CPU Fan error! Asus z87-deluxe, i7 4770k

  • Hallojsa.


    Ja så fik jeg endelig mit Asus z87-deluxe, 4770K cpu.


    Jeg har nu samlet hele computeren men jeg får lige plustelig CPU fan error! Og derefter vil den ha man clicker F1 for at komme i bios.. Det hjælper mig dog ikke rigtigt da jeg ikke ved hva problemet er..


    Har en Corsair h100i Extreme vand køler sat til, jeg har dog nu pillet fan kontrol kablet fra i håb om det var det men det hjælp intet.. Håber der en som har en idé til hvad det kan være om man evt skal sætte noget til elr slå fra...


    Tak på forhånd


    Zilica

  • Jeg fandt ud af efterfølgende ved at google mig frem til som du skriver. Jeg havde sat den i cpu_opt. Den driller dog stadig lidt med at starte op nu så er lige ved at lave en ny installation af windows, så vender jeg nok tilbage hvis det stadig driller ;)

  • No worries, min ven.


    Du går i bios og sætter den til at ignorere alarm eller ikke monitorere omdrejningerne på cpu_fan.


    Grunden til at dette sker, er netop fordi at bios monitorere omdrejningerne på køleren. Men bios er lavet til at gå ud fra at du bruger den køler der følger med cpu'en. Og da dette typisk er en lille køler, skal den køre langt flere omdrejninger for at køle ordentligt. Derfor leder bios efter et højt antal omdrejninger. Dette sker så ikke fordi at du har købt en bedre cpu køler. Bemærk at på disse, er fan typisk en 12" og dermed langt større end standard. Dette betyder at den skal køre langt færrere omdrejninger for at køle mindst lige så godt, hvis ikke bedre, end standard køleren. Men bios ser så at din cpu_fan kører med et lavt antal omdrejninger, antager at det er standardkøleren der er ved at stå af og trigger alarmen.


    Så kort og godt. Hvis ikke du vil advares, kan du slå det fra i monotreringen i bios. :) Men din cpu bliver kølet fint, no worries.


    Mvh
    Bax :thumbsup: