ekstern Sommer-køling til PC

  • Hej,



    Jeg er indehaver af en god hjemmebyg PC med I7-950@4200,ATI HD 5870 1GB,SSD m.m. samt HAF-X cabinet og H70 køler fra Corsair. Jeg bruger den primært til FSX som er meget CPU afhængig og jeg kan godt mærke at CPUén er mere stresset om sommeren.



    Battlefield 3 og Crysis 3 kører forbavsende godt på det gamle ATI kort btw. (45-70fps på high settings 1900x1200 no AA)



    Idle temp :



    Vinter 29-34c


    Sommer 37-42c



    Drifttemp:


    Vinter :62-64c


    Sommer 66-69c




    Findes der noget externt aircondition til PC egentlig? Plug and play eller en minikøler måske?



    Michael M

  • altså min bedste storm-p løsning da jeg havde problemer med sommervarmen var en alm 25cm bord blæser fra elgiganten eller andre steder.. Nok det nemmeste og billigste:-)

  • Hej Michael.


    Rigtigt fin PC du har dig der :-)


    Men, men, men... Dine temperaturer er faktisk ikke slemme - heller ikke om sommeren. Så hvis du kan mærke, at PC'en hænger i håndbremsen om sommeren, så tror jeg, at jeg ville kigge om det måske kunne være grafikkortet der går lidt død.


    Ellers så kan det være, at din CPU underclocker sig selv, fordi den bliver for varm. Alle nyere CPU'er har en funktion der gør, at hvis CPU'en bliver varmere end den er opgivet til, at kunne holde til... Ja, så underclocker den sig selv, for at holde temperaturen under.


    Jeg kan give et godt eksempel med min egen maskine - faktisk fra igår. Jeg har en pumpe (vandkøling) som var sat til en fancontroller. Den port pumpen var sat til, var så brændt af, uden jeg havde lagt mærke til det, hvilket resulterede i, at der ikke var cirkulation i vandet. Dette skete så mens jeg var ved at render en video = 100% belastning af CPU. Det resulterede så i, at CPU'en kom op på 99,5 grader (ja, du læste rigtigt), og underclockede derefter sig selv til 2,4GHz, hvor den burde have en clockspeed på 3,8GHz.


    [Blocked Image: http://i189.photobucket.com/albums/z74/Spidermanxl/Eisberg_zps86c73c44.jpg]


    Du kan bruge OCCT eller CPU-Z til, at se om det evt. kan være dér problemet ligger :D