Konstruktiv kritik, ris/ros osv. af fotos

• Hello Tweakers :-)

Som en fritidsinteresse har jeg, at tage ud i naturen og tage billeder. Har ikke det vilde udstyr endnu, men det skal nok komme hen af vejen. Men kunne selvfølgelig godt tænke mig kritik, ris/ros og så videre, af det jeg allerede har lavet. Så her får i lige en lille flok.

[Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/IMG_0128_zps3d8e95bd.jpg]

[Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/IMG_0125_zps8229cd06.jpg]

[Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/IMG_0115_zps6f79a3b7.png]

[Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/IMG_0167_zpsbc11f66d.jpg]

[Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/IMG_0156_zps17c0482c.jpg]

[Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/IMG_0132_zps22ea54eb.png]

Uanset hvordan og hvorledes billederne bedømmes, kunne jeg godt tænke mig en begrundelse. Synes du f.eks billedet er dårligt, vil det være superfedt, at du fortæller hvorfor og hvad der kan gøres bedre. Synes du derimod billedet er godt, vil det være rigtigt fedt, at du fortæller hvad der gør, at du synes billedet er godt :-)

På forhånd mange tak! :cheers:

• Lidt input:

Billederne 1 og 2 er ikke lige min stil (forstået på den møde at de ikke siger mig så meget), men teknisk er de faktisk rimeligt gode.

Skal der være noget på disse ville det passer "1" med en anelse mere dybdeskarphed således at det var skarphed helt ned til der hvor knoppen starter - der mangler lige den sidste cm eller deromkring.

Ved billede "2" er det lidt af det samme: det er lidt ærgeligt at de sidste 2 blomster ikke også er skarpe. Enten det, eller også skulle fokus være endnu mere snævert så det kun var en enkelt blomst der trådte skarpt frem.

Billede 3 kan jeg meget bedere lide, da det pirre nysgerrigheden lidt mere - hvad er der på den anden side af trappen.... Måske det kunne rettes en anelse mere op, således at det nederste trin og horisonten var mere (helt) vandret, og måske skulle trappen centreres helt (den er lige en anelse off-center, og det generer på en eller anden måde).
    Jeg syntes dog at du har fanget en stemning som jeg godt kan lide. Måske en anelse mere kontrast, således at de hvide blomstre træder lidt mere frem ville styrke billedet. Generelt er det en god ide at sigte efter at de mørkeste områder er helt (eller næsten helt) sorte, mens de lyseste områder næsten skal brænde helt ud.

Der er også en anelse gult "fnidder" lige der hvor den liggende træstamme knækker som forstyrer lidt.

Billede 4: Fint landskabsbillede med lækre grønne farver - lidt øv med den grå sky ude i venstre side - den kunne godt fjernes. Igen tror jeg at mere kontrast kunne styrke dramatikken i billedet.

Billede 5: Det siger mig ikke rigtigt noget, det er mere til familiealbummet (som et bedre familiebillede absolut). Du får har brændt højlyset i vandet en anelse for meget ud (det er svært med så stor kontrast i billedet at undgå). Samtidigt måtte de mørke områder godt have været mørkere.

Billede 6: Selvom det minder lidt om "1" rører det mig slet ikke i samme grad.
    Det er som om der er for meget plads (bart) i forgrunden samtidigt med at der er for tæt i baggrunden - der er sådan en meget skarp opdeling af billedet og det bliver en anelse statisk.
    Som du har valgt at skære det forstyrrer bænken ude i højre side (ekstra fordi den er klippet midt over).

Jeg tror faktisk at den lokation kunne have givet et mere spændende billede hvis du havde haft bænken som en del af hovedmotivet - det ville så (måske) have fortalt en hel anden historie om et forladt sted.

Når alt dette er sagt, så er der teknisk rigtigt mange gode ting i billederne, det er ikke for at kritisere dem, men du spurte om ærlige meninger (understøttede) og det er det jeg prøver.

Specielt med 1 og 2 er jeg ikke den rigtige at spørge. Jeg kan sagtens se det teknisk flotte i denne type billeder (og det klarer du faktisk ret godt), men de siger mig bare ikke så meget. Forstået på den måde at jeg godt kan syntes at de er flotte, men de keder mig hurtigt.

Håber at mine kommentarer kan bruges, og kom så ud og skyd en hel masse flere billeder!

Hvis du kan finde den, så bør du kigge efter Scott Kelbys "... book for digital photographers" (hvor ... passer til din version af Photoshop software) - han er skide god til at lære fra sig omkring brug af Adobes produkter!

/ask

• Flot, at jeg glemmer at svare -.-'

Tusind tak for kritikken - havde slet ikke håbet på så meget og så god kritik! :D

Alle tingene er bestemt taget til eftertragtning, og jeg vil snart ud og skyde nogle flere billeder i stil med 3 og 6. Det er også de billeder jeg bedst kan lide selv. Og så tror jeg lige jeg skal ned til den bænk igen - som du siger bør den nok være hovedmotiv. Så langt havde jeg slet ikke tænkt.

Og så vil jeg selvfølgelig tænke mere over vinkler, så tingene bliver mere vandrette (hvor det passer ind selvfølgelig :-)

Endnu en gang; Tusind tak for kritikken - og bestemt også rosen! :D

• Bedre sent end aldrig :pinch:

Med vinklerne kan du lave rigtigt meget efterfølgende og du kan få de fleste programmer til at rette op efter en linie du selv placerer.

Hvad bruger du af software til efterbehandling?

• Bedre sent end aldrig :pinch:

Med vinklerne kan du lave rigtigt meget efterfølgende og du kan få de fleste programmer til at rette op efter en linie du selv placerer.

Hvad bruger du af software til efterbehandling?

Hehe. Ja, det er sandt :oops:

Jeps, det ved jeg - det havde bare ikke fanget min opmærksomhed, at de ikke var i vinkel, så det er derfor :thumbdown:

Bruger Photoshop CS6 - men går og overvejer, at investerer i Lightroom også. Ved dog ikke helt om jeg kan forsvare det økonomisk, med CS6 også :P