Airflow i Bitfenix Prodigy M

  • Hej Tweak!


    Jeg har købt mig et bitfenix prodigy m og fyldt det med følgende:


    Asus M5A78L-M/USB3
    AMD FX 8350
    Corsair H55
    Corsair Vengance 8gb (2x4)
    Asus GTX 760 DirectCUII OC


    Jeg er lidt i tvivl om mit airflow er optimalt?


    Jeg har brugt mine utrolige Paint skills (Ja! Jeg siger dig de er vilde!!) til at lave dette mockup:


    [Blocked Image: http://oi40.tinypic.com/2qu8bwm.jpg]



    I bunden har jeg en 230mm Bitfenix Spectre pro med en CFM på 140. Min radiator er monteret til højre med et bitfenix spectre blæser (45cfm) der suger luft ind. Og i toppen er der to Bitfenix spectre (45cfm) der puster ud. Strømforsyningen suger luft fra fronten og puster ud i bunden (Dette kan ikke ændres, jeg har prøvet)


    Hvordan kan jeg optimerer dette? Jeg har planer om at erstatte min radiotor fan med en Noctua NF F12 (93cfm) :)


    /Marcus

  • Normalt er top og bund blæser vendt om så den i toppen suger ind og den i bunden blæser ud - det virker lidt omvendt efter hvad man plejer MEN - suger den i bunden vil du suge den varme udblæsningsluft fra PSU'en ind i kabinettet.
    Derudover er dem i toppen beregnet til at blæse 'frisk' luft direkte ind i grafikkortet og ikke til at trække varm luft ud af kabinettet - selvom de sagtens kan det.
    Den bagerste blæser er egentligt OK når du har en H55.
    Jeg har et Phenom hvor opbygningen er den samme, og jeg valgte at lave det som Bitfenix anbefaler, indblæsning i toppen og udblæsning i bunden.

  • Jeg kan se hvor du vil hen, men i mit hovede virker det omvendt at puste luft ud i bunden. Varm luft vil jo i følge fysikkenslove gerne op, kold modsat :) men jeg kunne prøve det! Jeg har også haft i tankerne at vende den øverste højre blæser, for at få luft på gpuen :)?

  • Det du hele tiden skal være opmærksom på når du flytter rundt på blæsere er IKKE at arbejde imod det naturlige luftflow. Som allerede skrevet vil den varme luft naturligt stige op, derfor er det også dette du skal hjælpe med dine fans.


    Det ser faktisk derfor ud til at dit setup er nogenunde som det burde være, dog risikerer du som det er nu, at den store fan i bunden suger den varme luft fra strømforsyningen direkte ind i kabinettet igen - hvordan du undgår det skal jeg ikke lige kunne sige.


    /ask

  • Havde du brugt bare 10 sekunder på at læse mit indlæg ville du læse at jeg skrev at man NORMALT hiver luften ud med topblæserne - men ikke i tilfældet med dette kabinet
    Det er meget muligt at termisk konvektion dikterer at varm luft stiger opad i kabinettet, men kabinettets design gør at man vender blæserne som jeg beskriver - noget som Bitfenix iøvrigt har fået nogle drøje hug for på diverse forums.
    Bitfenix som iøvrigt designede kabinettet - og derfor må have gjort sig nogle tanker mht. airflow vender selv blæserne på den måde.


    Lad os dog ffs tage en saglig debat om det hvis du er uenig istedet for at du går i instant bashermode - det hører ingen steder hjemme.

  • Jeg har nu forsøgt at vende blæseren i toppen, uden ændret resultat. Jeg fik 81 grader under fuld load på min gpu og 46 på min cpu.

    Jeg ved ikke om du har mulighed for at rykke grafikkortet tættere på toppen? Det kræver selvfølgelig at du har en fuldt bestykket PCI-E port og ikke en eller anden tarvelig 8x eller 4x slot når du rykker højere op.


    Jeg havde et 7990 på et tidspunkt, det var nærmest i kabinettets fulde dybde, og det nød godt af at sidde så tæt som muligt på toppen af kabinettet når blæserne hiver luft ind - kortet ville så suge den friske luft ind og kaste det bagud ud af kabinettet.(stock tunnelkøler)
    Hvis du vender blæserne til at hive luft ud skal grafikkortet sidde 'standard' så tæt på CPU'en som muligt, da der er den risiko at top blæserne kan skabe et lille modtryk i forhold til GPU blæseren hvilket kan forringe kølingen en smule.


    Men uanset hvad, interessant at temperaturen er nøjagtig den samme, så er det lidt hip som hap i dit tilfælde =)

  • Tror ikke grafikkortet bliver et problem, og gpu skulle heller ikke være et problem. Jeg har selv et Asus GTX 760 DirectCUII OC, og der er rigeligt med plads til kabler :) Min psu er en som sagt en Corsair CX750m og der er også god plads :) mht den h80, er det så en 120mm rad? Hvis Ja kan den sagtens være der :)

  • Du kan få en udfordring med dybten/længden af din psu. Det er i hvert fald lige på kanten. Du risikerer at dit gfx ramler på. Det kræver præcise mål fra en prodigy m ejer. Skal selv have kabinettet sammen med corsair ax860i og sandsynligt et drectCU gfx, og har skønnet udfra mange billede og video kig, at dette lige går. Det ville ikke gå med ikke "i" version, da gfx så ville dække for vigtige udgange fra psuen. Din psu er 0,5 cm længere (her højere), samt det ser ud til at nogle stik i psu vil blive dækket af gfx, hvis gfx er for langt. Kan ikke gennemskue længden af dit gfx, da palit alene omtaler pcb længde, men ser ud som om køleren i længere. Dette er mit bedste bud, indtil jeg får købt og bygget primo feb. :9xo

    ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.


  • LeetDonkey - du har naturligvis ret, for du har sat dig ind i dette kabinets lidt mærkelige airflow, denne "bashermode" er unødvendig.
    @macucha - jeg ville være bange for varmen fra psuen (Hvilken er det iøvrigt), men test temperaturen i push og pull fra bunden, og lad os høre fakta. Kunne du hjælpe med målinger til xfreak og andre.... Hvis gfx er langt, er 160 mm psu præcist max "højde" eller går den halve cm?


    God tone er vejen frem - alle forsøger at hjælpe ud fra det bedste de kan. Professionel og betalt hjælp kan bashes - men kun den :cheers:

    ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.