Tweak.dk tester Razer Surround Pro 7.1 Gaming Audio Software

• Hvis du sidder derude med et stereoheadset, har du måske været ude for, at lyden i dine spil virker lidt tam og kedelig. En løsning kan være at investere i et surroundheadset eller et dedikeret surroundanlæg til computeren. Dette kan dog være ret pebrede løsninger, og det kan derfor give mening at kigge efter en softwarebaseret løsning. Razer har en sådan løsning, som de kalder for Razer Surround Pro, og det er netop det program, vi skal kigge på i dag.

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/2114/large_front.png]

Tweak.dk tester Razer Surround Pro 7.1 Gaming Audio Software

• Selv er jeg en af de personer som altid vil tag et godt stereo headset/headphone over "7.1" surround sound headset/software. Især fordi de fleste spil har 7.1 indbygget, som forresten gir en meget mere præcis gengivelse af lyd og fodtrin.

AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

• Nej det har de så ikke Jesper - De laver ikke surround emulation generelt. Bare fordi de har evnen til at sende 5.1 eller 7.1 betyder ikke at du får mere end et sammenkogt stereo output ud i ørene ("Headphone mode" er utroligt ringe)

Og de få der gør bruger den helt samme software fra Dolby, så det er begrænset hvor stor forskellen er alligevel.

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• Nej det har de så ikke Jesper - De laver ikke surround emulation generelt. Bare fordi de har evnen til at sende 5.1 eller 7.1 betyder ikke at du får mere end et sammenkogt stereo output ud i ørene ("Headphone mode" er utroligt ringe)

Og de få der gør bruger den helt samme software fra Dolby, så det er begrænset hvor stor forskellen er alligevel.

Ja generelt er det bedre bare at bruge det gode gamle stereo headset/headphone. Uden software indblanding. Men nu er der folk som lever og dø omkring surroundsound :rolleyes:

Det jeg mente, eller prøvede at sige var at folk bare skulle lade værd med at bruge programmer som Razer Surround Pro eller købe så kaldte "real" 7.1 headsets. Spild af tid og penge hvis du gamer.

AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

• Der er vi så helt uenige - Jeg foretrækker til en hver til virtuel surround når jeg spiller et spil hvor lokation og retning er vigtige (Skydespil og MilSims)

Den virtuelle surround flytter lyden i sådan en grad at du nemmere kan høre om nogen er bag dig eller ved siden af dig - Noget som jeg sætter stor pris på.

Ville jeg hellere eje et rigtigt 5.1 speaker setup? Jada - Men det kan ikke bruges til en pind når jeg streamer eller spiller noget hvor VOIP er en faktor. Så jeg holder mig til det "falske" surround som jeg foretrækker over stereo.

Og så er det jo gratis, modsat f.eks. Logitech's G35 hvor man skal betale for softwaren (som er påtvungen). Razer tilbyder det som en generel ting - det lyder selvfølgelig ikke lige godt med alle bøffer, men du betaler jo heller ikke for at de laver en profil der passer optimalt til lige din hardware.

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• Jamen så har jeg misforstået dig helt :P