Passiv køling af VRM og RAM på grafikkort.

  • Hej allesammen.


    Jeg er i gang med at planlægge mit første vandkølings-loop, og er stødt på et dumt problem. Jeg har et gigabyte gtx 780 windforce 3x rev. 2 grafikkort, og jeg kan ikke finde en full cover køleblok til det. Jeg er derfor nød til at bruge en universal kølerblok til grafikkortet, men jeg er bare meget bekymret for kortets VRM og RAM, da jeg bliver nød til at bruge passiv køling af dem.


    Jeg overvejer disse til VRM og disse til RAM, men jeg er i tvivl om det overhoved er nok, eller om jeg vil brænde det af. Er der nogen som har erfaring med dette?


    Hilsen
    Hans

  • Hvad med en fra Alphacool ? Der skulle også medfølge backplate. De har 3 forskellige modeller, så hvis det ikke lige er den, så prøv deres konfigurator. Den er iøvrigt skide smart da den kan opgraderes. Skifter du grafikkort, køber du bare en ny køler profil og backplate.

  • Tak for forslaget. :-)
    Den er ret fed, men jeg blev lidt bekymret, da jeg læste et den kræver et ret højt tyk for at opretholde flowet igennem den (jeg håber jeg har forstået det rigtigt). Det kunne jo betyder at jeg måske skulle have to pumper.


    Her du nogen erfaring med den?

  • Du skal ikke bekymre dig om trykket. Ved ikke lige hvad du har læst, men to pumper i et loop er overhovedet ikke nødvendigt, medmindre der er tale om et stor antal enheder der skal pumpes væske igennem. Jeg vil anbefale du overvejer en D5 pumpe, da disse er utroligt slidstærke og dem der afgiver mindst larm. En Swiftech H220-X/240-X kan dog også bruges, som har en ret god pumpe. Men denne enhed vil kræve en ekstra radiator for at være effektiv, og blæserne larmer forfærdeligt så de skal udskiftes.

  • Ud over at ha' læst det i et par forumindlæg, så stammer min information primært herfra . Jeg overvejer som alternativ at købe den her Watercool HEATKILLER GPU-X³ . Den vandkøler VRM chipene, men jeg er stadig nød til at køle RAM'en passivt. Jeg synes jeg kan læse mig til, at det er vigtigst med god køling af VRM'en.
    Min plan er faktisk at købe en D5 pumpe. Derudover vil jeg købe en EK Supremacy EVO blok til CPU'en, og en EK CoolStream XE 360 radiator.


    Sammen med et sammenbygget reservoir i pumpen og en blok til GPU har jeg ikke planer om flere enheder.

  • Alphacools blok skal nok klare mosten, det tror jeg ikke du skal bekymre dig over. Dog går du efter den anden løsning, så har Coolerkit forskellige heatsinks, de sælger som kan evt. bruges til det du mangler.

  • Dog går du efter den anden løsning, så har Coolerkit forskellige heatsinks, de sælger som kan evt. bruges til det du mangler.

    Ja, det var også det jeg oprindeligt tænkte på. Altså passiv køling af VRM og RAM, og så universal blok fra fx. EK. Jeg er bare i tvivl om det er nok.


    Grunden til at jeg ikke lige linkede til coolerkit var blot at jeg ikke lige kunne finde kobberkølere som passede til VRM chipene. Ellers har de gode priser, og ligger ikke mere end 25 km fra hvor jeg bor, så det ville være et oplagt sted at handle. :-)