3TB HD - kun 749gb?

  • Sådan fungere det, desværre ikke rigtigt. Jeg kan ikke forklare hvordan og hvorfor uden, at skulle have læst op på en helt masse. Men hvis man ser på nyere bundkort (f. eks mit eget Gigabyte Z68X-UD3HB3) så er der frigivet BIOS updates dertil, for at kunne arbejde med 3TB+ harddiske. Det er lidt ligesom med RAM og styresystem; Har du 32Bit styresystem, kan du ikke udnytte alle 4GB RAM selvom BIOS kan se dem - det kan du hvis du køre med et 64Bit styresystem.


    Så jo, det ér et "software" problem - men et software problem der ikke kan løses af andre end bundkortproducenten, hvis det overhovedet kan lade sig gøre med den harddisk controller der sidder på boardet.


    Jeg er nu ret så sikker på at folk har kørt med Raid5 og den slags som var større end 2tb på lidt ældre bundkort også, så tror det har noget at gøre med at bundkortene kan bruge de diske som Boot-disk's.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • nu kan jeg ikke lige huske hvordan xp er bygget op. men hvis du skal have 3gb partition i windows 7 er du nød til at konfigurere din disk som GPT i stedet MBR. eller kan du også kun lave 2tb partitioner i windows 7

  • gpt http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table


    kom lige til at kigge det igennem og det ser umiddelbart ikke ud til at xp 32bit understøtter det, da det ikke kan addressere større end 2tb. xp 64bit gør men kan dog ikke boote fra gpt.
    jeg er dog rimelig overbevist om at det er der hele humlen ligger begravet og at det er derfor at du ikke kan lave partitioner der er større end 2 tb.


    paragon har dog lavet en custom driver som gør at det kan understøtte 3tb


    se evt her http://www.ghacks.net/2010/11/…ard-drives-on-windows-xp/


  • kom lige til at kigge det igennem og det ser umiddelbart ikke ud til at xp 32bit understøtter det, da det ikke kan addressere større end 2tb. xp 64bit gør men kan dog ikke boote fra gpt.
    jeg er dog rimelig overbevist om at det er der hele humlen ligger begravet og at det er derfor at du ikke kan lave partitioner der er større end 2 tb.


    paragon har dog lavet en custom driver som gør at det kan understøtte 3tb



    1. jeg synes ikke jeg forstår vejledningen til der Paragon


    2. Tror faktisk jeg har en XP 64bit til at ligge :) kunne være man skulle prøve at leje med det :)


    Flere forslag modtaget gerne :)