at det bliver bøjet?

    Ja, det hænger en lille smugle. Det har altid hængt lidt, også før jeg lavede vandkøling.

  • jeg ved ikke om det er billedet der snyder eller om det er strøm kablerne der trækker lidt i grafikkortet, men det ser ud som om at det bliver bøjet?

    Nu så jeg lige på billedet igen. Jeg tror det snyder lidt. Måske skulle jeg trække strømkablet bagom grafikkortet, men det hæger ikke så meget som det ser ud på billedet.

  • Jeg lavede en test mere.. Mit hus er kølet lidt af nu, og idle temperaturen ligger nu på 31 grader, og load temperaturen med de mest ekstreme settings i prime95 er 60 grader.


    Rummets temperatur har godt nok stor betydning. Men er den stadig for høj, eller er det forventlig af min CPU ved stadard opsætning.

  • Den der GPU block har du undersøgt, om den er meget restriktivt i dens flow? Kan sige med sikkerhed at din CPU blok ikke er, men har du bare en del, som er kan det forudsage problemer med at din radiator ikke får varmen leveret. Prøv og mærke slangerne efter om nogle er varme eller kolde, og hvis det er juster din D5 pump op på fuld hastighed, og se om det giver en forskel. Hvis det gør, juster den én tand ned af gangen, indtil der opstår problemer igen så du kan finde den rigtige indstilling.


    Et restriktivt flow ved en vandblok kan give den enkelte enhed langt bedre køling, da vandet vil cirkulere længere af gangen, ind i blokken. Men hvis pumpen ikke kan følge med, har din radiator altså ikke meget at lave.



    ADVARSEL! Hvis dit flow er blokeret, kan nogle fittings være ekstrem varme. Lige så du ikke brænder nallerne.

  • som udgangspunkt vil din temperatur på dit hardware falde med 10 grader, hvis rum temperaturen falder med 10 grader.


    det er logisk nok, den vil jo heller aldrig kunne få dit hardware under din rum temperatur


    men 60 grader med prime 95 lyder heller ikke dårligt:)


    prøv at overclocke den lidt:)

  • Den der GPU block har du undersøgt, om den er meget restriktivt i dens flow? Kan sige med sikkerhed at din CPU blok ikke er, men har du bare en del, som er kan det forudsage problemer med at din radiator ikke får varmen leveret. Prøv og mærke slangerne efter om nogle er varme eller kolde, og hvis det er juster din D5 pump op på fuld hastighed, og se om det giver en forskel. Hvis det gør, juster den én tand ned af gangen, indtil der opstår problemer igen så du kan finde den rigtige indstilling.

    Blocken er mere restriktiv end fx en EK's universal-block (pga. den ekstra VRM køling), men ikke nok til at den vil kunne forhindre flowet. Jeg er ret sikker på at der er flow hele vejen igennem loop'et. Slangerne ændre også temperatur som man kunne forvente når man sætter load på.


    det er logisk nok, den vil jo heller aldrig kunne få dit hardware under din rum temperatur

    Ja, logik og termodynamikkens anden lov forhindre det i at ske. :D




    (wow, det er ikke mange steder på nettet man kan bruge den meme :thumbsup: )

    men 60 grader med prime 95 lyder heller ikke dårligt


    prøv at overclocke den lidt

    Det vil jeg prøve så snart jeg får lov til at rode med det igen i morgen :) .

  • Så har jeg leget lidt med overclockning, og jeg fandt frem til at ved 4.4 GHz rammer den ca. 80-82 grader. Men vcore er også skruet godt op. Det er stadig betydeligt bedre end med luft.


    Hvad er forresten jeres erfaringer med at ændre blæser hastighed. Jeg har ikke prøvet over længere tid, men der er ikke meget respons fra systemet, hvis jeg bare skruer lidt op og ned. Jeg går ud fra er dette skyldes at jeg har ca. 1.5 liter vand, og det fungere som en buffer, i modsætning til luftkøling hvor der var en umiddelbar respons i temperaturen. Er dette rigtigt konkluderet?

  • der er stor foreskel fra lav til middel, men knap så stor forskel middel til høj hastighed


    men det kommer også meget and på hvor god din radiator er, eller hvor meget areal du har ialt:)


  • der er stor foreskel fra lav til middel, men knap så stor forskel middel til høj hastighed


    men det kommer også meget and på hvor god din radiator er, eller hvor meget areal du har ialt

    Jeg har valgt en 360 mm radiator fra EK, da det er det største et define R5 kan ha' i toppen, og jeg ville starte med kun én radiator. Men i retrospekt burde jeg ikke ha' købt en 60 mm tyk radiator, da jeg ikke har lyst til at køre blæserne ved 1500+ omdrejninger. Hvad værre er, så er jeg uddannet kemi ingeniør, så jeg har jo nærmest en universitetsgrad i termodynamik, og burde nok ha' kunne sagt mig selv at det var for tygt. :rolleyes: Men det er 10 år siden jeg blev færdig, og jeg har ikke arbejdet med termodynamik siden da, så jeg har da en undskyldning. :oops:

  • Push/pull giver, som regel ikke mere end et par gradet til forskel, det er ikke bøvlet værd udover looks :)


    Edit: Flydeprutten, skal du ikke have en backplate på det grafikkort? Det der sack det bliver udsat for kan skabe micro flænger i pcb'et. Hvilket grafikkort er det iøvrigt?

  • Jeg har valgt tre EK Vardar 2200 rpm PWM blæsere. De har allerede et ret højt tryk. Men det er, som med de fleste andre, først ved høje omdrejninger. Push/pull ville nok gi' noget, men det er noget bøvl, og det ville kræve at de sad udvendigt på kabinettet. Jeg tror jeg lever lidt med det her. Der er jo stadig ting jeg kan tweake, og temperaturene er jo ikke dårlige.


    Det kan jo også være at jeg har lavet en helt basal bommert med kølepastaen da jeg satte blocken på min CPU (selvom jeg ikke ville indrømme det, hvis det var :$).


    Hvis jeg kender mig selv ret, så går der ikke lang tid før det hele bliver splittet ad, og sat sammen igen. 8)