11k workstation build


  • Asus STRIX larmer mindst men er også den der bliver mest varm.


    Gigabyte G1 Gaming har den bedste køler og er den der kan overclockes mest men er også den der larmer mest.


    MSI Gaming er midt imellem Asus og Gigabyte.


    Jeg har selv 2x Gigabyte G1 Gaming GTX 970 kort og de kan godt høres men de larmer ikke super meget.

  • Okay, jeg regner også med at det bliver G1 grundet den smule bedre ydelse.


    Jeg er dog stadig i tvivl mht. om jeg skal vælge 750watt eller 850watt PSU hvis jeg skal køre 970/980 SLI en gang i fremtiden.


    Så hvis jeg overclocker cpuen, har et setup på to SSDs, to harddiske (7000rpm), 970/980 SLI, 6-8 cpu+case fans og så alt det løse - skal jeg så vælge 750watt eller 850watt? Er der en ulempe ved at vælge 850watt i stedet for 750watt hvis det er tilstrækkeligt med de 750watt?
    Vil bare ikke stå i en situation hvor jeg mangler flere watt, så kan jeg ligeså godt bruge lidt ekstra penge nu på at købe en lidt større PSU end at skulle skifte den ud senere.



    Er det bare mig eller er pc-komponenter ligepludselig steget lidt i pris, i forhold til de forrige måneder (i følge edbprisers pris-kurver)??

  • Har du i sinde at bruge raytracing eller andre som kan gøre brug af OpenCL/CUDA.. ?


    For ellers ville jeg generelt bare sigte at få så meget CPU power som muligt som Ebo siger. Jeg er selv 3D grafiker og jeg lavede en maskine til en ven ikke længe siden - vi kastede en R9 290 i og en Haswell-E med 6 kerner > Så kunne han game/3D hygge alt det han ville men samtidig have massere af rå styrke til render i flere progs..


    En god grund til at tage nogle % over ens egentlige behov er capacitor slidtage. Hvis du alligevel går og tænker "åh gud, 750 eller 850", så tag dog den 850 og vær tilfreds/sikker.

  • Også selvom jeg kører alt det som jeg nævnte overfor? På samme tid.


    EDIT: Hvorfor er det så at nogle eksempelvis køber 1000watt PSUer?


    Fordi de ikke ved noget som helst om hvad de laver, eller de har planer om at smide mere hardware i deres PC senere.


    Desværre er det alt for normalt folk ikke ved noget om størmforbrug og køber alt for mange watt når der slet ikke er grund til det.



    En god grund til at tage nogle % over ens egentlige behov er capacitor slidtage. Hvis du alligevel går og tænker "åh gud, 750 eller 850", så tag dog den 850 og vær tilfreds/sikker.


    Det er en gamle myte capacitor slidtage er ikke noget du ser i dag medmindre du køber en PSU der er junk.

  • shilka:
    Så du kan garantere mig at 750watt psuen (fra evga, som skulle være noget af det bedste man kan få) er mere end nok til at trække 970/980 SLI, generel OC (cpu+evt grafikkort+ram), to alm harddiske, to SSDs, 6+blæsere (140mm) og alt det løse såsom USB-enheder osv?
    Jeg har lige bestilt den, men kan stadig nå at afbestille :) Skal bare være helt sikker, nettet er en jungle at finde rundt i med alle de delte meninger der er rundt omkring :b Nogle mener det er godt med det ekstra "headroom" mens andre menere at 750watt er mere end rigeligt.. og de forskellige PSU calculaters rundt omkring, er jeg ikke sikker på om man kan stole på.


    Hvad er det der er skidt ved at købe en PSU som er større end man har brug for? Er det bare en større el-regning? Også selvom PC'en ikke 'trækker' alle dens watt?


    madsmagnus:
    Ja det har jeg, det er også derfor jeg går efter at købe grafikkort som understøtter CUDA. Jeg kan ikke finde ud af om ATI tilsvarende kan gøre noget lignende.. derfor går jeg umiddelbart kun efter Nvidia-kort. Lige nu er jeg næsten fast besluttet på at købe et Gigabyte GTX 970 G1 Gaming. Og så vil jeg i fremtiden opgradere til noget SLI med enten 970 eller 980.

  • shilka:
    Så du kan garantere mig at 750watt psuen (fra evga, som skulle være noget af det bedste man kan få) er mere end nok til at trække 970/980 SLI, generel OC (cpu+evt grafikkort+ram), to alm harddiske, 6+blæsere (140mm) og alt det løse såsom USB-enheder osv?
    Jeg har lige bestilt den, men kan stadig nå at afbestille :) Skal bare være helt sikker, nettet er en jungle at finde rundt i med alle de delte meninger der er rundt omkring :b Nogle mener det er godt med det ekstra "headroom" mens andre menere at 750watt er mere end rigeligt.. og de forskellige PSU calculaters rundt omkring, er jeg ikke sikker på om man kan stole på.


    Hvad er det der er skidt ved at købe en PSU som er større end man har brug for? Er det bare en større el-regning? Også selvom PC'en ikke 'trækker' alle dens watt?


    madsmagnus:
    Ja det har jeg, det er også derfor jeg går efter at købe grafikkort som understøtter CUDA. Jeg kan ikke finde ud af om ATI tilsvarende kan gøre noget lignende.. derfor går jeg umiddelbart kun efter Nvidia-kort. Lige nu er jeg næsten fast besluttet på at købe et Gigabyte GTX 970 G1 Gaming. Og så vil jeg i fremtiden opgradere til noget SLI med enten 970 eller 980.


    750 watt er nok og en PSU trækker ikke mere størm ud af væggen bare fordi du har valgt en med flere watt det er ikke sådan der virker.
    En PSU trækker det din PC bruger og så er det lige meget om det er en 750 eller 1500 watt PSU du har.


    Og for stor PSU betyder du spilder mere størm ved lav belasting, størm der så bliver spildt går tabt og bliver til varme og din PSU har ikke godt af alt for meget varme i det lange løb, du vil faktisk også betale mere på din elregning i det lange løb men ikke fordi du bruger mere størm men fordi du spilder mere størm


    Det er dog ikke store beløb vi snakker om men hvorfor spilde penge uden nogle grund?


    Det er meget indviklet men håber du forstod hvad jeg skrev.

  • Ja okay, det giver okay mening. Har også set lignende forklaringer rundt omkring på nettet, så går ud fra den er god nok.


    Jeg siger tak for hjælpen, 750watt PSU'en er som sagt bestilt og ankommer forhåbentligt snart.


    Shilka du nævnte at du selv kører med et Gigabyte G1 Gaming 970 setup. Hvad synes du personligt om grafikkortet? Hvis du stod i mine sko, synes du så jeg skulle bruge min penge på det, eller vælge noget andet/vente til noget bedre kommer på markedet?

  • shilka:
    Så du kan garantere mig at 750watt psuen (fra evga, som skulle være noget af det bedste man kan få) er mere end nok til at trække 970/980 SLI, generel OC (cpu+evt grafikkort+ram), to alm harddiske, to SSDs, 6+blæsere (140mm) og alt det løse såsom USB-enheder osv?
    Jeg har lige bestilt den, men kan stadig nå at afbestille :) Skal bare være helt sikker, nettet er en jungle at finde rundt i med alle de delte meninger der er rundt omkring :b Nogle mener det er godt med det ekstra "headroom" mens andre menere at 750watt er mere end rigeligt.. og de forskellige PSU calculaters rundt omkring, er jeg ikke sikker på om man kan stole på.


    Hvad er det der er skidt ved at købe en PSU som er større end man har brug for? Er det bare en større el-regning? Også selvom PC'en ikke 'trækker' alle dens watt?


    madsmagnus:
    Ja det har jeg, det er også derfor jeg går efter at købe grafikkort som understøtter CUDA. Jeg kan ikke finde ud af om ATI tilsvarende kan gøre noget lignende.. derfor går jeg umiddelbart kun efter Nvidia-kort. Lige nu er jeg næsten fast besluttet på at købe et Gigabyte GTX 970 G1 Gaming. Og så vil jeg i fremtiden opgradere til noget SLI med enten 970 eller 980.


    eVGA'en har fået noget nær top karakter fra JohnnyGuru (en af de mest troværdige test sites).
    http://www.jonnyguru.com/modul…eviews&op=Story6&reid=380

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Ja okay, det giver okay mening. Har også set lignende forklaringer rundt omkring på nettet, så går ud fra den er god nok.


    Jeg siger tak for hjælpen, 750watt PSU'en er som sagt bestilt og ankommer forhåbentligt snart.


    Shilka du nævnte at du selv kører med et Gigabyte G1 Gaming 970 setup. Hvad synes du personligt om grafikkortet? Hvis du stod i mine sko, synes du så jeg skulle bruge min penge på det, eller vælge noget andet/vente til noget bedre kommer på markedet?


    Jeg skrev et længere review med et ton bechmarks hvis du er interesseret i og læse det?


    Gigabyte GTX 970 G1 Gaming review with benchmarks


    Det er ikke det mest støjsvage GTX 970 du kan købe men det er det kort med den bedste køler og det er også det kort du kan overclocke længst med (hvad jeg ved af)


    Det er rigtig godt kort men hvis du ikke kan tåle en smule støj så er det ikke kortet du skal vælge.


    Syndes dog ikke de larmer så meget mit gamle XFX 7950 DD som var noget lort larmede langt mere og det var endda kun et kort og det larmede stadig mere end 2x GTX 970 Gigabyte G1 Gaming kort gør lol.

  • Tak Shouting, jep jeg har set reviewet, det skulle være top kvalitet! :)


    Jeg vil læse dit review Shilka! En smule støj burde ikke være noget problem.. så længe det ikke er meget højt?


    Jeg har ikke lagt mærke til dem når jeg sidder og spiller men jeg kan godt høre dem når mit system står i ilde da fanspeed ikke kan komme under 33%
    Igen det er ikke højt eller noget der larmer meget de kan bare bemærkes.


    Men det er meget en smags sag der er nogle der brokker sig over de syndes de larmer alt for meget, og så er der dem der ligeglade eller ikke har noget imod en smule støj.

  • Så har jeg fået samlet computeren, HDD'en kommer i morgen og så mangler jeg bare at købe grafikkortet. Har lige startet den op og installeret OS, alt virker perfekt :)


    Er stadig fast besluttet på at købe Gigabyte GeForce GTX 970 G1. Ved i om det kan betale sig at vente lidt og se om der kommer et pris-drop grundet den nylige "skandale" vedrørende rammene i grafikkortet? Det er lidt det jeg går at håber på, men hvis prisen ikke falder, så køber jeg det ASAP :)


    http://www.tomshardware.com/ne…specifications,28464.html