Cpu + mb til 2000 ?

  • Jeg behøver ikke absolut det nyeste chipset.... som sagt har jeg ikke en dyt forstand på dem...
    skal bare have et mobo med et chipset hvor jeg om et halvt års tid kan sætte en af AMD's top modeller på... nok en FX- et eller andet....

  • Ikke spild af penge men teknologien kan bare ikke bruges endnu :) og hvis du aligevel skal had det nyeste chipsæt kan du lige så godt tage et med pci 3.0


    Men der er ikke nogen af AMDs chipsæt der har PCIe 3.0. De få AMD-bundkort der understøtter det bruger en ekstra bro til det (PLX, også dem der sidder på dual-GPU grafikkort). Dvs. man kommer af med nogle ekstra penge for det. Jeg vil ikke mene det er pengene værd.

  • Men der er ikke nogen af AMDs chipsæt der har PCIe 3.0. De få AMD-bundkort der understøtter det bruger en ekstra bro til det (PLX, også dem der sidder på dual-GPU grafikkort). Dvs. man kommer af med nogle ekstra penge for det. Jeg vil ikke mene det er pengene værd.


    Men hvilket mobo skal jeg så købe ? hvilket ville være mest fornuftigt ?
    skal gerne have det bestilt i dag eller i morgen :)

  • Kommer jo meget an på hvad det skal kunne. Hvis der hverken skal overclockes eller køres med flere grafikkort, så kan et helt billigt Gigabyte GA-970-DS3 gøre det. Med et lidt dyrere Gigabyte GA-990XA-UD3 er overclocking inde i billedet, og med et MSI 990FXA-GD65 er der også gode forudsætninger for SLI eller Crossfire.


    Jeg vil gerne have muligheden for at lege med overclocking på et tidspunkt, når jeg får tid og tålmodighed til det...
    men jeg får ikke brug for at køre med flere graffikkort... så krævende spil spiller jeg ikke....

  • Jeg vil gerne have muligheden for at lege med overclocking på et tidspunkt, når jeg får tid og tålmodighed til det...
    men jeg får ikke brug for at køre med flere graffikkort... så krævende spil spiller jeg ikke....


    Kig du efter et bundkort med enten 990FX eller 990x og lad prisen være afgørende, så meget forskel er der heller ikke på de forskellige producenter, men det kan måles når man virkelig piller i de små ting. Overall betyder det ikke en flyvende fis.
    Så er det ligegyldigt om producenten hedder Asus, Gigabyte, MSi eller Asrock.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Men i så fald, hvilket bundkort bør jeg købe ?


    Det kommer anden på hvilket grafikkort du vil købe senere - For vil du købe et titan, HD8970, eller 2 stk. HD7970 så bør du ha' PCI-Express 3.0 fra AMD.


    Husk at kikke på tests, som har det grafikkort du vil bruge, og som køre i den opløsning du vil bruge - Hvis du skal se om PCI-Express 3.0 er noget for dig.


    Hvis du ikke skal ha' de vilde grafikkort, så er et bundkort med 970 chipsættet et godt valg, med nogle hurtige RAM;-)

  • Det kommer anden på hvilket grafikkort du vil købe senere - For vil du købe et titan, HD8970, eller 2 stk. HD7970 så bør du ha' PCI-Express 3.0 fra AMD.


    Dnope


    nu må du altså hoppe ned fra den hest af :whistling: , der er ingen af de kort som du har nævnt her der har fordel af pci-e 3.0, ikke engang Titan og det er fakta.


    Så at smide penge efter et bundkort som har den understøttelse, er direkte at smide 500,- ud på ingenting, da ingen af ovennævnte kort kommer i nærheden af at maxe pci-e 2.0 ud. Selv Titan kan vel i nogle tilfælde komme op på 50-60% udnyttelse af pci-e 2.0 selv med kraftigt OC, så pci-e 3.0 er en fis i en hornlygte.


    Det eneste kort som bare har en lille fordel af pci-e 3.0 er GTX 680 i en opløsning 2560x1600, bruger du andre kort eller har en anden opløsning, så får man intet ud af det, og det er fakta osse, se se Sakkuras grafik som viser det.
    AMD har ikke understøttelse for pci-e 3.0 og der findes kun 1 kort som kan det og det er Sabertooth version 3.0, som bruger en bridgechip for at få det til at fungere, ellers ville det kræve et helt nyt chipset bedre end FX990.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ok, takker for alle svarene :)


    Har ingen planer om at køre med et 3000 kr gfx, så krævende spil spiller jeg ikke
    men har planer om en amd et eller andet stor til et måske gtx660ti eller lign

  • hvis du på intel vognen kan du gøre det lidt over 2000kr dvs 2217 +fragt
    en intel i5-2500k den giver stadigvæk baghjul til amd selv deres største cpu med 8 kerner
    desuden kan clocke 4.5 ghzeller højre med god køling
    det er måske et ældre system ,men virker rigtigt godt
    om det pci2 eller pci 3 har ingen betydning for grafikkortet
    jeg selv samme system og 7970grafikkort
    Intel Core i5-2500K 3,3GHz dernogen sige hvorfor ikkei-5 3570k det fordi første bios f7 på bundkortet kun understøtter i5- 2500k men i senere bios kan bruge i5 3570k
    http://www.webhallen.com/dk-da…00k_33ghz-6mb-socket_1155
    Gigabyte GA-Z68X-UD4 - ATX 690kr
    http://www.gigabyte.com/produc…uct-page.aspx?pid=3849#ov
    http://www.webhallen.com/dk-da…e-sata_30-usb_30-firewire

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet en gang, sidst af doitttt ().

  • Først: Jeg tror ikke der er meget mening i at opgradere fra et HD6970 lige nu, og til den tid hvor det er relevant at opgradere det grafikkort, vil det netop være en ide at ha' PCI-Express 3.0, og selvfølge FX-8350 eller I7-3930K


    Den eneste ting som holder FX-8350 tilbage fra at være en SUPER fremtidsikker CPU, til næsten ingen penge(I forhold til ydelsen), er at rammen kun køre i dual channel, lige som Socket 1155 gør. Kun LGA2011 har quad channel RAM, men der koster en ok 6 kernet CPU jo 5000kr......




    nu må du altså hoppe ned fra den hest af , der er ingen af de kort som du har nævnt her der har fordel af pci-e 3.0, ikke engang Titan og det er fakta.


    Se på FPS målinger, og prøv så PCI-Express 1.0 vs. PCI-Express 2.0. Og nej! Du kan ikke bare sætte PCI-Express 2.0 ned til x8 og så ha' PCI-Express 1.0 hastighed, det kan slet ikke sammenlignes, på grund af alle de software opdateringer, som der er i PCI-Express 2.0(PCI-Express er ikke kun hardware, men også software).


    Fra PCI-Express 2.1 til PCI-Express 3.0 er der ikke lige så store software opdateringer, men! Der er nogle mindre opdateringer, som giver lidt.


    Og som du har opdaget på nuværende tidspunkt, HVIS du gjorde som jeg sagde: "prøv så PCI-Express 1.0 vs. PCI-Express 2.0. Og nej! Du kan ikke bare sætte PCI-Express 2.0 ned til x8"


    Så kan du se at FPS målingerne ikke passer sammen med oplevelsen, derfor kan du ikke bruge FPS målinger til at fortælle hvor meget PCI-Express har at sige, det samme gælder for RAM, og FPS målinger.


    Jeg håber du gør som jeg siger i irritation, så du kan se jeg har ret - Du behøver ikke skrive at du havde sørme ret, men! Så må du godt lade være med at skrive sådan noget pladder "Det er fakta", som du har baseret på FPS målinger, nej det er bestemt ikke fakta, det er ikke engang sandt det du skrev.


    Begge computere skal ha' samme hardware/software, bortset fra bundkortet.


    Hvis du nægter at tjekke om jeg har ret, og bare vil diskutere(Det er der en del på nettet det har gjort før, så det er bare 'i tilfælde af') - Så er det i privaten, for at undgå at ødelægge en tråd. Derfor vil jeg ikke svare yderligere på det emne her, da det ikke er af stor relevans for trådstarter, med mindre trådstarter senere vil opgradere grafikkort igen.


    Et link som forklare mere om hvorfor FPS målinger er så dårlige, kan være han kan forklare det bedre end jeg prøver i min signatur: http://techreport.com/review/2…look-at-game-benchmarking


    Det er især i forbindelse med RAM, og PCI-Express bussen at en FPS måling bliver totalt utilregnelig, det er også derfor en computer kan være elendig i spil, selvom den har godt grafikkort/CPU, og giver en høj FPS - Det er typisk varme, RAM, dårligt overclock, fejl, software problemer, drivere, strømforsyning osv.. Der giver problemer, eller flaskehalse, som ikke ses med en FPS måling.

  • Jeg anbefalede bl.a. Gigabyte GA-990XA-UD3 før, og det står jeg ved. I forhold til de tre andre har det kraftigere strømstyring, hvilket kan være en fordel ved overclocking.


    Super, den er hermed valgt...


    Tak for hjælpen....


    sammen med 8 GB ram 1866 mhz cl9 ???


    http://www.edbpriser.dk/ram/gs…-2-x-4-gb-id-6675895.aspx


    http://www.edbpriser.dk/ram/gs…-2-x-4-gb-id-6777334.aspx


    http://www.edbpriser.dk/ram/crucial-2-x-4-gb-id-6672758.aspx


    http://www.edbpriser.dk/ram/crucial-2-x-4-gb-id-6672762.aspx

  • Fik lige kigget på de ram jeg har liggende....


    Er de gode nok ?


    OCZ AMD Black edition, PC3-12800 7-7-7@1.65V 4GB


    :9xo


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Fik lige kigget på de ram jeg har liggende....


    Er de gode nok ?


    OCZ AMD Black edition, PC3-12800 7-7-7@1.65V 4GB


    Super gode RAM - Synd du ikke har 2 sæt, de kan sikkert køre CL8-8-8 1866mhz:-)