Råd til køb af mediepc

  • Halløj folkens!


    Tiden er kommet til jeg skal bygge mig en lille mediepc / NAS / LAN pc.
    Til det formål har jeg tænkt mig at bygge en FM2 platform med en A10 eller A8 som fundament.
    Bundkortet er i hus og er i størrelsen ATX.
    Jeg har ligeledes 3x2GB DRR3 1600MHz RAM som jeg tænker jeg vil bruge til også - eller ihvertfald 2x2 af dem for at bruge Dual-Channel.


    Mine tanker er så:
    Hvad er den optimale hastighed på ram med APU builds? Det er første gang jeg bygger en AMD platform - ikke at det skræmmer mig ;-)
    Jeg overvejer på stående fod en A10-5800K eller A10-6800K, vil det være overkill?
    Processoren skal bruges til lidt let spil som LoL eller lign. og så ellers 1080p streaming til netværket og et TV.
    Af harddisk starter jeg med en 1TB 3,5" Harddisk - og tilføjer måske senere en SSD også - dog ikke primær da den skal stå tændt længe af gangen.
    Kabinettet er jeg ikke i nærheden af at være tæt på, dog tænker jeg så kompakt som muligt, og stadig så det kan bruge ATX form faktoren. Jeg har kigget på et Cooler Master Elite 361
    Nogle bedre / billigere alternativer der?
    Så skal der vel også bruges en billig strømforsyning till det - hvad kan anbefales her der er godt og billigt på samme tid?


    Det skulle vist være det umiddelbart ;-)

  • Nu når du siger mediepc går jeg ud fra at du mener en HTPC med noget mediecenter kørende på?


    Dernæst går jeg ud fra at den skal stå i stuen eller sådan noget?
    PERSONLIGT har jeg det sådan at en HTPC ikke skal sige noget OVERHOVEDET
    Det er jævnt irriterende at høre på en eller anden lavtsummende blæser når man ser film osv.


    Jeg valgte selv at hoste op til et 100% passivt kølet mediecenter - et HFX classic kabinet med et ATX bundkort og en i3 processor, det er jeg virkeligt glad for.
    Der er en gut der har et mini til salg i den blå avis:
    http://www.dba.dk/kabinet-hfx-mini-metal-soe/id-1002627577/
    Det ville jeg helt klart overveje hvis du er igang med et HTPC build og den skal være stille...

  • Går nok med støjen :-) Har sat mine øjne lidt på et Raven RV02 - trods det er stort ser det mega fedt ud ;-)


    Hvad med processoren ? - Computeren vil blive brugt til lidt let gaming og muligvis Sims 3, vil en A10 fin til det?


  • RAM betyder næsten ALT for en APU.


    Du kan tage en A10-6700. HVIS du bruger ordentlige RAM og der snakker vi om 2133mhz Max. CL10 RAM. Det indbygget grafikkort bruger RAM'en, og det gør CPU'en også... Se hvor hurtig rammen er på bare et HD5750 grafikkort, så kan du selv regne ud, hvad der sløver en APU, jeps det er rammen;-)


    Ellers så kik på A10-5700, som du kan gi' 1866mhz RAM Max. CL9-10-9.


    Her er et par links:
    http://www.techpowerup.com/rev…800K/images/mem_gains.jpg
    http://www.gamespot.com/forums…k-ram-preformance-results


    Forskellen på A10-5700, og A10-5800K er muligheden for overclock, og strømforbruget - Hastigheds forskellen gør stort set ingen ting, da A10-5800K ikke kan håndtere hurtigere RAM, og det er det som er vigtigt.


    Til 1600mhz RAM, ville jeg bruge en http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser


    Det giver ikke nogen ide at ofre penge på noget meget større - Med mindre du skifter til hurtigere RAM.


    En A10-5700 kan trække Battlefield 3 i medium setting, uden AA med hurtige RAM. Så har du en ide om ydelsen:-)

  • Går nok med støjen :-) Har sat mine øjne lidt på et Raven RV02 - trods det er stort ser det mega fedt ud ;-)


    Hvad med processoren ? - Computeren vil blive brugt til lidt let gaming og muligvis Sims 3, vil en A10 fin til det?

    Jeg har ikke selv erfaring med AMD's APUer, men har læst en masse om dem. Læs f.eks. dette review



    http://hwt.dk/Test/38994/A10-5800K-cpu/Test


    Den klarer sig faktisk ret godt i gaming, så er jeg tror helt sikkert den vil toppe fps i Sims 3 og andet gaming, som ikke involverer nyeste FPS spil med ultra high / AA / AF tilsluttet.


    Jeg har hørt, at 1866mhz RAM er ret vigtige, da grafikken jo også bruger af rammene, men om der er stor forskel fra 1600 mhz til 1866mhz det kan jeg ikke svare dig på.


    Ellers tror jeg Dnope herinde fra Tweak har testet en pokkers masse af AMD's APU'er, måske han kan hjælpe? ;)


    Venlig hilsen Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg har ikke selv erfaring med AMD's APUer, men har læst en masse om dem. Læs f.eks. dette review



    http://hwt.dk/Test/38994/A10-5800K-cpu/Test


    Den klarer sig faktisk ret godt i gaming, så er jeg tror helt sikkert den vil toppe fps i Sims 3 og andet gaming, som ikke involverer nyeste FPS spil med ultra high / AA / AF tilsluttet.


    Jeg har hørt, at 1866mhz RAM er ret vigtige, da grafikken jo også bruger af rammene, men om der er stor forskel fra 1600 mhz til 1866mhz det kan jeg ikke svare dig på.


    Ellers tror jeg Dnope herinde fra Tweak har testet en pokkers masse af AMD's APU'er, måske han kan hjælpe? ;) (EDIT: Og jeg kan se han var hurtigere til at svare end mig^^)


    Venlig hilsen Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Aah I see..
    Rammene jeg havde overvejet at bruge er Kingston HyperX Blu, CL9-9-9-27 1600MHz.
    Sammen med den A8-5500 der, vil det kunne trække eksempelvis LoL, Sims 3 og spil i den stil uden større problemer - eller?


    Sammenligneligt - hvis jeg nu smed pengene efter en A10-5700, og dertil købte eksempelvis disse RAM: Klik mig
    Hvor meget mere ydelse ville der være at hente her så?

  • Rammene jeg havde overvejet at bruge er Kingston HyperX Blu, CL9-9-9-27 1600MHz.
    Sammen med den A8-5500 der, vil det kunne trække eksempelvis LoL, Sims 3 og spil i den stil uden større problemer - eller?


    Sammenligneligt - hvis jeg nu smed pengene efter en A10-5700, og dertil købte eksempelvis disse RAM: Klik mig
    Hvor meget mere ydelse ville der være at hente her så?


    Det korte svar at at spillene du nævner uden udvidelser, vil køre udenmærket med en A8-5500, og 4GB RAM.


    A8-5500 er ca. 33% langsommere i spil, end A10-5700 med de rigtige RAM(mindst 1866mhz max. CL9-10-9) - Så du får ikke så meget ekstra hastighed, for de ekstra penge.


    A10-6700 er næsten dobbelt så hurtig som A8-5500 - Med de rigtige RAM(Mindst 2133mhz max. CL10-12-10)




    Det lange svar er:


    Sims 3, kan med visse udvidelser være krævende - Men vis vi kikker på bare Sims 3, som det er - Så burde der ikke være nogen problemer.


    Jeg prøvede kort varigt Sims 3 med ALT på max. i 1680x1050, med en A6-3670K APU, og der var ingen generende problemer. En A8-5500 skulle ikke yde mindre;-)


    Hvor meget udvidelserne til Sims kræver ved jeg ikke, men.. Jeg har en ide om at det burde køre ok, jeg er dog meget i tvivl om, hvor vidt en A8-5500 kan klare de 2 som hedder Seasons, og 70s 80s 90s stuff. Det værste der kan ske, er at du kommer til at sætte et HD7850 grafikkort i.


    Med hensyn til om 4GB RAM er nok, du skal huske at grafikkortet bruger 512mb, og windows 8 bruger knapt 1GB RAM, så har du kun 2½GB RAM tilbage - Og nej... Windows 7 er forældet, det sløver APU'en:-) Installere det her program, og så vil windows 8 ligne windows 7, med startknap, desktop osv.. : http://sourceforge.net/projects/classicshell/files/


    League of Legends vil du med sikkerhed ikke kunne køre med alt på max., slå AA fra det hjælper sikkert. Du kan være rolig på den måde, at en A8-5500 kan godt trække League of Legends uden problemer.


    Så svaret er, hvis du ikke kræver at alt køre på max. Så burde du ikke få problemer - Hvis du kræver alt skal køre på max., så køb et HD7850 grafikkort, så vil en A8-5500 klare det fint.


    Det bekymre mig dog, at du kun vil putte 4GB RAM i, jeg er i tvivl om det er nok til en computer der skal køre spil i dag.... Du kan prøve dine favorit spil med 3GB RAM i den computer du har, og se om det har stor betydning.. Hvis det har det, så vil du ikke kunne nøjes med 4GB RAM i dag, windows bruger mere RAM, og grafikkortet skal også ha' noget RAM.


    Min søn ville spille Crysis 3 på hans A4-3400 APU, og efter installation brokkede han sig som en gal over hans computer, så fik han en A6-3670 i, og siden har han ikke brokket sig voldsomt - Jeg synes personligt ikke Crysis 3 køre godt på den, men det køre da spilbart. De spil du snakker om, ser ikke ud til at være så krævende, som det jeg kan finde på at spille på en gammel APU(A6-3670) Battelfield 3, Crysis 3 osv.. Skal siges efter folks standart på Danske forums, så bruger jeg vel gode RAM.... Mine dårligste RAM er 1866mhz CL9-10-9, og de bedste 2133mhz CL7. Min dreng bruger nogle 1600mhz CL7 RAM, sikkert ved 1866mhz CL8 - Det ville være den mest naturlige hastighed at køre med de RAM. Hvad folk ikke kan finde på at sætte i deres computer det... Langsomme RAM giver ok FPS, men samtidigt en del lag... FPS rate, og lag hænger ikke sammen, så du kan godt opleve lag, selvom din minimum FPS er 20FPS. Ligesådannet kan du med med gode RAM, og et godt grafikkort opleve en minimum FPS på 15, og så køre det alligevel helt flydende. FPS måleren i CS viser forkert.. Anden historie.


    AMD's APU'er er som reglen undervurderet, dog begynder folk at forstå de kan arbejde, når en A10-5700 kan trække battlefield 3 i medium, uden AA med gode RAM. Mit bedste råd er ikke at besvare dine spørgsmål, men at sige køb en A8-5500, og prøv den sammen med dine 4GB RAM, uanset hvad, så får du en rigtigt god computer til prisen - Og hvad skulle du ellers bruge 4GB RAM til, og dine andre gamle dele?




    Jeg håber jeg kom rundt om det hele:-)

  • Tror jeg vil tage dig på dit råd så, og gå efter en A8 - og så eventuelt skifte rammen ud på et tidspunkt - de kører vist kun CL11 - så er jo LANGT fra hurtige ;-)


    Hvad med strømforsyningen - og hvad med volten på rammene?
    Har set andre typer setups hvor rammen på volten kunne sætte begrænsninger eller skabe problemer. Er der noget her der skal holdes styr på?

  • CL11 er underordnet, det er clocks der tæller. ISÆR med en APU. Grafikprocessoren er nemlig lidt ligeglad med latency, der skal bare være båndbredde, båndbredde og mere båndbredde (det er derfor high-end grafikkort har GDDR5-hukommelse over et 384-bit interface og ved 6.000+ MT/s, mens CPUer typisk har 2x64-bit interface til DDR3-1600 = godt en tiendedel så meget båndbredde).


    RAM skal helst køre ved max. 1,5V.


    Strømforsyningen behøver ikke ret mange watt (eller mere væsentligt, ampere på 12V-linjen), men kvaliteten skal stadig være i orden. En XFX 450W plejer at være et godt bud, hvis det stadig skal være rimeligt billigt.
    Ellers kan du måske betale ekstra for en strømforsyning designet til at være ekstra stille - nogle kan køre helt uden aktiv køling.

  • Tror jeg vil tage dig på dit råd så, og gå efter en A8 - og så eventuelt skifte rammen ud på et tidspunkt - de kører vist kun CL11 - så er jo LANGT fra hurtige ;-)


    Hvad med strømforsyningen - og hvad med volten på rammene?
    Har set andre typer setups hvor rammen på volten kunne sætte begrænsninger eller skabe problemer. Er der noget her der skal holdes styr på?


    Du kan på nogle bundkort blive nød til at sætte rammen ned til 1,4 volt... Men det er en produktions fejl af en eller anden art, jeg har oplevet det på 2 bundkort ud af ca. 30 - Mærket er ligegyldigt, garantien burde dække det.


    Ellers køre APU'erne fint med op til 1,65volt.


    CL11 er godt nok noget sløvt..:-P Men du kan jo bruge den til små spil, så som dem du har nævnt - Så burde det køre ok:-)


    Du kan prøve sådan en APU, og hvis du så synes rigtigt godt om den - Så var det nok en ide at bygge en helt ny computer, hvor du bruger penge på micro ATX kabinet, SSD harddisk, alm. harddisk, 8gb super gode RAM osv.. Så du får dig en rigtig lille gamer, i stedet for noget halvt.