Test af ASUS VivoPC VC60-B017K

  • Vi modtager for tiden en hel del produkter til test på redaktionen, og blandt disse produkter befandt sig ASUS VivoPC, som er en såkaldt HTPC, eller Home Theater PC, som skal være dit fjernsyns faste følgesvend. Læs med i denne anmeldelse, hvor vi finder ud af, hvad ASUS VivoPC er for en størrelse.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/1976/large_front.png]


    Læs Test af ASUS VivoPC VC60-B017K

  • En tommelfinger op for (endelig) der dukker en test op af en HTPC færdig bygget mini-pc :)


    et stort minus dog at det er forrige års ivy model specielt når vi nu har fået Haswell modeller på gaden både fra Intel, Gigabyte og Zotac m flere.


    En opfordring herfra er at i får testet nogle Haswell modeller for den Asus er udover at være "gammel" også alt for dyr i forhold til sine specs men det værste synes jeg er dog at den ikke engang har indbygget IR-modtager som intel, gigabyte, Zotac kan bryste sig med som gør oplevelsen med sådan en HTPC build langt federe end at skulle betjene kræet med enten mus, tastatur eller smartphone.


    Som sådan synes jeg anmelder har givet den for høj en karakter set i lyset af de nyere alternativer som findes på markedet....Den burde højest havde landet på 7 IMO.

  • Nuvel jeg forstår at når en score først er givet så bliver den ikke lavet om.



    Ikke destomindre så er den vivo i har testet altså noget der skraber bunden mhs til det udvalg der findes idag og det jeg efterlyser er i buund og grund blot test af Nye htpc'er. det er jo ikke nyheder at tage gamle modeller frem og så teste dem udfra hvad de kan uden at sammenligne med noget mere nutidigt ;)


    i skriver bla den har alarmerende høje temperature bare ved at skulle afspille en ganske alm mkv fil 70-75grader. Der er ikke engang tale om en bluray så der ryger temperaturen sikkert endnu højere op og det på en i5 model som burde trække under 10% ydelse ved at håndtere en alm mkv.


    Dette er et generelt problem som second og første gen i modellerne fra intel langede over disken. først med Haswell blev det MEGET bedre.


    Min zotac id91 i3 (vel og mærke) ligger på 43-45grader (her i sommervarmen) når den afvikler bluray mkv filer.



    Bare udfra ovenstående undrer det mig at Asus vivo kan score så højt et tal da den
    1. er en 2012 model
    2. har alarmerende høje temperature
    3. Tør ikke tænke på hvor høj hd/ssd arbejdstemperaturen er i et lille kabinet med så varm en cpu.
    4. latterlig høj pris.
    5. mangler IR-modtager (som de fleste nye HTPC mini-pc modeller kommer indbygget med)

  • 1. er en 2012 model
    2. har alarmerende høje temperature
    3. Tør ikke tænke på hvor høj hd/ssd arbejdstemperaturen er i et lille kabinet med så varm en cpu.
    4. latterlig høj pris.
    5. mangler IR-modtager (som de fleste nye HTPC mini-pc modeller kommer indbygget med)


    1.
    er en 2012 model


    Det gør den jo ikke dårligere


    2.
    har alarmerende høje temperature


    Hvor omtales "alarmerende høje temperature"


    3.
    Tør ikke tænke på hvor høj hd/ssd arbejdstemperaturen er i et lille kabinet med så varm en cpu.


    En SSD udvikler ikke varme.


    4.
    latterlig høj pris.


    Pris er vel ret individuelt. Latterlig højm har vi ikke skrevet.

  • 1.
    er en 2012 model


    Det gør den jo ikke dårligere


    2.
    har alarmerende høje temperature


    Hvor omtales "alarmerende høje temperature"


    3.
    Tør ikke tænke på hvor høj hd/ssd arbejdstemperaturen er i et lille kabinet med så varm en cpu.


    En SSD udvikler ikke varme.


    4.
    latterlig høj pris.


    Pris er vel ret individuelt. Latterlig højm har vi ikke skrevet.



    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    1. jov en 2012 "htpc" mini-pc er dårligere end 2013 model med haswell. jeg har nævnt operations tempeaturen som burde havde afgørende indflydelse på en score. Dette er en fejl som intel har kæmpet med de første to generationer..prøv eventuelt at google det med deres Intel Nuc first gen som havde ivy i.i modellerne døjer med dette derfor det først med Haswell blev interessant og fornuftigt at gå efter de "htpc" størrelser :)



    2. Citat fra jeres test under en halv times afspilning af en mkv fil "Vi ser her, at VivoPC holder sig på lidt alarmerende 70-75 grader" og senere i testen citat "Ved afspilning af YouTube videoer i full HD holder VivoPC sig under de 70 grader, og blæseren kører også med noget lavere RPM, så det er også absolut godkendt"



    Det kan da ikke godkendes at en i5 kører med 70-75 grader på cpu'en når den ikke engang skal lave andet end afspille HD matriale..noget en simpel WD HD live boks også kan uden at blive så varm man kan spejle æg på den til en brøkdel af prisen (på 600kr).


    Du mener måske 70-75 grader er ganske fint ? det håber jeg ikke ;)


    Jeg har sammenlignet med en Zotac id91 som jeg selv har som under hårdere arbejdsopgave kører med 40'ish celcius grader det burde gøre indtryk om noget.



    3. Jeg ved udemærket godt en SSD ikke udvikler nævneværdig varme det er så heller ikke det jeg skrev, derimod at, i tilfældet med den Vivo så TØR jeg ikke tænke på hvor varm ens SSD eller alm HD ville blive pga varmeudviklingen fra vivo'ens CPU...altså den strålevarme der forekommer samt uundgåelige opvarmning til resten af kombonenterne i den lukkede "ventilerede" kabinet.


    4.nej har heller ikke skrevet at I har skrevet latterlig høj en pris men en hurtig sammenligning kan jeg godt give.
    (blot et eksempel)
    Zotac zbox ID91 i3-4130T = 2394kr
    Plextor M5S 128gb SSD = 604kr
    1*4gb crusial 1600mhz = 262kr
    logitech k400 trådøs tastatur med trackpad = 238kr
    asus ekstern bluray drev = 485kr
    alt ialt 3983kr


    og så får du en maskine der er up to date, ikke risikerer at brænde sammen kort efter garantiperioden/reklamationsperioden udløber og som også er hurtigere end Vivo'en. Bemærkede i skrev i testen at den skulle buffer i ca 5 sekunder på en ALM mkv fil...zotac'en skal slet ikke buffer den kører bare derud af. Du får ovenikøbet tastatur med i prisen til at betjene den med samt bluray drev (harr ikke tjekket om Vivo'en har dvd afspiller eller bluray men ændrer ikke på facit).


    5. manglen på IR modtager er faktisk en stor mangel tro det eller lad være men det fuldender faktisk en HTPC at man kan betjene den med en programerbar fjernbetjening. de fleste 2013 modeller og frem kan klare en ganske alm MCE remote som kan programmeres til f.eks at starte programmer op fra start menuen så man behøver slet ikke rode med mus eller tastatur.








    Summan summarum den der safe buy synes jeg Vivo'en ikke har fortjent og det kan bakkes op med ovenstående og egentlig også jeres egen test :)

  • Safe Buy awarden er givet ud fra, at folk kan købe VivoPC og få det, de forventer at få = en HTPC der kan afvikle 1080p. Altså er den et Safe Buy, da den gør som lovet.


    Der sker ikke det fjerneste ved at CPU'en kører ved 70 grader.


    Husk også på, at vi har en skala at give bedømmelse ud fra. Den har fået 8, fordi:


    "7-9: Et godt gennemtænkt produkt med få "udfald"
    Karaktererne fra 7-9 gives for et produkt der er rigtigt godt gennemtænkt og performer godt sammenlignet med lignende produkter. Det er i denne karaktergruppe tilladt af have enkelte udfald – dvs. enkelte småfejl som det er til at leve med. Antallet og tyngden af disse vil være medbestemmende for placeringen i denne kategori."


    Jeg har vurderet, at VivoPC er det, der er markeret med fed. Den har ikke fået 9, fordi den ikke performer helt på højde med andre alternativer.


    Men hensyn til en IR-modtager, så er det jo en ren personlig præference, og det er jo ikke strengt nødvendigt - og i øvrigt har man jo intet at bruge en IR fjernbetjening til, hvis VivoPC sidder bag på fjernsynet ;) Man kan jo f.eks. tilkøbe et tastatur med touchpad, der kører over Bluetooth eller lign.


    Jeg håber, at det bringer noget klarhed over sagerne.

  • Undskyld, men Safe Buy er da netop den rette award i denne situation? Hvis han havde givet en forkert award, havde det da om noget været en Great Product, for det er det ikke. Det er hardwaren for gammel til, og temp for for høj. Denne HTPC giver nøjagtigt, hvad man forventer. At temp så er lidt høj er surt, men ikke ødelæggende. Så jeg forstår ikke, hvorfor du absolut skal hakke løs i, at testen ikke kan forsvares? Det er for mig et udtryk for, at du bare ikke vil acceptere, at anmelderen her er af en anden mening end dig :-)


    Flot og grundig gennemgang, Mads :-)

  • Jeg har haft med HTPC at gøre siden 2009 og skulle mene min egenoplevelse med disse maskiner er med til at berettige og bakke min viden op omkring disse ikke destomindre så kan jeg fornemme der snakkes til døve øre herinde ;)


    Anyways og min primære årsag til at skrive er at gøre Tweak's læsere (for dem der ikke skulle vide det i forvejen) at der findes alternativer både billigere men også nyere som byder på flere features, mere stabilitet, bedre ydelse og LANGT lavere temperaturer (for dem der ønsker at havde deres hardware en årrække frem) og skulle jeg allerede på nuværende tidspunkt havde ledt den/de personer i anden retning af Vivo'en udfra de er blevet bedre oplyst end det man får udfra Vivo anmeldelsen så er min mission opfyldt.


    Jer ser frem til fremtidige HTPC anmeldelser som må brage igennem skalaen hos jer for hvis en Vivo kan ramme 8 må de nye gigabyte, intel nuc og zotac ramme 14-15 stykker.


    Peace out ;)



    PS. Mads nu ved jeg tilfældigvis jeg har ret så selvfølgelig gør jeg jer og læserne opmærksom på det i lige det her tilfælde. men vent og se når de andre maskiner bliver testet så tror jeg ikke længere 70-75grader arbejdstemperatur når dyret blot skal yde knap 20% kan betragtes som en "lille fejl" :)


    PPS. mario det er korrekt en IR modtager er en smagssag men vi kommer ikke udenom at den er indbygget i stort set alle 2013 modeller uden det er en merpris. og mhs til sidde bagpå et fjernsyn og så bruges den ikke. Ir modtageren i Intel Nuc og Zotac Zbox er følsom nok til at modtage selv deromme. Virker upåklageligt med bla min old gamle Logitech harmony one (first gen). Vi kommer hheller ikke udenom at Vivoen koster 5000kr uden IR modtager og uden Keyboard+trackpad....Jeg har lige opstillet du kan få en kraftigere og bedre HTPC mini-pc til TUSIND kr mindre ;)

  • Hvor er det fedt med sådan en diskussion! Jeg elsker, når vi ikke er enige :) (og det mener jeg!)


    Når det er sagt, så kan jeg gå med til en karakter, der i stedet er 7. Nu ved jeg godt, at vi ikke retter karakteren, når den først er givet, men du har ret - en karakter på 7 er mere fair. Awarden beholder den dog, for jeg mener stadig, at den er et Safe Buy. Du kom med et eksempel, hvor man kunne indkøbe dele til at lave en tilsvarende eller bedre HTPC for færre penge, men det tænker den almindelige dansker ikke på. Den almindelige dansker vil købe et produkt, der gør det, de forventer, at det skulle kunne, og uanset om du vil det eller ej, så gør VivoPC som lovet. Nok er temperaturen høj, og nok er den dyrere end andre alternativer, men ift. en "Safe Buy award", så spiller prisen ikke så stor en rolle, som den gør ved "Great Product" eller "Editor's Choice" awarden.


    Jeg skal også være ærlig og sige, at jeg ikke har haft en Zotac, NUC eller lign. mellem hænderne, så disse kan jeg selvsagt ikke stille i sammenligning med VivoPC.


    Men det er for fedt med disse diskussioner! Bliv endelig ved med at komme med din mening :)

  • Mario


    Den almindelige dansker kan nu sagtens købe bla Zotac samlet. id 91 plus får man så bare med indbygget 4gb og 500gb mekanisk disk ydermere så bryder man ikke garantien hvis man åbner den da den også sælges, som i den model jeg valgte, barebone og blot skulle monteres HD/SSD og ram i. grunden til jeg nævner det er at der i testen står at i ikke ved om man bryder garantien på Vivo'en ved at åbne den og så er det lidt hip som hap vs at havde flere muligheder og at tilkøbe en ekstern bluray afspiller kan den alm dansker sagtens overkomme hvis han/hun kan spare 1000kr


    Det er foriøvrigt rart du er modtagelig for konstruktiv kritik så thumbs up herfra :)


    Nu ved jeg ikke om det er Asus selv der har tilsendt jer den Vivo men det lugter ærligt talt af, "vi smider lige denne afsted i håbet om nogenlunde anmeldelser så vi kan komme af med vores gamle modeller" når der realt findes bedre og billigere løsninger i skrivende stund 2014 og det synes jeg bare er dårlig stil fra deres side af, hvis det er tilfældet men det er så bare min personlige mening når det kommer til service og god kundepleje. Min holdning havde været en helt anden hvis prisen havde været fair i omegnen af maks 3100-3200kr men 5000kr er sq at snyde folk (som ikke ved bedre).


    Hvis det er dig som ender med at få mulighed for at teste nogle af de andre htpc mini-pc på markedet så vil jeg varmt anbefale dig også at afprøve afspilning af bluray matriale helst iform af bluray iso så får man en bedre fornemmelse af hvad den kan trække for hvis det som i Vivio'ens tilfælde er den skal buffe bare ved at man spooler så kommer den på opgave med en fil som fylde 30-40gb vs alm mkv på 6-15gb.

  • Først og fremmest, så er HTPC området som sådan ikke uddelegeret, men din anbefaling er taget til efterretning og er skrevet bag øret :)


    Dernæst, så var det også prisen, der over natten fik mig til at få det bedre ved at give VivoPC karakteren 7.


    Tusind, tusind tak for dine inputs :) Det er for fedt, når I brugere melder tilbage - uanset om det er skulderklap eller konstruktiv kritik.