Hjælp til nye 2.1 højttalere!

  • Hej folkens :)


    Jeg skal til at købe mig nogle nye billige - men gode - 2.1 højttalere til musik og spil. Indtil videre har jeg fået indsnævret mig til disse 4:
    - Creative Inspire T3130
    - Logitech Z-323
    - Edifier M3200
    - Sony SRS-D4


    Jeg har ikke selv hørt nogle af dem spille, men umiddelbart kan jeg ikke se nogle mærkbare tekniske forskelle på dem. Er der nogle, der kan hjælpe mig med min beslutning?? På forhånd tak :D

  • Har logitech z323 sættet, og kan sige at jeg har været massivt tilfreds med det. På trods af sin forholdsvis billige pris (399 kr. fra logitech selv, købte mine for 350 i expert) giver sættet en god klang on en dyb bas.


    Jeg købte sættet, primært pga. at jeg havde brug for flere inputs (Mit Altec Lansing det afløste havde 2... en til pc og en til PS3/xbox). Z323 leverer et lydstik til pc'en, et sæt composite lydindgange bag på subwooferen, en indgang til mp3 og et stik til hovedtelefoner på højre højttaler. Subwooferen er desuden bygget i træ, og er ret kraftig og fyldig på trods af en lille størrelse.


    Kvalitetsmæssigt er det et af de bedre sæt jeg har oplevet. Klangen er rigtig god, både i film og spil, og de får mange yderliggende frekvenser med så man rigtig kan mærke det. Tordenvejr i Skyrim budrer rigtigt igennem på dem :D


    T3130 sættet har jeg også oplevet med egne ører... IMO ligger det meget i omegnen af z323 hvad angår kvali, men det fylder en del mere. Man skal dog også passe på med tomme sodavandsdåser i nærheden af lufthullet i subwooferen, da den har en tendens til at suge dem ind i hullet hvis man spiller højt :) (det ser dog ud til at de har gjort det lidt mindre på nyere revisioner... ved dog ikke om det er af den grund)


    Sony og Edifier sættene kan jeg desværre ikke sige noget om...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hva har du af lydkort? hvis du bare bruger et onboard lydkort som sidder på dit bundkort og du køre analog lyd får du alligevel ikke nogen speciel go lyd så der er de forslag du selv er kommet med ganske fine.
    Og ellers har du et ok lydkort så smide lige lidt mere, for dem der godt 500kr får du ganske tilfredsstillende lyd.


    Personligt har jeg både haft logitech Z4 og Z2200 modellen og de har været fin lyd i forhold til prisen efter min mening =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Hva har du af lydkort? hvis du bare bruger et onboard lydkort som sidder på dit bundkort og du køre analog lyd får du alligevel ikke nogen speciel go lyd så der er de forslag du selv er kommet med ganske fine.
    Og ellers har du et ok lydkort så smide lige lidt mere, for dem der godt 500kr får du ganske tilfredsstillende lyd.


    Personligt har jeg både haft logitech Z4 og Z2200 modellen og de har været fin lyd i forhold til prisen efter min mening =)


    (citer funktionen virker ikke lige som den skal...)


    Typen af lydkort har ikke det store at sige med alm. computerhøjttalere, forskellen ligger som regel i hvor mange ressourcer lydsystemet kommer til at bruge under en given opsætning, da et onboard lydkort ikke er meget andet end en stak D/A convertere og en codec chip... CPUen laver som regel resten (hvilket er ret lidt), hvorimod et ordentligt lydkort har sin egen processor osv. til effekter og andet. Siden omkring 2002-3 har onboards kunne følge med "store" lydkort i almindelig brug hvad angår lydkvalitet. På et oscilloskop vil man også se næsten det samme, omend et noget svagere og lidt mere "beskidt" signal fra onboards, men rent øremæssigt ligger moderne HDA (hi-def Audio) onboards ca. på niveau mellem Audigy og Audigy II kortene alt efter hvor meget der er investeret i onboard chippen... (måske noget til Pinky og co. i en tweak video?:) )


    Derimod hvis man har intentioner om at sætte det hele til et anlæg, så er et ordentligt lydkort nødvendigt, som regel fordi onboards ikke er byggede til at drive forstærkere og co. og tit har problemer med dem. På store højttalere kan man til gengæld også godt høre at onboards har problemer med at fylde dem ud. Prøv evt. selv at teste med en FLAC fil.


    Så hvis man er ude efter anlæg kan det godt betale sig, men på alm. computerhøjttalere på, hvad, en 30-40 watt, kan det i bedste fald diskuteres hvad der er bedst og hvor audiofil man nu er :) Realtek chips (de mest udbredte onboards) klarer det som regel godt nok med at fylde gængse 2.1 systemer ud, i al fald så spil, film og musik kan lyde godt.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Problemet ved de onboard lydkort er ofte ikke "kvaliteten" af det signal de kan generere (jo det er det også - men ikke ved "almindeligt" brug som Foxx skriver), men hvor meget støj der kommer oveni signalet!


    Støjen er som regel mest udtalt ved bærbare, men jeg den er der også i den grad ved stationære maskiner. Når der ikke spilles noget skal der altså ikke komme en svag brummen ud af højtalerne!


    Hvis man samlet ligger under 500,- budgettet, så ville min prioritet dog stadigt være at finde de bedste højtalere til prisen (og så senere spare op til lydkort/ DAC-amp). Hvis der af de 500,- også skal gå penge til et lydkort er der jo ikke noget tilbage at købe højtalere for!


    /ask




  • Foxx Jeg kan kun sige at jeg sidder med et Maximus 3 gene bundkort og jeg bruger stadig mit gamle Creative Extreme Music simpelhen pga lyden er bedre, og som du ganske rigtigt siger så er signalet jo nok lige godt, men Jacok også siger kommer der altså støj med ud fra lyden, har et par ProDipe 8 højtalere hvor det er virkelig tydeligt hvilket lydkort de bliver sat til.


    Jacob, jeg vil give dig 100% i din budgettering med at han skal bruge de 500kr på højtalere og så tænke lydkort senere =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW