Low-end Gamer PC i stuevenligt format

  • Jeg går og overvejer at anskaffe mig en lille PC, som skal på bordet under mit TV - Den skal derfor være forholdvis kompakt og lydløs.


    Den skal udelukkende bruges til gaming. Min primære gaming vil fortsat foregå på min PS4. PC'en skal kun bruges som et supplement dertil, til nogle små spil der ikke udkommer på konsol. Den behøver derfor på ingen måde være high end.

    Jeg startede ud med at kigge på en Alienware X51 (den mindste model til 5999,-)


    Flere har dog frarådet mig denne, så jeg ved ikke helt hvor højt den står på listen længere. Det jeg faldt for ved den var størrelsen, prisen og at den bliver levereret med windows. Hvad siger i om denne?

    Jeg er senere blevet anbefalet en Tiny Shark Brutality, GTX 760 Edition fra Sharkgaming. Den er noget større og prisen er lidt højere end jeg havde budgetteret med. Hardware mæssigt får man en del ekstra på alle områder - Spørgsmålet er bare om jeg får brug for det?

    Et lille minus ved denne (udover prisen) er at der ikke er trådløst netkort i maskinen, og der er ikke plads til at tilføje et ifølge forhandleren. Jeg skal derfor have en USB WiFi adapter. JA! jeg ved godt det er en lille ting, men jeg vil helst ikke have noget tinglende ud af USB porten når den skal stå i stuen :)


    Jeg er også fået et tilbud fra en lokal forhandler på en PC i samme kabinet.


    - Fractal Design Node 304 mITX
    - Corsair 500W 500CX
    - Asus H87I-PLUS mITX DVI/VGA/HDMI
    - Intel Core i5-4430
    - DDR3 8GB
    - MSI GeForce GTX650 OC V1 1GB DVI/mHDMI
    - Samsung 840 250GB EVO


    Pris: 5600,-


    Prisen er bedre. Men vil det kunne svare sig spare pengene?


    Hvordan vil støjniveauet være på sådan en maskine? Shark computeren bruger noget vandkøling, så jeg kunne forestille mig at den er mere lydløs. Er det korrekt forstået?


    Hvad med CPU'en? er den ok? Efter en hurtig søgning på nettet ser det ikke ud til der er den store prisforskel fra i5-4430 til i5-4670 som sidder i Shark maskinen.


    En sidste mulighed ville være at bygge en selv. Hvis jeg havde alle stumper, ville jeg helt sikker være i stand til at sætte det sammen! - Men jeg har simpelthen ikke den fjerneste idé om hvilke komponenter jeg skulle indkøbe! :P Så den mulighed har jeg lagt på is indtil videre :)


    Nå det blev en lang smøre! :) Jeg håber der er et klogt hoved eller 2 der kan hjælpe med et syn på sagen! :)

  • Vandkøling er ikke nødvendigvis mere stille. I forhold til stock-køleren fra Intel er det vandkølingssæt mere stille ved høj belastning, men i forhold til en luftkøler til samme pris laver det mere larm over hele linjen. Den primære fordel ved vandkøling er at der ikke hænger en stor metalklods over CPUen, så det er noget sikrere hvis den skal kastes rundt af PestDanmark.


    Det tilbud du har fået lokalt er efter min mening det bedste, dog bør du få et bedre grafikkort i maskinen. Der er meget stor forskel fra et GTX 650 til et GTX 760. Et GTX 760 er måske nok i overkanten til dine behov, men jeg ville anbefale i det mindste at få et GTX 650 Ti eller Radeon R7 260X. Og det ville ikke skade hvis du endte med et GTX 650 Ti Boost, GTX 660, eller Radeon R9 270.


    Mht. CPUen har du ret, der er ikke den helt store forskel mellem Core i5-4430 og 4670. Sidstnævnte er bare en lidt hurtigere udgave af samme chip. I forhold til Core i3-4130 i Alienware-maskinen er de en hel del bedre.

  • Tak for svar :) Så du vil faktisk mene at maskinen som jeg havde fået tilbudt lokalt er mere lydløs en shark maskinen? Hvis vi tager udgangspunkt i at de har samme cpu og grafikkort?


    Hvis jeg glemmer prisen et øjeblik ville der så være nogen fordel ved at vælge shark maskinen? Eller sagt på en anden måde - Er der nogle svage punkter ved den, hvis vi ser bort fra prisen?


    Og lige et bonus spørgsmål. Hvis jeg kaster mig ud i selv at bygge den - Hvad skal jeg så være opmærksom på når jeg vælger bundkort? CPU og grafikkort giver lidt mere mening for mig. Det er lidt sværere at gennemskue hvad et godt bundkort er og hvordan det udskilder sig fra andre bundkort.

  • At samle selv er det meste af tiden billigere end at købe færdigsamlet. Der er dog undtagelser. Hvis du ikke gider at bruge tid på at samle selv og risikerer at ødelægge noget. Tingene er dog blevet meget nemmere end det var engang, hvis man bare bruge en time eller to på youtube kan man faktisk lære en del og på den måde være bedre forbedret.


    Hvilket små spil eller indie spil havde du i tankerne. Er det terraria/minecraft eller er vi over i noget star citizen. Regner med at den skal bruges ude i stuen. Så jo mindre den fylder/larmer, det bedre. Bundkort handler mere om behov, der er jo forskel på om du skal OC på høj plan, game eller et lille bundkort(itx) uden de store features, men lille og billigt.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Primært mindre spil ala Minecraft og Terraria, samt nogle ældre, ikke krævende spil. Der er også løbende kommet nogle lidt mere krævende indie spil, jeg gerne vil prøve. Jeg har næsten lige spillet Gone Home igennem, på min Macbook Air - Det var bestemt ikke optimalt! :D Men jeg tænker ting i den stil.


    Sharkgaming.dk har lige tilbudt mig maskinen jeg linkede til, men med et MSI GTX 660 TwinFrozr 2GB, overclocked istedet. 400 kr billigere. Kan det svare sig at spare de 400 kr, eller skal man holde sig til GTX 760?


    Kan det svare sig at droppe SSD til fordel for en alm. harddisk? Der ville kunne spares lidt penge, men vil det gå ud over støjniveauet?

  • Tak for svar :) Så du vil faktisk mene at maskinen som jeg havde fået tilbudt lokalt er mere lydløs en shark maskinen? Hvis vi tager udgangspunkt i at de har samme cpu og grafikkort?


    Hvis jeg glemmer prisen et øjeblik ville der så være nogen fordel ved at vælge shark maskinen? Eller sagt på en anden måde - Er der nogle svage punkter ved den, hvis vi ser bort fra prisen?


    Og lige et bonus spørgsmål. Hvis jeg kaster mig ud i selv at bygge den - Hvad skal jeg så være opmærksom på når jeg vælger bundkort? CPU og grafikkort giver lidt mere mening for mig. Det er lidt sværere at gennemskue hvad et godt bundkort er og hvordan det udskilder sig fra andre bundkort.


    Nja, den lokale ser ud til bare at have den køler der følger med, og den kan godt larme en del når CPUen arbejder for fuld kraft.


    Shark-maskinen har en dårlig strømforsyning, og så er prisen heller ikke helt fantastisk.


    I forhold til de spil du er ude i, så vil et GTX 760 nok være overkill. GTX 660 burde være rigeligt.


    Du ved nok bedst selv hvordan du har det med lyden fra en harddisk. Det er jo ikke fordi det er meget larmende, målt i dB, men for mig er det f.eks. distraherende ad h til.

  • Kan du forklare hvad der gør strømforsyningen dårlig? Jeg er ikke helt klar over hvad man skal kigge efter.


    Hvis jeg selv skulle bygge og vi tager udgangspunkt i Fractal Design Node 304 kabinettet. Hvilken strømforsyning, bundkort og CPU køler vil du/i så foreslå?

  • Det er en discount-strømforsyning fra Cooler Master, der er kendt for at lave dårlige strømforsyninger.


    Man kan ikke altid se på en strømforsynings specifikationer om den er god eller dårlig. Så man må se på anmeldelser (fra pålidelige kilder såsom HardOCP, Hardwaresecrets, Techpowerup og Johnnyguru). Hvis der ikke er anmeldelser er det et skidt tegn, og hvis det samtidig er fra et firma der ikke er kendt for kvalitet, såeh... :thumbdown: