Clock hastighed på Ram og CPU.

  • Hej Tweak.


    Som den nybegynder man ligepludselig føler man er så finder man ud af at det er fløjtende ligemeget med hvad ens Bundkort Ram clock hastighed, og rammenes egen clock hastighed er..


    Da CPU'en jo begrænser helt vildt den norminelle hastighed.


    Jeg valgte at købe et par 2400Mhz ram til min computer derhjemme og undrede mig voldsomt over at den blev ved med at skrive 1333Mhz, indtil jeg så i morgen fandt ud af at det er min CPU (I5-2500k) som er begrænset til Memory Clock Speed på 1333Mhz.


    Så tænkte jeg der må da være en mulighed for at få en CPU som supporter bare lidt bedre til Socket 1155 så jeg ikke skulle ud og købe nyt bundkort også, hvor man så finder ud af at det var vidst ligemeget for den højeste clock jeg kunne finde var 1600Mhz, og man skal helt op i Extreme processor serien for at så 2100Mhz, samt at det heller ikke battede meget hvis jeg valgte at skifte bundkort ud til 1150 og en ny CPU dertil.


    Samt hvis man gik over til AMD så var den højeste jeg kunne finde på 1800Mhz.


    Dermed kommer mit spørgsmål så, hvorfor fanden laver man så voldsomme ram MHz når CPUerne ikke understøtter det alligevel ?


    Samt vil det ikke være bedre så at når man er begrænset til 1333Mhz at så ændre på CL tiderne så de ligger langt lavere ?


    Eller vil det være muligt at clocke den begrænsede hastighed op, forsøgte at gøre det i går aftes, men en skrigende unge og sur dame tillod mig ikke så meget tid at rodde med dette :)


    Hvis så hvad har i råd til mig i denne situation ?


    P.S. Sorry for en rodet indlæg :)


    P.P.S. Computerens indhold som er relevant:
    Bundkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD4
    CPU: Intel I5 2500K
    Ram: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16Gb

  • Det som du gør, er jo rent officielt understøtter din CPU, som minimum 1333 Mhz ram, for at vøre sikker på, at den kan starte op jfr. JDEC.


    Alle nyere bundkort kan sagtens udnytte hurtigere ram, så du har ikke skidt i nælderne ved at købe nogle 2400Mhz ram, det er helt sikkert :9xo .


    Du går ind i din bios, sætter dine ram til manuelt, justerer hastighed og volt, typisk 1.65 for 2400Mhz, og det er det, så kører de nemlig 2400Mhz. Nogle typer 2400Mhz ram kan dog med fordel sættes til at køre 2133Mhz og så kan du stramme timmings op og derved køre hurtigere, end de gør ved 2400Mhz og standard opsætning.
    Er det så noget som egentlig betyder noget, nej det er det ikke, du kan måle dig frem til en forskel, men i brug så betyder det intet, som helst.


    Håber det gav dig lidt svar på dine spørgsmål.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • :goodpost:



    Hej Ebo/Sam.


    Tusind tak for det svar.


    Dette vil jeg forsøge mig med når jeg har tiden til det :)


    :rules:

  • Lige Z68 platformen er ikke glad for super høje RAM hastigheder, så det du gør er at sætte dem til 2133MHz, og så sænker timings så meget de kan, dette er trial and error, - der kan ikke ske noget ud over du skal reset bios.


    http://www.anandtech.com/show/…t-ddr32400-101212-165-v/9
    -Hvis de har samme chips så virker 8-10-10 for dem ved 2133.


    Ydelsenforskellen, som du nok kun kan måle i benchmarks, vil være meget ens, så du går ikke glip af de potentielle ekstra MHz ;)

  • Hej, og tak for jeres svar.


    Lige pt. så er det stort set ligegyldigt hvad jeg gør i BIOS setup.


    Så snart jeg gemmer og genstarter så starter den op og lukker ned igen, og derefter kommer med en fejl meddelelse at mine voltage eller overclocking settings er forkerte derfor sætter den CPU clock tilbage til 3.3Ghz og BLK clock til 100Mhz samt Ram clock til 1333Mhz.


    Så skal lige have undersøgt hvorfor den gør således :)

  • Prøv lige at cleare CMOS (tag batteriet ud af bundkortet).


    Derefter så aktiver XMP i BIOS, så skulle du få et udvalg af hastigheder hukommelsen kan køre ved. Stabilt. Der er ingen grund til at rode med manuel overclocking af RAM, med mindre du vil endnu højere op end 2400.

  • Prøv lige at cleare CMOS (tag batteriet ud af bundkortet).


    Derefter så aktiver XMP i BIOS, så skulle du få et udvalg af hastigheder hukommelsen kan køre ved. Stabilt. Der er ingen grund til at rode med manuel overclocking af RAM, med mindre du vil endnu højere op end 2400.


    Hej Sakkura.


    Tak for svaret.


    Har fået prøvet at fjerne CMOS batteriet og tilbage igen, men desværre ingen held..


    Ser ud til at det er mit Motherboard som har en eller anden begrænser som skal trykkes fra før den vil lade mig clocke.


    http://imgur.com/MGpXdUA


    Er ved at lede nettet tyndt for svar :)

  • Det har ikke noget med XMP at gøre. XMP betyder ikke DDR3-2400, det kommer jo helt an på hvilken profil man vælger.


    Og det lader bare til at nitan står med et fejlbehæftet bundkort (eller CPU).

  • Hej i 2.


    Tak for jeres svar.


    Jeg har forsøgt at pille CMOS fra og fjerne rest strømmen, samt havde jeg nogle gamle 512Mb ram 1333Mhz liggende, og den ville heller ikke starte op med dem, har læst at lige præcis det bundkort jeg har, kan lave de her loops, nogle er heldige at få maskinen igang efter 7-8 loops, men opgav igår efter 30 minutter hvor den looper.


    Så om det er CPU eller bundkortet som er stået af ved jeg ikke, men i og med de begge er fra December 2011 gav det mig endnu en grund overfor damen herhjemme til at jeg skulle opgradere :)


    Det jeg frygter mest er om jeg kan få Raid 0 til at kører så mine Ssd ikke har tabt deres data.

  • Mig bekendt burde du kunne få dit raid setup til at virke, forudsat du sætter diskene til nøjagtig samme stik, som på dit gamle bundkort, så det bruger samme kanaler. Intels raid drivere burde være ens til Z68 eller Z97.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Ebo/Sam.


    Det er helt korrekt, den starter fint op på diskende, samt så har jeg fået rammende til at køre 2400Mhz uden problemer.


    MSI har nu lavet et fantastisk Bios som er meget overskueligt :)


    Jeg er rimelig glad herfra selvom at den ikke vil fange nogle usb enheder i windows, men det er et andet issue :)

  • Fedt at dit nye setup kører ;)


    Måske skal du manuelt hente USB-drivers eller chipset drivers til dit bundkort.


    For at mine USB 3.0 porte virker, bliver jeg nødt til manuelt at hente USB 3.0 driver fra ASUS's hjemmeside - hvilket egentlig kom lidt bag på mig, synes de fleste drivers bliver fundet af Windows Update.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13