Hardware problemer ? CPU dropper under spil

  • Hejsa.


    Jeg har i lang lang tid haft dette problem med "spike lags" når jeg spiller CS:GO og lidt i League of Legends (Bliver dog mest mærket i CS:GO da det har størst betydning der).
    Jeg kører CS:GO flydende med -high commanden som sætter spillet i høj priotet som du kan i joblisten. Jeg kører mellem 200-300 fps.
    Problemet kommer så engang i mellem hvor det lige går i stå i 1+ sec, hvilket er virkelig irriterende. Jeg har prøvet at kigge på min cpu, disk osv. imens jeg spiller, og der kan man se at cpu'en dropper i et kort sekund, og så op igen.


    Den bruger ca 90% CPU når jeg spiller CSGO.
    Og ca 70% på League of Legends.


    Jeg troede dette var dårligt hardware (hvilket stadig ikke er udelukket), men nu har jeg fået nyt bundkort, cpu + vandkøling samt psu, og problemet er der stadig.


    Jeg har søgt på livet løs på nettet, dog ikke fundet noget svar.


    Jeg har prøvet med Default BIOS settings, og jeg har prøvet med SpeedStep fra, og visse andre ting.


    Mit gear:


    Asus z97-p
    i5 4690k 3,5 ghz
    nvidia gtx 670
    8 GB ram
    Og en Corsair CX750M psu


    Det hele er nyt, pånær Grafikkort og ram og så de harddiske jeg havde.


    Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig her, jeg er efterhånden helt på bar bund.

  • Corsair CX750M som jeg fik anbefalet af proshop, da jeg spurgte om min nuværende 600W var nok.
    De mente så jeg skulle købe CX750M.


    Jeg synes også jeg har hørt nogle "pibelyde" fra pc'en når jeg spiller, dette er sjældent - men det sker desværre.. (Efter upgrade og ikke før)

  • Det problem du beskriver lyder rigtig meget som en disk der er ved at dø eller en RAM blok der er i stykker.


    Prøv og tage alle RAM på nær en ud og se om det før en forskel, hvis ikke så prøv en anden slot hvis det så stadig ikke hjælpe så er det måske din HDD / SSD der er ved at stå af.


    Har selv haft det problem med PC fryser et par sek og så forsætter og det har være SSD og HDD hver gang.

  • Okay, jeg har haft de HDD's længe, og har da også haft mine problemer med dem, så jeg har godt tænkt at det kunne være det.


    Er der noget program man kan teste sine RAM med? Det sker jo kun når jeg spiller, og hvis jeg hiver en RAM blok ud, bliver der vel allerede nedsat hastighed der, så jeg er ikke helt klar over hvordan jeg skal teste det.


    Det samme med HDD. Jeg har scannet harddiskene med flere programmer, men ingen fejl opdaget. Er der et godt program derude til den slags, eller er det bare at skifte dem ud og krydse fingre?

  • Der findes ikke noget software der kan teste en SSD / HDD der er ved at dø, det ved jeg selv for jeg købte en SSD den var i stykker fra starten hvor den førs, jeg køre alle tests igemmen jeg kunne finde og alt sage SSD var okey.


    Endte med at sætte den gamle SSD i igen og problem forsvandt med det samme så den nye SSD røg retur og beholdte den gamle.


    Hvis du siger dine diske er meget gamle så er det nok der problem er.

  • Syndes bare du sage PC frøs et par sek før den forsatte det er typisk en disk der er ved at stå af der gør det.
    Ved ikke om CPU har noget med dit problem og gøre.


    Det kunne godt hænge sammen fordi hvis disk stopper med at svare så stopper CPU vel også med det den har gang i?.

  • Ja det kan vel godt hænge sammen.
    Ja den fryser i et sekunds tid, og kigger man på joblisten samtidig så dropper CPU'en i % ydelse.
    Jeg prøver at se om jeg kan få fat i en ny disk, og så se om problemet ligger der.
    Mange tak for hjælpen :)

  • Jeg ser tit det problem med PC fryser og det er altid PSU RAM bundkort eller mest ofte en SSD / HDD der er ved at stå af.


    Kan ikke sige med sikkerhed det er din disk/diske men det lyder sådan.

  • Jeg oplever faktisk en gang i mellem det samme i CS:GO, tror dog det er pga den disk jeg bruger til spillet, hvilket er en gammel 5200RPM disk


    Jeg synes også 90% cpu usage lyder af meget? Min FX-6300 kommer aldrig så langt op, omkring 60% på nogle af kernerne

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Som sagt kører jeg den også med høj prioritet i joblisten, for at det kører helt smooth. - Det tager vist en del ekstra.
    Jeg tror også det er disken, selvom det skulle være en fin disk jeg har. Det undrede mig bare at CPU'en droppede samtidig.

  • Som sagt kører jeg den også med høj prioritet i joblisten, for at det kører helt smooth. - Det tager vist en del ekstra.
    Jeg tror også det er disken, selvom det skulle være en fin disk jeg har. Det undrede mig bare at CPU'en droppede samtidig.

    Jeg har præcist samme problem som dig, CS 1.6, CS:GO, BF4 og alle andre FPS spil. Har ikke lagt mærke til det i grid eller lol, men det er som sagt heller ikke der man mærker lag mest imo.


    Helt ny computer købt start dec.


    Setup:
    i5-4690k
    asus z97-k
    2x8GB Kingston hyperx Beast 1866mhz
    Msi 970GTX 4Gaming
    Coolermaster 650w
    128GB intel 520 SSD
    1TB Western Digital Purple Disk



    Har du fundet en løsning?

    Intel q6600 2.4 @ 3.8 (stable)
    Gigabyte X38 DQ6
    2 GB corsair xms2 Pc 6400
    Gainward 8800 GTS 640 mb

  • Jeg har fået løst mit problem nu og jeg har stadig ALLE powersaving features slået til i bios. Jeg bruger et freeware program kaldet Lasso; https://bitsum.com/processlasso/


    Dette lille vidunder program sætter automatisk strømstyring og priotet, unparker og det hele. Eneste man selv skal gøre er at vælge hvilken strømstyringsprofil hvert enkel spil.exe skal have. Ligger nu stabilt med 80-140fps i BF4 i 1440p og den har ikke lavet cpu spike på noget tidspunkt, ej heller i cs:go hvor det nærmest var hvert 30 sek. Har testet i en uge nu :)


    Håber det hjælper dig

    Intel q6600 2.4 @ 3.8 (stable)
    Gigabyte X38 DQ6
    2 GB corsair xms2 Pc 6400
    Gainward 8800 GTS 640 mb