Hitachi 1GB JPT3MA * 2 DØD

  • Hej EDBFolk


    Jeg har nu ejet 2 stk. Hitachi 1TB JPT3MA 7200RPM 32MB CACHE.


    Begge, 2 års mellemrum mellem køb, er stået af ved samme problem. Den første
    holdt 2 år, den nye her, er 3 måneder gammel og er nu død.


    Begge begyndte med klik-lyde. Især ved opstart, ofte inden skærmen har nået
    at vise noget som helst. Klik-lyde opstod oftere og oftere, især ved
    installation af større ting, samt opstart af spil.


    Div. HDD programmer har scannet disken og aldrig fundet noget i vejen. Den
    nye disk har kun, ikke fordi jeg tror det gør nogen forskel, haft
    partitioneret halvdelen af sin kapacitet. Fik aldrig fyldt den så meget op at jeg skulle bruge mere.
    Er der andre der har dårlig erfaring med denne disk, da den jo ellers er stor og utrolig hurtig i
    forhold til pris og hvad man kan få af samme specs ellers.


    Jeg vil gerne høre hvad I mener årsagen kan være, og om i kender denne
    model. Kan årsagen findes i RAM eller Bundkort? Ofte har jeg kunne løse
    problemet ved at slukke alt, tage batteri fra bundkort og tage rammene
    ud for at "glemme" evt. data. Så er det lykkedes at boote igen, ofte med
    lang tid før klikken igen. Jeg skal ikke kunne sige om det er ren
    tilfælde, men der har været et tydeligt mønster for mig med denne
    metode.


    Mvh

  • Allerførst hvad består din maskine af ? hvilke dele, CPU, bundkort osv.


    Hitachi har ikke det allerbedste ry ang. harddiske til desktop modellerne.
    Som ældre brugere nok kan huske, så opkøbte Hitachi IBM's harddisk division omkring årtusindskiftet og IBM var ikke særlig heldige med et par serier, som stod af for et godt ord. Desværre forsatte Hitachi med de samme serier og prøvede at løse problemerne.
    Jeg er sikker på at Bubbi samt andre ældre brugere osse får knopper ved tanken om Deskstar serien, populært kaldet Deathstar, da den serie døde for et godt ord og altid på de mest uheldige tidspunkter, grundet en fejl i firmware og i selve læse/skrive armen, den serie har kostet mig mange døde diske og givet mange grå hår, siden har Hitachi været no-go for mig.


    Når en disk begynder at klikke ikke bare under opstart men osse under brug, så er det altså med at få den skiftet ud, så synger den normalt på sidste vers, som du osse har været ude for, om det så skyldes en fejl i printet eller i selve armen, er som sådan lige meget da den dør inden længe.


    Seagate har jeg lidt blandede erfaringer med, nogle har virket upåklageligt og andre er stået af indenfor det første år, men deres Momentus XT som jeg bruger til spil nu, har kørt uden det mindste problem i 2-2½ år.


    Samsung har altid virket for mig i alle størrelser og jeg har kun haft en enkelt som er stået af siden de introducerede F1 serien for omkring 5-6 år siden, og F2 som er kommet til senere så den er absolut godkendt både hvad angår hastighed samt stilhed. Jeg har stadigvæk en 3.2GB IDE disk liggende tilbage fra 1997 som virker med windåse 98 installeret.


    Western Digital's serier er jeg ovenud tilfreds med og dem har jeg aldrig mistet en eneste disk fra, lige siden de kom med den første 10GB disk, som kostede 1000,- på tilbud hos hengangne Datacentrum før årtusindskiftet.
    Jeg kører så med deres black caviar serie som er deres topserie til desktop, grundet den er komplet ens med deres server serie undtagen på firmware siden, så den er bygget til at kunne køre 24/7/365 og det er kun en lille funktion som adskiller dem.


    Var jeg dig, så ville jeg se at få ombyttet den nyeste disk ved forhandleren og tage kontakt til Hitachi's service ang. den anden da det ikke kan passe at en disk skal stå af allerede efter kun 2 år, så er du heldig, så vil de ombytte den uden problemer for dig.
    Den nyeste disk ville jeg se om ikke jeg kunne få ombyttet til en af de andre producenter af ovennævnte hos forhandleren, om så det kommer til at koste lidt diskplads i bytte, så vil det stadigvæk være en god handel for dig, da du vil få en disk som fungerer.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • åh ja Deathstar harddiske. En ven havde flere af dem de gik i stykker pænt tit. Det smarte var at han kendte en som kunne bytte dem inden for 3 år. så når de begyndte at larme så fik han en ny :P

  • Min maskine består af:


    9800GT, Core2Duo og 2GB DDR2 i et ASUS P5Q SE, men det ser aldrig dagens lys igen tror jeg. Da min harddisk nu er stået af igen, igen, har jeg bestilt nye dele undtaget GFX.


    Tak for god forklaring. Jeg har dog nok bare generalt været uheldig med HDD's. Har haft en bunke WD der har stået af, et par Samsung der er stået af, og nu Hitachi. Ingen af dem har stået ved siden af subwoofer eller et eller andet idioti. Men de fleste med klik-lyde, i al verdens setups.


    Jeg tjekkede lige min gamle disk på Hitachis hjemmeside, og den må være ældre end jeg husker, der er ihvertfald ingen former for garanti på den længere, men du mener måske stadig der kan være en chance? Disken er jo ikke mange år gammel.


    Kan jeg lokke dig til at give mig et konkret forslag til køb af disk? Denne er jo både 1TB, 7200RMP samt 32MB til kun 600kr. Jeg vil så nødig ned under 7K RMP eller 32MB for den sagsskyld, men de koster sgu!


    Disken behøver ikke være 1TB, jeg har været overraskende længe om at nærme mig at bruge 500GB.



    RED: Samsung Spinpoint F3 1TB har fornuftig pris og samme specs.