Utilfreds med Stofa fibernet Tekniksupport

  • Min far blev fibernet kunde i fredags (17-10-2014) og igår Søndag begyndte jeg at sætter router til og ringe for at få slået routeren funktionen fra (Det Stofa kalder NAT løsning).


    Fik den første medarbejder deaktiverede Wifi i fiberboksen da han mente det hang sammen, ventede 30min på router genstartede og før alle ændringer træder i kraft, det skete så ikke, Wifi blev slået fra og var ved at få grå hår af jeg ikke kunne få porte åbent.


    Så ringede jeg til Teknisk support igen, og bad om at få lavet det samme engang til fik, så tjekker supporteren op med det hele og genstarter boksen imens jeg venter i røret og finder så ud af det Stofa's Nat løsning ikke kan slåes fra udover man køber en Fast IP til 29,00kr i måneden, det brokker jeg mig så, og sagde det kunne være rigtigt da min Søster fik stofa fibernet for mindre end 1 månede siden, og gav supporteren min søsters kunde nummer så undersøgte han igen og jeg blev sur og sagde det kan ikke være rigtigt at alle andre gi det muligheder af udbyder her i byen og de er de eneste som har fiber og man ikke kan få det hos dem, og bed om at få en forklaring det kunne jeg ikke få og sagde fint så har i mistet en 2dage gamle kunde. Takkede for hjælpen og lagde røret på.


    Ringede så for 3. gang og fik fat i en go medarbejder som hed Kristian, han prøvede virkelig men kunne ikke få det løst så han henvendte sig til sin overordnede og fik samme svar der SKAL KØBES EN FAST IP, jeg bliver ved med at holde på dette ikke kan være rigtigt, og endte ud med at sige farvel og tak for hjælpen.



    Har så idag snakket med Stofa Kundeservice, det fik jeg bla. vide af Kristian at jeg skulle idag, og Mads i kundeservice synes det lyder mærkeligt og lidt kedeligt af hvis det var det som gjorde de vil miste min far som kunde, og undersøgte så lidt og sagde at jeg skulle snakke med hans kollega i Teknisk Support som hed Mark, fint blev vidrestillet og fortæller så det samme igen, at jeg vil ha en ordenligt svar istedet for Kan ikke, skal købe osv. og fik atvide jeg skulle gå på deres online chat, hvilket jeg så gjorde fik fat i en som hedder Michael som så skrev dette og jeg citer (kopieret fra chat loggen):


    Michael (09:16)
    Alle kunder fra før marts måned fik muligheden indtil 1. maj at komme over på en offentlig IP.


    Nye kunder har ikke mulighed for dette, men skal istedet have Fast IP.



    Mærkeligt nok min søster som blev fiber kunde for under 1 månede siden har fået Offentlig IP det tog ikke 15min så var det ordnet og fint betjening og det hele, og bed om at få forkaret hvordan at min søster kunne få det, så hvis de stoppede med det den 1. maj og så loggede Teknikeren bare af chatten ?(



    Ringede så til Stofa Kundeservice igen, og fik fat i var det Mohammed eller hvad han hed, fik jeg ikke skrevet op, men han gjorde virkelig en god ensats på at få et svar til mig som jeg kunne bruge sådan "half and half" men sagde så os at det kan ikke være rigtigt hvis det er en Service de er stoppet med hvorfor de ikke oplyser det nogen steder og de vil ha betaling for en fast ip, og så kom forklaringen...


    Det er fordi der ikke var flere "S-Dynamisk IP - Offentlig" tilgængelig så min far skal betale 29kr hver månede for at få en fast ip som så kan ende ud med han får den ip han har nu, og sagde det vil han ikke betale for og det synes jeg heller ikke kan være rigtigt for at få slået deres "Tvunget NAT løsning" fra så man kan koble sin egen router på og åbne de porte man så skal bruge...



    Jeg synes det er at proppe noget ned i halsen på folk de ikke har bet om at de tvinger folk til at få en NAT løsning som gør man ikke kan bruge sin egen router mere, ved at YouSee som min far os har nu, som ikke er opsagt lader dig åbne de porte du skal bruge og vil du ha lavet routeren til "bridge mode" eller modem som de fleste nok kender det som er der heller ingenting der.


    Nogen der har en ide om hvad jeg kan gøre nu? Da jeg ikke føler det er rimeligt at de ikke oplyser om noget de siger de er stoppet med men som alligevel er lavet lidt over 6måneder efter man for af vide de er stoppet med det.

  • Det står klart i deres informationer at man skal betale for fast IP-adresse. Det kan godt være det er irriterende, men sådan er deres system. Take it or leave it.


    AFTALEVILKÅR
    Gældende for eksisterende kunder (SE) pr. 1. marts 2014 og nye Stofa kunder fra 24.
    februar 2014


    6. BRUG AF TILSLUTNINGEN


    6.6 Med tilslutningen følger 1 dynamisk IP-adresse, der tildeles af Stofa. Den
    dynamiske IP-adresse kan være offntlig eller internt tildelt af Stofa. Abon
    nenten kan ikke få tildelt ekstra dynamiske IP-adresser.
    I stedet for at vælge 1 dynamisk IP-adresse kan abonnenten oprette 1 stk. fast
    IP-adresse mod et gebyr.
    Eventuelle e-mail-adresser og den tilknyttede IP-adresse tilhører Stofa og
    stilles kun til abonnentens rådighed, indtil abonnementsaftalen udløber.


    det står i deres pdf fra i år som bla. Syd Energi har læggende at "Den
    dynamiske IP-adresse kan være offntlig eller internt tildelt af Stofa.
    " det skulle man så osse kunne få ændret og ikke få "Tvunget en NAT løsning" ned i halsen, som kræver hvis man vil ha det væk at man køber en fast ip...

  • Så du vil have en dynamisk IP-adresse uden NAT? Mig bekendt kan det ikke lade sig gøre. Pointen med dynamiske IP-adresser er netop at ISP'en kan spare på deres tildelte IP-adresser udadtil ved at bruge NAT og dynamiske IP-adresser internt.

  • Så du vil have en dynamisk IP-adresse uden NAT? Mig bekendt kan det ikke lade sig gøre. Pointen med dynamiske IP-adresser er netop at ISP'en kan spare på deres tildelte IP-adresser udadtil ved at bruge NAT og dynamiske IP-adresser internt.


    pointen er af min far skal ha åbnet for nogle porte som ikke er standard porte og det kan man ikke med den "Nat Løsning" som Stofa propper ned i halsen på ham som han ikke er blevet informeret om eller har bedt om. Der blev spurgt da han bestilte det om det var muligt uden det kostede ekstra at sætte sin egen router på og det var det.


    det var i august måned han bestilte fiberen.

  • Underligt.. Jeg er en af SE kunderne, som er blevet tvunget over på Stofa. Jeg har aldrig fået tilbudt at skifte min dynamiske interne IP ud med en offentlig. Fik vide at jeg skulle betale for fast IP, ellers kunne jeg få en spand lort at hoppe i!


    Men tilbage til hele problemet...


    Grunden til det kører på denne måde, er pga. IPv4 adresse mangel. Det er derfor nye kunder kommer ind på deres interne net. Dog er det slet intet problem, medmindre man vil feks køre en FTP eller andet form for gammeldags server protokol. Der er ingen spil feks. hvad jeg har oplevet, som ikke kan spille online pga. dette, så jeg kan slet ikke forstå hvorfor OP hidser sig sådan op over dette. Skal du køre FTP server, tja så hiv 29 kr op at lommen og lad være med at være så fedtet.

  • Underligt.. Jeg er en af SE kunderne, som er blevet tvunget over på Stofa. Jeg har aldrig fået tilbudt at skifte min dynamiske interne IP ud med en offentlig. Fik vide at jeg skulle betale for fast IP, ellers kunne jeg få en spand lort at hoppe i!


    Men tilbage til hele problemet...


    Grunden til det kører på denne måde, er pga. IPv4 adresse mangel. Det er derfor nye kunder kommer ind på deres interne net. Dog er det slet intet problem, medmindre man vil feks køre en FTP eller andet form for gammeldags server protokol. Der er ingen spil feks. hvad jeg har oplevet, som ikke kan spille online pga. dette, så jeg kan slet ikke forstå hvorfor OP hidser sig sådan op over dette. Skal du køre FTP server, tja så hiv 29 kr op at lommen og lad være med at være så fedtet.


    det er princippet i det, TolaGarf og hvorfor betale 29kr for noget som skulle være gratis?


    jeg har været SE kunde i 6år eller mere og har altid haft muligheden for min egen router og det bruger jeg os. Stofa er de eneste som ikke vil ha du åbner porte og propper deres latterlige "NAT Løsning" ned i halsen på folk som min far som ikke ønsker det...


    og angående mangle på IPv4 ip'er det ved jeg godt, men manglen er sådan ikke så står at den kun er til for erhverv eller dem som vil ha en fast ip ;)

  • Jeg har tidligere arbejdet for Stofa Teknisk support (firstline og secondline) mens de flyttede SE kunder over på Stofa platformen (der var flere problemer end der var løsninger), deres system er opsat på den værst tænklige måde mht. internt netværk i hjemmet, man har ingen frihed på Stofa udstyr.


    Iflg. stofa's interne guidelines skal man bede kunden om at sætte en switch på CPE(fiberboksen) for at dele den kablede forbindelse op til flere maskiner.


    Hvis du vil have server stående eller sætte en vpn op er det bare tough luck(supporterne kan ikke hjælpe dig), stofa's systemer er ikke gearet til andet end mailcheck og streaming via deres tvløsning.


    Fast IP forwarded til routeren er måske den løsning du leder efter.
    Bed evt. om at tale med en fra NOC.


    Mvh. Tidligere Stofa Supporter