Ny køler eller ny blæser?

  • Hej! Jeg er blevet anbefalet af en ven at spørge her inde, så jeg håber I kan hjælpe mig på vej.


    Jeg har pt. en Scythe SY1012SL12H CPU Cooler, men min blæser er gået i stykker. Jeg overvejer nu om jeg skal købe en Noctua NF-A15 PWM eller en Cooler Master Hyper 212 Evo.


    Hvilke vil I anbefale mig at købe? Eller vil I anbefale mig at gå en helt anden vej?

  • Jeg har aldrig haft hverken Scythe eller Noctua, men jeg har haft flere Cooler Master Hyper 212 Evo i forskellige maskiner og de har fungeret fantastisk i dem alle.


    NB. Jeg kører med stock hastigheder. Så jeg skal ikke kunne sige hvor godt den køler, hvis du går efter at overclocke helt vildt.
    Men jeg kunne ikke forestille mig at der er noget hvor du får lige så meget "bang for the buck"

  • Jeg har ikke kunne finde nogle sammenligninger mellem de to kølere, men umiddelbart tror jeg, at 212 køler mere, fordi den umiddelbart er en del større.
    Har selv en 212 og synes den er rigtig god, til prisen og tilmed også meget lydløs! - Jeg ville gå efter en 212 :)

  • Meget nem, jeg har brugt hyper 212 mange gange og det tag 1-2 min at installere. Hvad består resten af din pc af?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Det ser ud til at virke fint. Hvad ligger din CPU på af temperaturer?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hov, jeg står på mit arbejde. Så billede er gammelt, ca. 6 måneder.


    Men min temp var 97-100 grader da jeg målte den i går.


    Ja det er alt for meget.


    Billig og rigtig god performance til prisen http://www.bj-trading.dk/bjsho…=CoolerMaster&vare=683548


    Mindre støj og performer tæt på noctua NH-U12S http://www.bj-trading.dk/bjsho…010&pn=noname&vare=724186


    Hvis du vil gå fuldt ud kan du købe en dark rock pro 3 eller NH-D15

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • Jeg har nu bestilt en Cooler Master Hyper 212 Evo, som jeg tager i Proshop og henter her senere i dag. Det kan godt passe jeg skal have bundkortet ud af computeren for at skifte køler på CPU'en ikke?
    Og hvordan kommer jeg kølepast på CPU'en? Bare med fingeren?

  • køle pasta skla bare være en ært i midten af din cpu så skla trykket nok selv fordele køle pastaen :-)


    ja hvis der ikke er et hul i kabinettet under motherboardet så skal du ha hele dit MB ud :-)

  • Hej! Sorry jeg ikke svarer før nu. Jeg troede jeg fik mail om svar.


    Men jeg kom en smule på køleren, og smurgte det ud med et kort. Er det ikke okay?


    Jeg skulle have hele bundkoret ud. Det var godt nok lidt en test, når man ikke rigtig har gjort det i mange år.


    Så tak for hjælpen! Det var en god køler, min temp er faldet en hel del. Men jeg synes dog stadig 70 grader i load en del. Men det er nok mit kabinet der ikke er godt nok.

  • 70 grader under load er ikke voldsomt :-)



    jo det er bare en lidt oldschool måde at gøre det på :-)
    så længe der ikke er kommet noget på dit bundkort er du godt kørende :-)

  • 70 grader under load er ikke voldsomt :-)



    jo det er bare en lidt oldschool måde at gøre det på :-)
    så længe der ikke er kommet noget på dit bundkort er du godt kørende :-)

    Jeg synes ellers det lyder så voldsomt. Men det er det åbenbart ikke. Tak for det :9xo


    Der er intet på bundkortet. Det hele er på CPU'en og køleren. Men jeg laver bare ærtetricket når jeg skiftet CPU næste gang.

  • Nu har jeg læst tråden igennem 2 gange, og er ikke stødt på hvilken CPU det er du har?


    Hvis det er AMD, så er 70 grader for meget. Hvis det er Intel er det sikkert fint nok.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det er også en gammel CPU. De nye bliver vel mindre varme end min 930'er gør, eller hvad?

    Gammel, men stadig en fin CPU.


    Ja, nyere teknologi og lavere nm arkitektur giver højere clocks ved lavere varme. 930'eren har 45 nm og 130w tdp, så det er en varmere en af slagsen :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13