Samlign oc af i7-3770k

  • Min løber nemt 4.7 GHz med 1,350vCore med Stock Intel køler. Glæder mig til at få vand ( og frost :whistling: ) på.


    Ved ikke helt med mine corsair ram, og hvad de kan rende - må jeg se på i aften. Hvad render du i superpi?.. Prøver pifast senere også!


    Det er vist meget normalt med box køleren, lavere temp er det eneste disse CPUer værdsætter..


    Ved du hvilke chips der sidder på de RAM?


    Superpi er også ved 5.5ghz http://hwbot.org/submission/23…_core_i7_3770k_6sec_547ms

  • Kigger lige på rammene senere, men er på 07.831s super_pi.


    Skal så meget have den her chip under frost - tror den er livlig!.


    Edit: http://www.hwbot.org/submissio…_core_i7_3770k_7sec_831ms Jeg er da ikke "Så" langt bagefter dig..


    Med din nuværende performance skal du faktisk 140mhz over mig for at få samme score :)


    (MHz x sek = performance) hvor lavere er bedre.
    Du ligger på 36915 og jeg på 36021.


    Det er dælme da også nogle år siden du har benchet med frost er det ikke?

  • 140 mhz, hm - ja selvom jeg ellers igår for åbnede vinduet og benchede ved 4988,00 så rykkede det ikke ved andet end clockspeeden. Har dog et par spørgsmål.


    1. Jeg oplever at busspeeden er 99.7mhz, så de hastigheder jeg oplever er ikke "rene". Ift det så har jeg ingen mulighed for hverken at justere den eller låse den ved 100.00 mhz som i "gamle" dage. Så det spring jeg tar er ved hver multiplier, så den hedder 100 mhz pr gang, og ikke små nøk. Måske fordi jeg kører på et mini-ITX board fra MSI, dog med z77 chipsettet ( måske man bare ikke kan rører ved busspeeden (?)


    2. Ram timings er da en by i Rusland med DDR3 ram - og i den forbindelse søger jeg en mulighed for at kører stærkere på rammene men kan ikke selv fastsætte hvordan ram bliver linket op mod resten ( 1:7 eks). Så vidt jeg kan se på mit board så kan jeg vælge at køre ddr1800, 2000, 2200 osv.. Det virker som om de med tiden har gjort det mere stereotypt at overclocket så det er gjort mere intuitivt?


    Oh yes - og jeg kæmper med at følge med !!! Tror jeg skal have fundet mig et ordenligt board og en kraftigere PSU før jeg kaster den for løverne, også skal jeg have styr på hvilket OS der er bedst til benching med super_pi pg 3dmark.. Kan godt mærke jeg nok ikke skulle have sluppet det helt.. :whistling:


    Perfomance - den har jeg ikke hørt før, er det bare en indikation af hvor hurtig maskinen er eller hvordan?.


  • 1. Nu er jeg ikke lige bekendt med det bundkort, men kan se i control centeret at den er nede til venstre, 2. øverste setting http://img.hwbot.org/u45895/image_id_949120.jpeg. -Ellers må du i BIOS og lede..
    De fleste bundkort er ikke glade for al for høj BCLK, men de fleste klare dog 105-107 (0,1MHz step mener jeg), det er jo som sådan også nok til at fintune både cpu og ram..


    2. Ja DDR3 er lidt af en jungle fordi der er så mange forskellig chips, men som udgangspunkt er der to forskellige, dem med stramme timings og lidt lavere MHz (PCS og BBSE chips), og så de nyere chips med høje timings, 10-12-10-31 fx, som løber 2200-2800MHz. De har hver deres + og -.. Men til bench vinder først nævnte som regel da de er glade for kulde og volt, 2400-2600 cl7 er meget normalt for nogle gode PCS.
    Jeg har et sæt BBSE og 2 sæt PCS, mit bundkort er dog begrænsningen, Gigabyte har dummet sig og har et generelt problem med de chips... Men begge sæt løber fint 2200MHz 7-10-8-26 ved 1.8volt (de er std 1600mhz cl7 1.35volt).


    DDR1800, 2000, 2200, er også dividers, = 1:9, 1:10 og 1:11.


    Ja det går hurtigt, og OC var sjovere dengang hvis du spørger mig, i dag er det bare ham med flest penge og fritid der "vinder". Men hwbot holder heldigvis liv i alt det gamle HW og gør at man godt gider at benche flere år gamle gfx kort man voltmodder og piner de sidste mhz ud af..


    Superpi performance var bare en nem måde at sammenligne systemer på ved forskellige mhz, så man havde en ide om, om man havde tweaket ordentligt. Det er 99% lineær og mener der var en der fandt på det dengang med Core2Duo, fordi der var nogle med betydelig bedre tider ved samme MHz, vi havde fundet ud af at modded bios, og "fjerne" supporten for de forskellige CPUer, det gav samme tid i 1M, men ved 150mhz mindre end de andre, eller selvfølgelig en meget bedre tid end dem ved samme MHz! :$

  • Hm, stof til eftertanke! - Jeg må se om jeg kan få kigget på det igen når jeg får vand på systemet. Indtil da får jeg ikke pillet ved systemet.


    Men tak for den udførlige forklaring :goodpost:

  • Lige nu kører jeg prime og super pi samtidig ved 4.9 Ghz og 1.33 Vcore. Temp ca 75 grader. Tror jeg har fat i en udmærket cpu her. For øvrigt er det godt nok blevet dejligt simplet at overclocke på de nye systemer i forhold til gamle dage...

  • Lige nu kører jeg prime og super pi samtidig ved 4.9 Ghz og 1.33 Vcore. Temp ca 75 grader. Tror jeg har fat i en udmærket cpu her. For øvrigt er det godt nok blevet dejligt simplet at overclocke på de nye systemer i forhold til gamle dage...


    Ikke dårligt :) Så skal du bare lige ha skiftet pasta i den, så burde 5ghz være til at få stabil:)
    Ja det er næsten blevet for nemt.. Her kan jeg i windows, åbne et program, give volt og sætte multi til 50, vupti så kører den 5GHz. Det var noget andet med P35 og en E8400 når den skulle runde 5ghz på vand :D


  • Jeg mener inden i CPUen, altså mellem core og hs, den er ret elendig fra intels side, det tager 10-25C af load temp :)


    Ved 4,8ghz og 1.3vcore har jeg 59-55-58-52 grader på de 4 cores.


    Hvilken køling har du?



    Hvordan får jeg lige heat spreaderen af og på igen? det lyder vildt og næsten lidt for godt til at være sandt! Hvorfor skulle Intel gøre et så dårligt job på det punkt!?

  • Har tjekket en guide på youtube nu, vil lige gøre op med mig selv om det er noget jeg tør at give mig i kast med! Men mærkeligt at Intel vælger en så dårlig kølepasta..