ram til intel b75 h77

  • Principielt ja. Dog kan hver stang vist højest være på 8 GB, men det er ikke rigtig noget problem i praksis (4 GB er det mest normale). Mere vigtigt er det at se på timings (latency, CL) og volt. Lavere timings betyder hurtigere RAM. Og volt skal helst ikke være over 1,5V.

  • Principielt ja. Dog kan hver stang vist højest være på 8 GB, men det er ikke rigtig noget problem i praksis (4 GB er det mest normale). Mere vigtigt er det at se på timings (latency, CL) og volt. Lavere timings betyder hurtigere RAM. Og volt skal helst ikke være over 1,5V.


    Det er noget ævl, DDR 3 kan sagtens køre helt op ved 1.7 volt hvis ellers de er af en ordentlig kvalitet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Det er noget ævl, DDR 3 kan sagtens køre helt op ved 1.7 volt hvis ellers de er af en ordentlig kvalitet.


    Mvh
    Sam


    Voltage controlleren i Intels CPUer er kun rated op til 1,5V (+/-5%), så 1,7V risikerer i værste fald at beskadige processoren, uanset om ens RAM har det fint med den spænding. JEDEC-speficikationen foreskriver også at DDR3 højest bør køre ved 1,5V (+/-5%).

  • Hej ok ville bare lige være sikker inden
    jeg køber nyt hardware og det bliver core i5?


    Nogen forslag til et godt bundkort med de 2 chipsæt h77 eller b75?
    Helst mellem 5-600kr.




    Jango


  • Voltage controlleren i Intels CPUer er kun rated op til 1,5V (+/-5%), så 1,7V risikerer i værste fald at beskadige processoren, uanset om ens RAM har det fint med den spænding. JEDEC-speficikationen foreskriver også at DDR3 højest bør køre ved 1,5V (+/-5%).


    Vil lige påpege at alle high-end ram som er certificeret med Ivy Bridge, og Sandy for den sags skyld alle er 1.65v kits.
    Og jeg har endnu ikke hørt om nogen der har dræbt deres CPU med RAM volt.


    Jeg kører med mindst 1.65volt 24/7, og op til 1.8volt.


    Så du har som udgangspunkt frit valg fra alle hylder :)

  • Vil lige påpege at alle high-end ram som er certificeret med Ivy Bridge, og Sandy for den sags skyld alle er 1.65v kits.
    Og jeg har endnu ikke hørt om nogen der har dræbt deres CPU med RAM volt.


    Jeg kører med mindst 1.65volt 24/7, og op til 1.8volt.


    Så du har som udgangspunkt frit valg fra alle hylder :)


    Grunden til de high-end kits er rated ved 1,65V er at de presser citronen. Det er det samme som når man overclocker en CPU eller GPU, der kan man også nå længere med højere spænding. Og der er skam eksempler på problemer pga. for høj spænding.